Ga naar inhoud

Hoeveel gram groenvoer op een dag?


Nijn & de Mifster

Aanbevolen berichten

Vandaag ben ik bij de dierenarts geweest voor vaccinaties. Allebei de konijnen zijn goedgekeurd en gezond verklaard, alleen zouden ze iets te zwaar zijn. De ene weegt 2,6 kg en de ander 2,3 kg. Beide mogen, volgens de dierenarts, zo'n 200 gram afvallen. Ze worden dit jaar allebei vijf jaar en zitten al jaren op hetzelfde gewicht rond deze tijd van het jaar en nooit eerder is er door een dierenarts een opmerking over gemaakt. Dus allereerst vraag ik mij af of ze nou echt te dik zijn?

 

Thuis heb ik nog eens naar het eten gekeken, dat ze op een dag krijgen. Samen krijgen ze 75 gram biks per dag, daar kan het in principe dus niet aan liggen. Sporadisch krijgen ze een klein snoepje en af en toe wat knaaghout of een wilgentunneltje. Daarnaast natuurlijk onbeperkt hooi. 

 

Dus misschien dat het dan toch aan het groenvoer ligt? Ze krijgen geen fruit of wortel e.d., maar witlof/andijvie/komkommer/blad van bloemkool/blad van hazelaar/verse of gedroogde kruiden/ enz.. De samenstelling wisselt per dag. Daarom vraag ik mij af of ze misschien teveel groenvoer op een dag krijgen, maar nergens kan ik concreet een aanbevolen hoeveelheid per dag terugvinden op de 10 % van de dagelijkse voeding na.. Kan ik er dan vanuit gaan, dat als de biks 5% is en het groenvoer 10%, dat ze dan met zijn tweeën 150 gram groenvoer per dag mogen? 

 

Bijgevoegd twee foto's van de potentiele 'dikzakjes'. Foto twee is gemaakt door het raam van de ren 😅🙈

278091536_292426453054506_8392657622495899199_n.jpg

278282468_280741484231616_7053330372945433147_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind ze er niet heel dik uit zien. In theorie zou de hoeveelheid brokjes nog naar 60 gram kunnen, veel lager zou ik niet gaan. Volgens mij kan een konijn wel tot 100 gram per kg aan groenvoer eten, per dag. Gezien wat je geeft, denk ik niet dat het daar aan ligt. Al geef je de helft zit je nog op 200 gram aan groente per dag met die 2. Ik zou zelf niet zoveel veranderen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou eventueel wat aanpassingen kunnen doen om te zorgen dat ze wat meer moeten werken voor hun eten: brokjes uitspreiden en groente aan een slinger wat hoger ophangen.

 

Hier kun je misschien ook nog wat tips uit halen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen

 

Verder zou ik aan de hoeveelheden niet al te veel veranderen als de balans verder goed is (ze goed hooi eten en geen blindedarmkeutels laten liggen, etc).

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel! Ik denk dat ik het aantal brokjes misschien een heel klein beetje verlaag, maar inderdaad niet lager dan 60 gram. Als ze iets extra's krijgen, dan moeten ze er voor werken ja, maar dat kan ik nog vaker doen zoals met de groenten. Met biks wordt dat wat lastiger, omdat ze dat voor het slapen gaan krijgen en eentje is een kleine terror als het om eten gaat. Als ze eenmaal samen aan het voerbakje zitten, mag er samen gegeten worden maar anders niet. Als er twee wc-rolletjes zijn met iets lekkers, dan moet dat op twee verschillende plekken aangeboden worden en dan het liefst met iemand die er tussen blijft zitten 😅 

Overdag gaat dat makkelijker, want dan hebben ze 9 m2 tot hun beschikking. Voor de nacht 4,5 m2. 

 

Gelukkig hebben ze van het lijstje van klachten bij overgewicht van geen enkele last. Dus het zal wel meevallen. Nogmaals dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .