Ga naar inhoud

Goodiebag konijnenopvang

Dollie

Aanbevolen berichten

Wij gaven in de opvang aan nieuwe baasjes een goodiebag mee de afgelopen jaren, vorig jaar tijdelijk mee gestopt omdat het spul allemaal opgeruimd moest worden i.v.m. verbouwing maar nu hebben we het weer klaargezet. (Uiteraard kregen nieuwe baasjes in deze tijd nog wel gewoon overgangsvoer mee etc.) We zitten nu wel een beetje naar de inhoud te kijken, na te denken over wat leuk is om er in te doen en tja wie kun je dat nou beter vragen dan de mensen die opvangkonijnen adopteren 😁 wat zouden jullie leuk/handig/absoluut noodzakelijk vinden? En denk daarbij niet alleen aan je situatie nu maar wellicht ook wat je fijn had gevonden bij je eerste konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf denken aan een overstap-zakje van het voer dat het opvangkonijn bij jullie kreeg, een promozakje biks van bijvoorbeeld beaphar of science selective.

Verder denk ik dat ik als beginnend baasje vooral veel gehad had aan informatie, een lijst met veilige groente bijvoorbeeld of de dagelijkse voeding van een konijn.

Wat zat er eerst in de goodie bags?

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets wat ik niet wist dat bestond: gedroogde bladeren en kruiden. 

Of een voorbeeld wat je zelf voor je konijn kunt maken: closet-rol met groente gevuld of een koffiefilterzakje gevuld en opgerold en met raffia gesloten. Reclame voor informatiebronnen zoals knijnisking, konijnenbelangen, bunnybunch. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook benieuwd wat er eerst in zat.

Voor beginnende baasjes denk ik nog aan een nagelknipschaartje

Knaaghoutjes zijn natuurlijk ook altijd leuk voor konijnen die dat snappen.

Verantwoorde snoepjes, bijvoorbeeld de loops van selective?

Inderdaad ook iets van een flyer waar je nog meer informatie kunt vinden, misschien een kortingsbon voor een (web)winkel?

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit natuurlijk sowieso een zakje overgangsvoer in (wordt altijd meegegeven), daarnaast soms nog proefzakjes van andere merken maar dat hangt er net van af wat je krijgt. Daarnaast een klein zakje kruiden en een kortingsbon en info van BunnyBunch. Verder nog wilgentakjes (maar die hebben we niet altijd beschikbaar). En diverse flyers van bijvoorbeeld konijnenbelangen, licg, supreme. Dat vind ik wel lastig nu want je wil ook niet eindeloos papier verspillen, stond ik eerder niet zo bij stil.

Een aantal hier genoemde opties zijn helaas behoorlijk kostbaar (financieel of qua tijd), het moet natuurlijk niet voor teveel extra kosten zorgen of veel tijd kosten om te maken. Ik wil echter ook niet tijd en geld steken in dingen die mensen toch weggooien dus vandaar toch eens kritisch kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overgangsvoer heb ik niet gehad 😛 Maar snap wat je bedoelt. 

Gezonde snoepjes, een knaaghoutje, en persoonlijk zou ik er ook niet teveel papierwerk ingooien. Dat belandt 9 van de 10 keer (zo niet zelfs vaker) bij het oud papier. Licg zou ik al overslaan. Supreme waarschijnlijk ook. Ze komen al bij jou als opvang, dus ze weten al dat dat bestaat. De flyer van Bunnybunch is ook al een goed begin, dan kunnen ze van hieruit verder leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja maar we hebben het voer wel besproken toch 😉 

De flyer van Bunnybunch is (volgens mij) voor de webshop dus niet het forum. Overigens ben je wettelijk verplicht bepaalde informatie mee te geven waardoor je toch op bijv. een LICG folder uitkomt (je moet een 'bijsluiter' bij het konijn verstrekken, dit moet een papieren versie zijn, je mag niet naar een website verwijzen) of zelf iets maken kan uiteraard ook. Omdat de meest basale informatie wel op de herplaatsingscontracten staat voldoe je op zich wel aan de informatieplicht, dus kan een afweging zijn om weg te laten. Supreme sponsorde de zakjes voer dus ja, dan moet je er ook een flyer bij doen, en dan zit je dus inderdaad alweer met een hele stapel papier die mensen niet eens bekijken en weggooien. Daar wil ik eigenlijk wel een beetje van af dus.

Een doosje of zakje snoepjes er in doen is geen budget voor helaas, dat tikt teveel aan. Evt. kunnen we wel overwegen hier ook proefzakjes van te maken maar dat is alweer aardig arbeidsintensief (of je moet er weer een flyer bij doen, die zat er in het verleden ook wel bij, van die Meadow loops).

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou super blij worden van mondelinge info over hokinrichting. Dus waterbakken, toiletbak, hooiruif schuilhuisje. Ik kwam er pas na twee jaar achter dat je hooi het beste ook aan kan bieden boven de toiletbak.

Wat misschien goed werkt is posters ophangen met de info over oa groenvoer en dat mensen daar foto's van mogen maken of de kleine flyer van mogen pakken? 

De laatste tijd heb ik veel bedrijfsbezoeken, en wat een hoop zooi krijg je dan altijd. Ik zou het daarom ook prima vinden om juist niets te krijgen, maar wel de keuze hebben om voor een klein prijsje verantwoord lekkers te kunnen kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel leuk dat je dat doet, maar niet nodig. Ik heb zelf nog nooit een goodiebag meegekregen van een opvang, enkel wat basisinformatie op papier over voeding, huisvesting etc, adoptieformulieren en een vaccinatieboekje. Alles wat ik aan informatie krijg ligt zodra ik uit de auto stap bij het oud papier (wel nadat ik geconstateerd heb dat er niks in staat wat ik nog niet weet). 

Wat je zou kunnen doen om papier te besparen is de websites waar je naar wilt verwijzen op een lijst onderaan je adoptieformulier wellicht? Dat moet je toch meegeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bunnybunch flyer is met een kortingscode voor de webwinkel en beknopte konijnen informatie, deze (inmiddels is de afmeting eis wel aangepast naar 2 vierkante meter per konijn) https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenopvang-asiel-promotieflyer.html

Ik kreeg bij de adoptie van Sofie de LIGC huisdierenbijsluiter mee en het adoptiecontract. Dat is volgens mij wat wettelijk verplicht is als minimum.  (en de melding dat ze konijnenbrokken van de aldi kreeg? 😄 ik heb haar gewoon gelijk op ss gezet). 

Ik kreeg van @Marjoleink de tip om op een volgende flyer of kaartje met een QR code te werken zodat iedereen via z'n telefoon gewoon naar de konijneninformatie op bunnybunch kan gaan .Dat scheelt papier 😄 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt inderdaad overeen met wat wettelijk verplicht is. Dit mag dus ook absoluut niet een papiertje met links zijn o.i.d. Voor de flyers zou dit wel een alternatief zijn, of idd een kleiner kaartje met een QR code, maar die van Bunnybunch vind ik juist leuk zoals ie nu is. (Sorry bomen...)

Voor posters e.d. hebben we hier geen ruimte helaas. Qua hokinrichting proberen we dit ook juist te doen door het te laten zien in eigen verblijven, daarnaast komt dit (sowieso bij beginners) altijd wel ter sprake. 

Ik merk wel dat er eigenlijk niet één one size fits all oplossing is. Zit nu te denken om een 'beknopt' tasje en een 'beginners' tasje te maken en mensen gewoon te vragen wat ze willen. Ik heb bijv. die groentenlijst nooit meegegeven omdat ik zelf altijd denk: Als ik iets wil weten, google ik het wel? Maar het is wel iets wat ik vaker terug hoor dus toch belangstelling voor is. Dan kan iedereen zelf uitmaken of de info liever op papier gelezen wordt en of het überhaupt nodig is.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van Google is dat je niet weet hoe betrouwbaar de informatie is die je vindt. Dus als nieuw konijnenbaasje zou ik info op papier of een lijstje met betrouwbare websites wel waarderen. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets heb meegekregen qua informatie,  behalve het adoptiecontract. Een keer heb ik bij Knijn&Ko een goodiebag gekregen, mogelijk zaten daar folders in van de categorie "weet ik al".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer me te herinneren wat ik meegekregen heb uit de opvang toen ik Pip adopteerde.

In elk geval een:

- vaccinatie boekje

- een info boekje over het houden van konijnen

- een info kaart met het menu voor jonge en volwassenen konijnen 

- een lijst met veilige groenten

- een proef zakje ss

Ik heb in elk geval geen adoptie contract of zo meegekregen. Dat is wel een beetje raar als ik hier de reacties lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Marjoleink zei:

Het nadeel van Google is dat je niet weet hoe betrouwbaar de informatie is die je vindt. Dus als nieuw konijnenbaasje zou ik info op papier of een lijstje met betrouwbare websites wel waarderen. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets heb meegekregen qua informatie,  behalve het adoptiecontract. Een keer heb ik bij Knijn&Ko een goodiebag gekregen, mogelijk zaten daar folders in van de categorie "weet ik al".

Ja als mensen mij vragen welke groenten veilig zijn dan geef ik altijd aan dat er op Bunnybunch.nl een duidelijke lijst staat, maar dat zou voor mij dan voldoende informatie zijn terwijl anderen juist denken ik wil graag een fysieke lijst op mijn koelkast hangen o.i.d. 

2 minuten geleden, mammafelina zei:

Ik probeer me te herinneren wat ik meegekregen heb uit de opvang toen ik Pip adopteerde.

In elk geval een:

- vaccinatie boekje

- een info boekje over het houden van konijnen

- een info kaart met het menu voor jonge en volwassenen konijnen 

- een lijst met veilige groenten

- een proef zakje ss

Ik heb in elk geval geen adoptie contract of zo meegekregen. Dat is wel een beetje raar als ik hier de reacties lees.

Heb je ook geen contract ingevuld? Op zich is het niet verplicht om mee te geven, en ook niet om in te laten vullen overigens, maar wij vinden het wel netjes dat je een kopie hebt van waar je voor getekend hebt. In principe staat alle belangrijke informatie over het konijn ook in het vaccinatieboekje bij ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Dollie zei:

Ja als mensen mij vragen welke groenten veilig zijn dan geef ik altijd aan dat er op Bunnybunch.nl een duidelijke lijst staat, maar dat zou voor mij dan voldoende informatie zijn terwijl anderen juist denken ik wil graag een fysieke lijst op mijn koelkast hangen o.i.d. 

Heb je ook geen contract ingevuld? Op zich is het niet verplicht om mee te geven, en ook niet om in te laten vullen overigens, maar wij vinden het wel netjes dat je een kopie hebt van waar je voor getekend hebt. In principe staat alle belangrijke informatie over het konijn ook in het vaccinatieboekje bij ons.

Wel een contract getekend, maar niet meegekregen.

Alle belangrijke informatie heb ik mondeling doorgekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet iets over de Sciense Selective Meadow loops wat ik denk ik niet mag zeggen (stuur het je wel privé als je wilt). Maar daar zouden kleine proefzakjes van gemaakt kunnen worden. Vind het een lastige. Enerzijds onthouden mensen iets wel sneller als er wat leuks bij zit of op een leuke manier wordt aangeboden. Anderzijds kunnen het ook kosten zijn die echt totaal overbodig zijn en je eigenlijk dan ook niet moet willen maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Een beetje laat maar ik bedacht me ineens: beginners laten weten dat ze moeten nagaan of de dierenarts waar ze naar toe willen gaan wel wat van konijnen weet(?)

Ergen ben ik blij dat de dierenarts aan het einde van de straat vol zat, want ik heb nu (meestal) een dierenarts die tenminste van konijnen af weet. 😃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik graag had geweten en wat mij en mijn bunnies wat stress had kunnen besparen is: 

• Het belang van goed hooi, had Dotje haar tandprobleempjes kunnen besparen
  • Een beetje een indicatie wat je ziet aan een konijn wanneer je naar de dierenarts moet, want dat laten ze als het zien
  • Creatieve oplossingen voor speelgoed enzo, is meestal in de winkel duur en van je eigen afval(wc rol ofzo) kun je soms al veel maken, en welke boomtakken ze mogen eten, zodat ze verse takjes kunnen krijgen ipv de gedroogde van de winkel.
  • Hoeveel ruimte ze minimaal nodig hebben, en belangrijker, hoe je dat voor elkaar krijgt (hokjes in de winkel veelste klein, hoe maak je een werkende+veilige combinatie van hokjes en rennen)
  • Creatieve freeroam oplossingen, die dan voor mijn eigen situatie, maar voer in bakjes werkte niet (Dotje ging stelen), blijkbaar is het op de gronden strooien niet zo raar als ik eerst dacht. Maar ook: kattenbak als toilet en een schuilhuisje omgedraaid als hooiruif
  • En als allerbelangrijkste: hoe om te gaan met je konijn, ik had geleerd dat je je konijn regelmatig moest optillen en knuffelen om hem aan je te laten wennen maar dat is echt not done!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, bij mij is het nl nog niet lang geleden dat ze voor het eerst kwamen en het is een hele reis geworden naar een fijn leventje zoals het nu is

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, VerzinZelfMaar zei:

Wat ik graag had geweten en wat mij en mijn bunnies wat stress had kunnen besparen is: 

• Het belang van goed hooi, had Dotje haar tandprobleempjes kunnen besparen
  •  

Wat ik bij konijnenhouders zie: als ze na 3 merken proberen nog steeds geen favoriet hooi hebben gevonden, accepteren ze dat 'hun konijn geen hooi lust'. Dus de eigenaar moet weten dat lekker hooi vinden een zoektocht kan zijn. En dat géén oplossing gevonden hebben, betekent dat je moet blijven zoeken. Het is zo verleidelijk als je voor de keuze staat 5 euro voor een kilo te gaan betalen, om dan te zeggen: 'och, ze lusten tóch geen hooi, dus ik kies het goedkoopste'. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, hemmel zei:

Wat ik bij konijnenhouders zie: als ze na 3 merken proberen nog steeds geen favoriet hooi hebben gevonden, accepteren ze dat 'hun konijn geen hooi lust'. Dus de eigenaar moet weten dat lekker hooi vinden een zoektocht kan zijn. En dat géén oplossing gevonden hebben, betekent dat je moet blijven zoeken. Het is zo verleidelijk als je voor de keuze staat 5 euro voor een kilo te gaan betalen, om dan te zeggen: 'och, ze lusten tóch geen hooi, dus ik kies het goedkoopste'. 

Bij mij was het nog erger, ik had nieteens het belang van goed hooi doorgekregen, dus ik gaf van de supermarkt, dit soort dommiteiten zijn dus door goede info te voorkomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .