Ga naar inhoud

Pip op dieet


mammafelina

Aanbevolen berichten

Nu toch maar even een eigen topic omdat ik echt gericht advies nodig heb.

28 maart ben ik met Fluffy en Pip bij dierenarts geweest voor hun vaccinatie en gezondheidscontrole. Tijdens deze controle bleek dat Pip een kleine 400 gram te zwaar was, Fluffy was wel goed op gewicht.

De dierenarts heeft me het verschil laten voelen tussen beide konijnen en bij Pip voel je gewoon werkelijk waar niets.

Fluffy woog exact 2 kilo en Pip bijna 2,4 kilo terwijl 2 kilo een mooi gewicht voor haar zou moeten zijn.

 

Ze kregen samen altijd 50 gram ss per dag (12,5 gram per kilo lichaamsgewicht) dit heb ik afgebouwd naar 40 gram (10 gram per kilo)

In de tussentijd ben ik van ss overgestapt naar hobby first complete en ondanks dat dit een brok is waar je normaal iets meer van moet geven, ben ik gewoon op de 40 gram blijven zitten.

Afgelopen zaterdag 2 weken na de dierenarts controle heb ik beide konijnen weer op de weegschaal gehad. 
Pip woog nu 2303 gram en Fluffy zat een heel klein beetje onder de 2 kilo (1974 gram).
Nu heb ik ze op 35 gram brok voor hun samen gezet, dat komt neer op iets minder dan 9 gram brok per kilo. Minder durf ik niet te geven.

 

Naast brok krijgen ze onbeperkt hooi en dagelijks verse groenten. Soms zit daar weleens een stukje wortel of paprika bij. Fruit krijgen ze maar zelden een stukje.

 

Kan iemand mij vertellen of ik zo goed bezig ben? Krijgen ze niet te weinig brok nu? Wat is een goede termijn waarbinnen een konijn 400 gram af kan vallen zonder risico op gezondheidsproblemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1-2% van het gewicht per week afvallen is een gezond tempo voor een konijn. Simpelweg 20-50 gram per week ongeveer in jouw geval.

 

40 gram brok voor 4 kg konijn (ideaal gewicht) is nog prima, is niet te weinig. Ik geef één van mijn koppels nog minder dan dat. Geef ik meer, merk ik gelijk dat het mis loopt met de keuteltjes. Hoe lang geleden ben je van brok gewisseld?

 

 

Hier staan veel tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Evee zei:

1-2% van het gewicht per week afvallen is een gezond tempo voor een konijn. Simpelweg 20-50 gram per week ongeveer in jouw geval.

 

40 gram brok voor 4 kg konijn (ideaal gewicht) is nog prima, is niet te weinig. Ik geef één van mijn koppels nog minder dan dat. Geef ik meer, merk ik gelijk dat het mis loopt met de keuteltjes. Hoe lang geleden ben je van brok gewisseld?

 

 

Hier staan veel tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen

 

 

Ik ben op 24 maart overgestapt op de Hobby first complete. Ze kregen eerst 40 gram en nu nog maar 35.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond één deel van de brokjes in een snackbal gedaan en Fluffy en Pip laten rollen met de bal om de brokjes eruit te krijgen. Daarna het tweede deel van de brokjes verstopt in zo’n snuffel mat en Fluffy en Pip laten zoeken naar de brokjes.

Het derde deel van de brokjes wilde ik ze uit de hand voeren, maar ze hadden er geen interesse meer in. Dit deel dus uiteindelijk maar een beetje verspreid door de ren.

Op deze manier moeten ze wat voor hun eten doen, dus misschien helpt het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy en Pip net weer op de weegschaal gehad. In 11 dagen tijd is Pip nu 52 gram afgevallen van 2303 gram naar 2251 gram. Nog 251 gram te gaan voor een gezond gewicht.

 

Fluffy is in 11 dagen tijd 30 gram afgevallen, dat moet ik wel in de gaten houden want hij heeft een goed gewicht en hoeft dus eigenlijk niet af te vallen.

 

Apart voeren werkt hier niet want dan weigeren beide konijnen te eten van de stress. Ik zal Fluffy dus af en toe wat extra’s uit de hand moeten geven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik weet het even niet meer.

Pip is in 22 dagen maar 46 gram afgevallen.

Ze zou nog 205 gram af moeten vallen om op een gezond gewicht te zitten.

 

Ik geef ze nu 35 gram brok per dag voor 4 kilo konijn, maar blijkbaar is dit nog te veel.

Wat is de minimale hoeveelheid brok die een konijn nodig heeft? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen 😄 

 

In principe kan een konijn zelfs zonder brokken, maar dan moet je wel behoorlijk gevarieerd voeren qua hooi, kruiden en vers groen. Ik geef zelf ook maar 20 gram aan een koppeltje van samen 4 kg op het moment, dus ook maar 5 gram per kilo konijn. 

 

Overigens kun je ook kijken naar meer dan alleen het brokvoer. Geef je bijvoorbeeld een (luzerne) rijke hooisoort, kruidensoorten die wat dik maken en groenten die wat doen aankomen, dan kun je brok wel minderen, maar vallen ze nog niet af 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee ik geef Fluffy en Pip afwisselend kruiden of bergweide hooi.

Qua groenten krijgen ze dagelijks witlof, dit vul ik afwisselend aan met andijvie, spinazie, rucola, radijs, radijs blad, venkel, tomaat, komkommer, gras, paardenbloemen, broccoli, pastinaak  of bloemkool.

1 a 2 keer in de week komt daar dan een wortel, een stukje paprika, een stukje fruit of verse kruiden zoals peterselie, dille, selderij, basilicum of munt bij.

 

Zou jij hier wat in aanpassen?

Heb je nog andere groenten tips die beter zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Het afvallen schiet hier niet erg op.

Van 10 gram brok per kilo konijn ga ik nu naar 8 gram brok per kilo konijn.

Dat komt neer op van 35 gram voor 3,5 kilo konijn naar 28 gram voor 3,5 kilo konijn.


Qua groenten ga ik alleen nog bladgroenten voeren. Hooi krijgen ze onbeperkt.

 

Pip weegt nu: 2178 gram haar ideale gewicht ligt tussen de 1850 en 2000 gram.

 

Fluffy weegt nu: 1889 gram zijn ideale gewicht ligt tussen de 1650 en 1800 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Je zegt dat het moeizaam gaat, maar ze zijn toch behoorlijk afgevallen?  

Gaat beter dan bij Milly, die ook wat af zou mogen vallen, maar daar gaat geen grammetje af, komt er ook niet bij overigens, dus ik en de dierenarts vinden het wel best zo. Ze is niet ongezond dik. 

Brokjes minimaliseren is prima, hier krijgen ze ook maar 30 gram graanvrij voor 4 kg konijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Eefje zei:

 

 

Je zegt dat het moeizaam gaat, maar ze zijn toch behoorlijk afgevallen?  

Gaat beter dan bij Milly, die ook wat af zou mogen vallen, maar daar gaat geen grammetje af, komt er ook niet bij overigens, dus ik en de dierenarts vinden het wel best zo. Ze is niet ongezond dik. 

Brokjes minimaliseren is prima, hier krijgen ze ook maar 30 gram graanvrij voor 4 kg konijn.

 

 

Ik heb het gevoel dat het heel erg langzaam gaat.

Pip jaagt wel echt achter Fluffy aan als ik met de brokken kom (honger?), maar zodra ik ze in de ren strooi is het weer rustig en zitten ze gewoon naast elkaar te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Na de vakantie ga ik weer starten met sience selective voer. Ik heb het gevoel alsof Pip niet voldoende heeft aan de +\- 14 gram brokken die ze krijgt. 
Daarnaast vraag ik me de laatste tijd steeds vaker af of het wel echt klopt dat zij zoveel af moet vallen. Ik twijfel aan de deskundigheid van de dierenarts die ik laatste keer had.

Toen ik Pip ophaalde uit de opvang woog ze 2,3 kilo, volgens de dierenarts zou ze 1,8 kilo moeten wegen. Ik heb haar af laten vallen tot 2,1 kilo, maar ze reageert nu mega fel op al het eten dat haar aangeboden wordt, terwijl ze dat hiervoor nooit had.

Ze heeft ook altijd netjes haar bdk opgegeten en hooi gaat er ook altijd goed in. Mijn gevoel zegt gewoon dat zij zich het beste voelt met een gewicht van 2,3 kilo en de daarbij behorende hoeveelheid brokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .