Ga naar inhoud

Kale plek op neus


Katja_teddy

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

onlangs heb ik een dwergkonijntje gekocht, Teddy. Ze is nu ongeveer 3.5 maanden oud.  Sinds een aantal dagen heeft Teddy een kaal plekje op de neus. Het begon met een klein plekje, maar het is steeds groter geworden. Eerst dacht ik dat dit vanwege de rui komt. Ik zie geen schilvers. Bijgevoegd een foto. Heeft iemand dit ook al eens bij zijn of haar konijn gezien? Is dit waarschijnlijk vanwege de rui?
 

alvast bedankt!

E6BAD30F-A3D0-4C61-985C-265B956EBEF7.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Kolino zei:

Ik denk bij dat soort plekjes altijd aan een tralie knager. Zou dat kunnen?

Bedankt voor je reactie! Dat denk ik zelf niet.. ik zie haar vrijwel nooit aan de tralie van haar hok knagen. Ze zit in een hok in de woonkamer. Daarnaast loopt ze elke dag een aantal uren rond. Wat ze het snachts doet, weet ik natuurlijk niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoedelijk zit ze dan in haar hok op het moment dat ze het meest actief is. Een hok is eigenlijk altijd te klein, plus dat het wisselen van ruimte onrust kan geven. Dat maakt tralieknagen wel een reële mogelijkheid. Heb je niet de mogelijkheid om een ren aan het hok vast te maken, zodat ze dag en nacht de ruimte heeft?

Dat is niet het antwoord op je vraag, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet heb. Misschien mag je de foto naar je dierenarts sturen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Marjoleink zei:

Vermoedelijk zit ze dan in haar hok op het moment dat ze het meest actief is. Een hok is eigenlijk altijd te klein, plus dat het wisselen van ruimte onrust kan geven. Dat maakt tralieknagen wel een reële mogelijkheid. Heb je niet de mogelijkheid om een ren aan het hok vast te maken, zodat ze dag en nacht de ruimte heeft?

Dat is niet het antwoord op je vraag, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet heb. Misschien mag je de foto naar je dierenarts sturen?

Bedankt voor je reactie en je advies! Ze zit het snachts inderdaad in haar hok en overdag loopt ze een aantal uren los. We hebben een hek aan haar hok gevestigd met veel ruimte en een heel speelparadijs waar ze overdag rond kan lopen. Het hok is overigens best groot en het is een klein konijntje (900 gram). Ik zie haar eigenlijk vrijwel nooit tralie knagen, dus het lijkt mij sterk dat dat het is.. maar ik hou de mogelijkheid toch in mijn achterhoofd. Daarnaast ben ik inderdaad van plan om even contact op te gaan nemen met de dierenarts. Verder is ze gewoon heel vrolijk en lijkt ze nergens last van te hebben (geen pijn of overmatig krabben ofzo).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het heel lastig om te zien of het werkelijk om een kaal plekje gaat zoals je omschrijft, of dat het een plekje is met een kortere vacht. In dat laatste geval is het waarschijnlijk door vachtwisseling en dus de rui. Ik zou me er niet snel druk om maken in elk geval, maar een foto sturen ter observatie kan nooit kwaad natuurlijk. 

 

Verder sluit ik me ook aan bij Marjolein (ook al is dat ongevraagd advies). Zie het als een bonus 😉 Een ren om het hok is natuurlijk al heel goed. Een konijn moet ongeveer 2m2 aaneengesloten ruimte hebben en met een hok alleen voldoe je daar nooit aan. Tenzij je een gigantisch zelfgemaakt hok hebt dan. Een ren aan het hok is dan een ideale optie. Als je thuis bent en het konijntje loopt los, kunnen losse renpanelen worden opgeborgen en worden teruggezet zodra ze terug moet in haar 'hok'. Opsluiten in alleen een hok is nooit een goed idee in elk geval, daar kan ze ook vervelende eigenschappen mee ontwikkelen zoals hoknijd. In dat geval is het konijntje niet agressief, maar zijn wij mensen niet in staat om te voldoen aan de eerste levensbehoeften van het dier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Deeskuh88 zei:

Ik vind het heel lastig om te zien of het werkelijk om een kaal plekje gaat zoals je omschrijft, of dat het een plekje is met een kortere vacht. In dat laatste geval is het waarschijnlijk door vachtwisseling en dus de rui. Ik zou me er niet snel druk om maken in elk geval, maar een foto sturen ter observatie kan nooit kwaad natuurlijk. 

 

Verder sluit ik me ook aan bij Marjolein (ook al is dat ongevraagd advies). Zie het als een bonus 😉 Een ren om het hok is natuurlijk al heel goed. Een konijn moet ongeveer 2m2 aaneengesloten ruimte hebben en met een hok alleen voldoe je daar nooit aan. Tenzij je een gigantisch zelfgemaakt hok hebt dan. Een ren aan het hok is dan een ideale optie. Als je thuis bent en het konijntje loopt los, kunnen losse renpanelen worden opgeborgen en worden teruggezet zodra ze terug moet in haar 'hok'. Opsluiten in alleen een hok is nooit een goed idee in elk geval, daar kan ze ook vervelende eigenschappen mee ontwikkelen zoals hoknijd. In dat geval is het konijntje niet agressief, maar zijn wij mensen niet in staat om te voldoen aan de eerste levensbehoeften van het dier.

Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad geen kaal plekje maar de haartjes zijn heel erg kort. Ik hoop inderdaad dat het gewoon van de rui is. Daarnaast ook bedankt voor het advies! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster had vorig jaar ook een kaal plekje, waar verder ook niet echt schilfers bij zaten. Eerst even aangekeken, maar het ging niet vanzelf over, dus mee naar de dierenarts geweest. Die kon onder de microscoop ook geen duidelijk oorzaak vinden, maar had toen wel een zalfje gekregen om te helpen met herstel. Toen was het na een weekje zalven over en begonnen de haartjes terug te groeien.  

 

Ik zou dus inderdaad wel aanraden om het even na te laten kijken, soms kan een zalfje net dat extra beetje helpen dat het daarna gewoon over is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, happy211 zei:

Mijn voedster had vorig jaar ook een kaal plekje, waar verder ook niet echt schilfers bij zaten. Eerst even aangekeken, maar het ging niet vanzelf over, dus mee naar de dierenarts geweest. Die kon onder de microscoop ook geen duidelijk oorzaak vinden, maar had toen wel een zalfje gekregen om te helpen met herstel. Toen was het na een weekje zalven over en begonnen de haartjes terug te groeien.  

 

Ik zou dus inderdaad wel aanraden om het even na te laten kijken, soms kan een zalfje net dat extra beetje helpen dat het daarna gewoon over is.

Bedankt voor je reactie! Wat fijn dat het bij jouw voedster opgelost is geworden met een zalfje. Begon het bij jouw voedster ook met een klein plekje dat steeds wat groter werd? En wat voor een zalfje had de dierenarts voorgeschreven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij ziet er wel uit als de rui, mijn voedster heeft ook echt altijd zo'n plekje op haar neus in de rui die dan verloop van tijd steeds groter wordt. Het ziet er echt precies hetzelfde uit als op jouw foto's. Maar als je het niet vertrouwd dan is het altijd goed om even naar de dierenarts te gaan! 

 

Aangezien je konijn pas 3,5 maanden is, gok ik dat je net nieuw in de konijnen wereld zit? Er zijn heel veel leuke en informatieve artikelen op BunnyBunch die mij afgelopen jaar heel erg hebben geholpen met mijn eigen nieuwe konijnen! 

 

Zoals;

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Veel plezier op BunnyBunch en als je nog meer vragen, maak er gerust een nieuw topic voor! 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Miekmoek zei:

Voor mij ziet er wel uit als de rui, mijn voedster heeft ook echt altijd zo'n plekje op haar neus in de rui die dan verloop van tijd steeds groter wordt. Het ziet er echt precies hetzelfde uit als op jouw foto's. Maar als je het niet vertrouwd dan is het altijd goed om even naar de dierenarts te gaan! 

 

Aangezien je konijn pas 3,5 maanden is, gok ik dat je net nieuw in de konijnen wereld zit? Er zijn heel veel leuke en informatieve artikelen op BunnyBunch die mij afgelopen jaar heel erg hebben geholpen met mijn eigen nieuwe konijnen! 

 

Zoals;

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Veel plezier op BunnyBunch en als je nog meer vragen, maak er gerust een nieuw topic voor! 

Bedankt voor je reactie! Wat fijn om te horen dat het er hetzelfde uitziet als bij jouw voedster tijdens de rui. Dat stelt me wel enigszins gerust!

 

Verder bedankt voor de tip! Teddy heb ik nu inderdaad pas 6 weken, maar eerder heb ik ook altijd een dwergkonijntje gehad die ouder dan 10 jaar is geworden. Dus ik ben niet helemaal nieuw in de konijnenwereld. Wel is het natuurlijk altijd leuk en leerzaam om wat artikelen te lezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat m'n foto's door te speuren, maar kan niet echt een goede foto vinden waarop het duidelijk te zien is. Dit is de beste, maar al wel een paar dagen later in de rui en is dus al groter geworden;

Screenshot_20220414-234247_Gallery.thumb.jpg.5a6941985e582b606c2f7f3de5f50572.jpg

 

Terwijl het er echt heel anders uitziet bij m'n ram als hij in de rui is;

Screenshot_20220414-234131_Gallery.thumb.jpg.85e53ed48ec4e9482ea3ea4bba4fa6bb.jpg

Hij behoudt juist zo'n pluk middenop z'n koppetje 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Miekmoek zei:

Ik zat m'n foto's door te speuren, maar kan niet echt een goede foto vinden waarop het duidelijk te zien is. Dit is de beste, maar al wel een paar dagen later in de rui en is dus al groter geworden;

Screenshot_20220414-234247_Gallery.thumb.jpg.5a6941985e582b606c2f7f3de5f50572.jpg

 

Terwijl het er echt heel anders uitziet bij m'n ram als hij in de rui is;

Screenshot_20220414-234131_Gallery.thumb.jpg.85e53ed48ec4e9482ea3ea4bba4fa6bb.jpg

Hij behoudt juist zo'n pluk middenop z'n koppetje 😂

Dat lijkt inderdaad op wat Teddy nu heeft! Bedankt voor het doorsturen van de foto’s! En wat een leuke konijntjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .