Ga naar inhoud

Stil konijn


X_Dominique

Aanbevolen berichten

Hoihoi, 

 

Ik ben net nieuw op dit forum dus hoop dat dit goed staat maar ik heb een probleempje met ons konijntje (mannetje). Hij ( binky) en zijn vrouwtje (luna) zitten sinds een paar maanden op alleen hooi en groenvoer. Nu heeft luna al sinds jongs af aan darmproblemen. Nu heeft ze afgelopen weekend weer een stilliggende darm gekregen en at ze (toen het weer werkte) totaal geen hooi meer. Advies van de dierenarts was om toch weer een paar brokjes ss te geven zodat ze wel weer wat binnen krijgt , binky kreeg daardoor ook weer wat brokjes binnen. Nu gaat het super met luna maar is binky sinds twee dagen stil, slaperig en gewoon minder actief. Eet , drinkt , wast en komt wel naar je toe maar is anders dan normaal. Ook zag ik dat de keutels anders waren dan normaal, nat en aan elkaar geketend. Komt dit door de brokjes die ze een paar dagen gekregen hebben ? Geen idee wat er is .. hoop dat jullie een idee hebben .. 

 

Grtjs , Dominique 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf naar de dierenarts gaan als ik het niet vertrouw. Konijnen laten het niet snel merken als er wat is, dus als je iets aan ze merkt dan kan er zeker wat zijn. Ik ben niet zo thuis in poep (hier altijd hetzelfde), maar misschien heb je wat aan deze link: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels. Ineens van dieet veranderen kan effect hebben. Hoeveel brokjes heb je ze gegeven? En krijgen ze nu nog steeds brokken? Mijn voedster kreeg in het verleden ook geen brokken. Bij de komst van mijn nieuwe ram ben ik wel begonnen met het voeren van SS brokken, maar heel rustig aan opgebouwd en telkens bekeken hoe de poepjes er uit zagen. Ik heb daar geen problemen mee ondervonden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb voor morgenmiddag afspraak staan hij de dierenarts maar zit tot die tijd toch nog altijd een beetje in de stress. 

 

Ze hebben vanmiddag voor het laatst brokjes gehad en geef nu niet meer om te kijken of het beter gaat. Ze krijgen samen 1 klein handje per dag en dat hebben ze 3 - 4 dagen gehad, waarvan het mannetje veel meer at dan het vrouwtje. Ze zaten allebei op een dieet omdat luna erg overgewicht had en binky een klein beetje , nu is binky al goed maar luna moet nog wat afvallen. 

Luna heeft altijd heel erg last gehad van diarree , plakpoep etc en nooit vanaf gekomen maar gaat nu wel beter zonder de brokjes. 

 

Normaal nooit geen problemen met het mannetje , altijd juist met haar dus daarom gelijk zorgen hierover . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wisselen van voeding kan inderdaad de darmen over de zeik helpen. Is er bij de voedster goed naar het gebit gekeken? Dat zou ook een reden kunnen zijn om hooi te weigeren. Aan elkaar geketende keutels (mits het normale keutels zijn) noemen we kettingkeutels en dat komt door het inslikken van haren. Zijn ze toevallig in de rui? Bij nat en aan elkaar gekleefd ga ik denken aan blindedarmkeutels, het kan zijn dat ze die laten liggen omdat ze nu brokjes krijgen.

 

Al met al goed om ze beiden even goed te laten onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de voedster hebben ze vorig jaar september de kiezen afgesleten omdat die te lang waren , bij het mannetje was er toen niks aan de hand. In januari dit jaar weer geweest voor controle en vaccinaties en toen was er niks aan de hand met de tanden. Laat het nu morgen weer nakijken, vooral de kiezen maar heb het gevoel dat er iets anders is .. ze zijn in de rui daarom heeft de voedster ook zoveel last gehad maar hij wast haar bijna nooit dus daar heeft hij niet zo'n last van nu . Het zijn kettingkeutels maar dan wel nat .. verder ligt die stil en slaapt de hele dag maar eet en drinkt wel en komt als ik met basilicum aankom .. heel apart allemaal .. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso even laten onderzoeken.

Met deze temperatuur zijn ze natuurlijk vol in de rui. Dus dat zal de kettingkeutels verklaren. Biks geven zou ik eerlijk gezegd onmiddellijk terug stoppen. Dat heeft je konijn eigenlijk helemaal niet nodig, en gaat de spijsvertering zelfs vertragen waardoor je meer kans krijgt op verstopping.

 

Soms verdragen konijnen een bepaalde soort biks niet zo goed, kan ook de natte keutels verklaren. In het konijnenpension waar ik kom hebben ze bijvoorbeeld bij een aantal konijnen problemen gehad met SS.

 

Maar dat je konijntje wat suf is zou ik toch zeker even laten nakijken door een konijnkundige dierenarts. Misschien heeft hij toch iets? Maar misschien ook gewoon warm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, WOKKY zei:

Dat heeft je konijn eigenlijk helemaal niet nodig,

Daar ben ik het niet mee eens.. In biks zit wel degelijk noodzakelijke voedingstoffen voor konijnen aangezien ze niet een heel uitgebreid groentemaaltijd krijgen als huisdier.

 

Alleen moet je het wel heel langzaam opstarten en terug introduceren als je een tijd was gestopt. Ik zou gewoon met één a twee brokjes per dag beginnen en dat geleidelijk opbouwen tot de hoeveelheid dat ze nodig hebben, zolang ze nog goed hooi blijven eten en hun blindedarmkeutels blijven opeten (en anders weer wat afbouwen). 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk zijn de darmen alsnog van streek, of dit door de rui komt of doordat hij weer ineens veel brokjes kreeg is denk ik niet te achterhalen. 

 

Een bezoekje aan de dierenarts is inderdaad wel aan te raden. Misschien raadt de dierenarts lactulose aan voor meer doorstroom in de darmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel raar want de hele dag heeft hij zich normaal gedragen. Hij eet, drinkt , keutels normaal alleen daarna gaat die weer liggen uit het niets en hij springt ook niet in de rondte wat die normaal wel doet  .. kan morgen pas naar de dierenarts want heb nu geen vervoer maar alle symptomen zijn zo raar samen .. 

aangepast door X_Dominique
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen bij de dierenarts geweest , tanden alles was goed . Ze denkt dat hij last heeft van de brokjes en daardoor misschien een beetje buikpijn heeft. 1 prik gekregen voor de darmen en 1 met pijnstilling .. ook spuitjes gekregen om voor 4 dagen door te geven .. ben benieuwd , nu nog geen verandering maar is ook moe natuurlijk van de spanning .. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de oorzaak van de darmproblemen? 

Het is lastig adviseren als je niet weet wat de reden is van de problemen. En welke problemen er precies zijn. 

 

Van een paar brokjes SS zou een konijn normaalgezien geen problemen krijgen. Je zou eens graanvrije brokken kunnen proberen, in plaats van de normale SS.

Drinkt het konijn wel voldoende? Eet het konijn genoeg hooi? Welk groenvoer geef je? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .