Ga naar inhoud

Pippi laten steriliseren...?


tessiebessie

Aanbevolen berichten

Ik heb op dit moment twee konijnen (Pippi & Pluisje). Pluisje is al een tijdje geleden gecastreerd maar Pippi heb ik nooit laten steriliseren. Moet ik Pippi nu nog laten steriliseren? Ik ben me ervan bewust dat ze dan minder kans maakt om later in haar leven bepaalde ziektes (enz.) te krijgen, maar ik maak me gewoon hele erge zorgen over wat er allemaal fout kan gaan tijdens de operatie!

 

Ook haalt de dierenarts waar ik altijd naar toe ga met de konijnen alleen de eierstokken weg bij een sterilisatie, heeft het steriliseren dan nog veel nut? 

 

Pippi is nu trouwens +/- 1,5 jaar oud! Heeft dat ook invloed op de operatie? Ik ben erg aan het twijfelen over wat ik moet doen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er voor kiest om haar te laten helpen kun je beter kiezen voor castratie. Het heeft geen zin om alleen de eierstokken weg te laten halen als je het doet om baarmoederkanker te voorkomen. Misschien is er een andere dierenarts die wel alles weghaalt of als je praat over castratie dat je huidige dierenarts er anders in staat.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel voorstander van castratie. Het schijnt zo te zijn dat als de eierstokken verwijderd zijn, de baarmoeder ook eigenlijk geen problemen meer gaat geven. Er zijn meer dierenartsen die alleen de eierstokken verwijderen. Mijn theorie is: wat er niet zit geeft ook geen problemen, dus ik heb het liefst ook de baarmoeder eruit. Maar het is niet zo dat alleen eierstokken verwijderen zinloos is. 

De leeftijd van je konijn is prima voor de operatie hoor! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de volksmond wordt meestal gezegd dat mannetjesdieren gecastreerd worden en vrouwtjesdieren gesteriliseerd, maar dat is echt niet waar. Sterilisatie is eigenlijk alleen de leidingen doorknippen. Bij castratie wordt er wat weggehaald. Meestal alleen de eileiders bij een voedster, omdat de baarmoeder dan alsnog verschrompelt en dan nagenoeg geen problemen meer geeft. En iets weghalen waar wel ruimte voor is, kan ook andere problemen opleveren. De eierstokken zijn behoorlijk klein, die hebben dat risico alweer veel minder. 

 

Dus om antwoord te geven op je vraag: Pippi is nog jong en kan die operatie nog heel goed aan. De noodzaak van de operatie zie ik sowieso wel in, en dan ben ik meer voorstander van castratie dan sterilisatie. Het blijft een buikoperatie, dus risico's zijn er altijd en die zijn ook niet uit te sluiten. Maar dan nog wegen de voordelen voor mij zwaarder dan de nadelen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update over Pippi: 

 

Ik heb contact opgenomen met de dierenarts waar ik altijd naar toe ga met de konijnen en daar word dit gezegd: “In principe halen we alleen de eierstokken weg. Het is namelijk niet nodig om heel de baarmoeder te verwijderen, tenzij we daar aanleiding tot zien, als de baarmoeder bijvoorbeeld verdikt is.”

 

Ook word dit gezegd na dat ik vraag naar ziektes die kunnen ontstaan in de baarmoeder na dat alleen de eierstokken zijn verwijderd: “De oorzaak van veel baarmoederproblemen komen rechtstreeks van de hormonen uit de eierstokken.”

 

Ik heb besloten om een afspraak te maken bij deze dierenarts. Ik hoop dat Pippi er zo snel mogelijk terecht kan!! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net terug van de controle van Leia haar sterilisatie. Mijn DA vertelde mij dat ze meestal eierstokken en baarmoeder weghalen bij konijntjes (wat ze bij Leia ook 10 dagen geleden gedaan hebben). Bij heel jonge konijntjes (ong. 6 maanden) die nog geen cyclus gehad hebben en waarbij de baarmoeder nog niet veel voorstelt laten ze die erin. Leia heeft wat gelikt aan haar wonde en had wat korstjes wat ik een paar dagen nog even moeten in het oog houden. Haar vriendje Lio was ook mee en bij hem hebben ze zijn piemeltje nog eens gecontroleerd want Leia had er heel waarschijnlijk voor de sterilisatie in gebeten. Ze gaan voorlopig niets doen maar ik moet wel in het oog houden want piemeltje is verkleefd en hangt een beetje links. Ik moet in het oog houden dat hij zijn linkerbil niet steeds onderplast. Man man, ik denk dat Lio blij is dat Leia haar 'wilde streken' wat kwijt is want ze sproeide hem ook steeds helemaal onder 😁. Dit gedrag heb ik de afgelopen week gelukkig niet meer gezien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, tessiebessie zei:

Update over Pippi: 

 

Ik heb contact opgenomen met de dierenarts waar ik altijd naar toe ga met de konijnen en daar word dit gezegd: “In principe halen we alleen de eierstokken weg. Het is namelijk niet nodig om heel de baarmoeder te verwijderen, tenzij we daar aanleiding tot zien, als de baarmoeder bijvoorbeeld verdikt is.”

 

Ook word dit gezegd na dat ik vraag naar ziektes die kunnen ontstaan in de baarmoeder na dat alleen de eierstokken zijn verwijderd: “De oorzaak van veel baarmoederproblemen komen rechtstreeks van de hormonen uit de eierstokken.”

 

Dit is voor katten en honden het geval. Daar verschrompelt de baarmoeder als de eierstokken weg zijn en die zorgt niet meer voor problemen dan. Voor konijnen is het anders. Daar kan, ook als de eierstokken weg zijn, de baarmoeder nog voor problemen zorgen. 

 

Ik had het er laatst met mijn dierenarts over omdat ik daar een voedster bracht, ik weet dat zij goed konijnkundig is en bijschoolt, maar ik wilde toch 100% zeker zijn dat ze wel alles weg zouden halen. Toen gaven ze aan dat dat standaard is bij konijnen. Ik kreeg als reactie dat het in de werkgroep van konijnkundige dierenartsen echt als standaard geadviseerd word bij konijnen, dus zowel baarmoeder als eierstokken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .