Ga naar inhoud

Advies gevraagd

T27
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Ik zit met een heel groot dilemma en ik zou graag wat advies willen vragen.

Ik heb 2 Vlaamse reuzen van 4,5 jaar, ze zijn al bij ons vanaf dat ze een paar weekjes oud waren. Het zijn super leuke beesten en ze krijgen bij ons alle liefde en ruimte.

Maar nu komt het dilemma: 

Ze zijn heel erg aan het verharen, eigenlijk bijna het hele jaar door. Ze lopen bij ons in de tuin in een grote ren. Maar steeds vliegen de haren in het rond door de wind, dus de haren liggen ook door heel de tuin. Nu word het mooier weer en willen we onze kindjes van 1 en 3,5 ook weer lekker buiten laten spelen. Vorig jaar zaten ze steeds onder de haren als ze buiten gespeeld hadden, zeker met mooi warm weer en als ze dan met water hadden gespeeld. 

Vorig jaar heb ik ook geprobeerd om de haren steeds op de zuigen, maar dat hielp niet echt. Heeft iemand misschien een idee wat ik zou kunnen doen om het voor iedereen leuk te houden in de tuin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze konijnen zitten ook in de tuin, maar verharen niet zo erg als in jouw beschrijving. Verzorgen jullie de vacht? Wellicht dat dat kan helpen. Misschien heb je hier wat aan: https://www.bunnybunch.nl/informatie/vachtverzorging-konijn-kammen Lopen jullie konijnen altijd los? Anders is het een optie om een konijnenvrij stuk te maken in de tuin waar de kinderen dan kunnen spelen. Een ander idee is om het verblijf wat aan te passen zodat de haren er niet zo makkelijk uit waaien. Uit nieuwsgierigheid, waarom vind je het storend dat er konijnenharen op jullie kinderen zitten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel heel extreem klinken. Mijn konijnen zitten ook in de tuin, maar de haren waaien eigenlijk alleen door de tuin als ik ze een beetje help tijdens het verharen. De plukken haar waaien dan van de borstel, zeg maar. Verder zie ik nauwelijks rondwaaiend haar. 

Ik vraag me af of je konijnen wel helemaal gezond zijn, als ze vrijwel jaarrond zo enorm verharen. Dat lijkt me toch niet helemaal normaal. Hebben ze dat altijd al zo erg gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Nina en Hazel zei:

Onze konijnen zitten ook in de tuin, maar verharen niet zo erg als in jouw beschrijving. Verzorgen jullie de vacht? Wellicht dat dat kan helpen. Misschien heb je hier wat aan: https://www.bunnybunch.nl/informatie/vachtverzorging-konijn-kammen Lopen jullie konijnen altijd los? Anders is het een optie om een konijnenvrij stuk te maken in de tuin waar de kinderen dan kunnen spelen. Een ander idee is om het verblijf wat aan te passen zodat de haren er niet zo makkelijk uit waaien. Uit nieuwsgierigheid, waarom vind je het storend dat er konijnenharen op jullie kinderen zitten? 

Ik probeer de vacht te borstelen, maar dat vinden ze niet zo fijn. Ze blijven even zitten, maar willen daarna al snel weer weg. Heb ook al verschillende kammen geprobeerd en ook zo'n handschoen voor dierenharen. Het hele jaar door is misschien ook wat overdreven opgeschreven van me, maar vanaf het voorjaar en heel de zomer door is het wel regelmatig. Bedankt voor de tip om het verblijf aan te passen, dat de haren er niet zo makkelijk uit waaien. Die richting zaten we zelf ook al op te denken. 

Als antwoord op de nieuwsgierighied ;-): we vinden het buiten opzich niet zo heel erg dat de kindjes onder zitten, maar dat alles nee naar binnen komt en we ook de deur niet open kunnen zetten. Als we zelf ook lekker willen zitten in de tuin, zie je ook alle haartjes in het rond vliegen (ook in eten en drinken bijvoorbeeld)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Okki zei:

Ik vind het wel heel extreem klinken. Mijn konijnen zitten ook in de tuin, maar de haren waaien eigenlijk alleen door de tuin als ik ze een beetje help tijdens het verharen. De plukken haar waaien dan van de borstel, zeg maar. Verder zie ik nauwelijks rondwaaiend haar. 

Ik vraag me af of je konijnen wel helemaal gezond zijn, als ze vrijwel jaarrond zo enorm verharen. Dat lijkt me toch niet helemaal normaal. Hebben ze dat altijd al zo erg gehad?

Sorry, misschien heb ik het wat overdreven opgeschreven. Maar vanaf het voorjaar en de hele zomer verharen ze toch best veel. Ze hebben het sinds vorig jaar best erg, daarvoor was het gewoon normaal. Ze zijn nu ook best wel op leeftijd, maar we doen niets anders dan wat we al jaren met ze doen met voeding enzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Miekmoek zei:

En wat is jullie voedingspatroon? Ik heb een keertje gezien dat een konijn ook het hele jaar rond verhaarde, maar dat verdween toen hij een goede brok als voeding erbij kreeg.. 

Ze krijgen bij ons s avonds gewone biks en Hooi. En 's ochtends vaak groenten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor merk biks geef je?

Wat ik vaak doe is als ze aan het eten zijn even met natte handen over ze heen gaan, dan haal je best wel wat haren weg. En misschien kun je inderdaad het verblijf aan een kant dichtmaken, bijvoorbeeld met plexiglas, zodat de haren er niet uit waaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Marjoleink zei:

Wat voor merk biks geef je?

Wat ik vaak doe is als ze aan het eten zijn even met natte handen over ze heen gaan, dan haal je best wel wat haren weg. En misschien kun je inderdaad het verblijf aan een kant dichtmaken, bijvoorbeeld met plexiglas, zodat de haren er niet uit waaien.

We hebben biks van intratuin huismerk. Met natte handen is ook wel een idee, bedankt voor de tip. We gaan ook inderdaad proberen het verblijf deels dicht te maken, kijken of het werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overstappen op een beter merk kan ook schelen. Ter inspiratie zou je eens hier in de webshop kunnen kijken, alles wat daar verkocht wordt is goed. Betere merken zijn wel wat duurder, maar beter voor de gezondheid en je kunt meestal iets minder geven. Mijn konijnen krijgen bijvoorbeeld 9 gram Science Selective per kilo konijn.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Marjoleink zei:

Overstappen op een beter merk kan ook schelen. Ter inspiratie zou je eens hier in de webshop kunnen kijken, alles wat daar verkocht wordt is goed. Betere merken zijn wel wat duurder, maar beter voor de gezondheid en je kunt meestal iets minder geven. Mijn konijnen krijgen bijvoorbeeld 9 gram Science Selective per kilo konijn.

Bedankt, ik zal eens kijken of ander voer helpt 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .