Ga naar inhoud

Afvallen zonder klachten


Miekmoek

Aanbevolen berichten

Het konijn van m'n zus is 7 jaar en valt sinds kort af. Hij voelt ook erg mager en je kan al z'n botjes voelen. Verder heeft hij geen gezondheidsklachten behalve dat hij steeds minder goed doet aan verzorging en zichzelf schoonmaken. Af en toe blijft en een blindedarmkeutel liggen. Hij krijgt onbeperkt kruidenhooi, elke dag een gevarieerde groenteschotel en een handje Science Selective. Vandaag gaat ze met hem naar de dierenarts, maar ik vroeg me af, waar zouden jullie aan denken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste ingeving is ec, zou ik voor de zekerheid wel tegen behandelen, zeker als er niks anders gevonden wordt. Oudere konijntjes kunnen sowieso wel wat dun worden bovenop, maar dan hebben ze vaak wel een buikje nog. Maar als hij sinds kort ineens vrij veel is afgevallen dan is er wat anders aan de hand dan ouderdom. Daarbij ook de vraag of dit konijn ook al een oud beestje is, of niet. Mijn konijnen waren met 7 nog niet oud aan het worden qua lichaamsbouw.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben allebei geen ervaring met oudere konijnen, dus het is lastig te zeggen wat normaal is en wat niet. Ik heb om een foto gevraagd zodat ik die hier even kan posten. Zo zag hij er iig een jaartje geleden nog uit;

 

20220409_102255.jpg.07886640c73bf61e3c38bdff37f147be.jpg

 

Een mooi en gezond bolletje konijn in ieder geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan ook meteen aan EC denken of nierklachten (al dan niet bij EC). Een ontsteking ergens of een tumor kan er ook voor zorgen dat ze erg gaan afvallen, maar zeker bij een ontsteking zou je klachten verwachten. Eet het konijn trager dan normaal? Dan zou het ook nog iets met het gebit kunnen zijn, ondanks dat het bakje wel leeg gaat. 

Mijn Dunya viel in eerste instantie ook af zonder duidelijke klachten, zij blijkt een hartprobleem te hebben. Lijkt me niet zo waarschijnlijk want komt niet veel voor en meestal zie je dan wel klachten, maar zoiets geks dat je niet snel ontdekt kan ook altijd. Als er niks uit komt bij de DA zou ik zelf denk ik aandringen op een röntgenfoto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn net terug van de dierenarts, hij is inderdaad flink afgevallen; van 2,3 kilo naar 1,9. Dierenarts voelde een grote bobbel in z'n buik wat wss een tumor is. Hij krijgt dinsdag een echo om te kijken of er nog iets aan te doen valt qua opereren 😥

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .