Ga naar inhoud

Konijn met verstopping


Bunny566

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

hier een konijn die ook flink in de rui is en nauwelijks of niet gegeten heeft. Ik zag de keutels al kleiner worden maar er zaten eerder ook nog gewone keutels tussen. Was al begonnen met borstelen en had gehoopt dat dat voldoende zou zijn. Contact gehad met de DA, we kunnen om kwart over vijf terecht. Mocht het echt slecht gaan, dan moet ik weer bellen. Ik zie aan hem dat hij zich niet prettig voelt, hij ligt voornamelijk. Ik heb groenvoer neergezet maar hij eet tot nu toe niks.

Ik heb geprobeerd wat Metacam gegeven maar hij slikte het niet door dus heeft maar weinig binnen gekregen. Ik denk erover om Lactulose te geven maar lees ook dat sommigen hier terughoudend mee zijn. Kan het kwaad of valt het te proberen ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je zo naar de DA gaat.

 

Ik geef altijd meteen een flinke dosis lactulose, 1ml/kg en ook metacam. Probeer het hem echt naar binnen te spuiten.

 

De konijnenburito wil nog wel eens helpen, spuitje achter de voortandjes en spuiten. Aangenaam is het niet voor ze, maar dan hebben ze geen keuze.

 

Is er misschien nog iemand anders nog in huis. Het gaat het gemakkelijkst als iemand je konijntje vastpakt. Dan kan je het kopje beter stilhouden.

 

Vooral even streng zijn, het is voor zijn eigen goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals de DA gebeld omdat ik kwart over vijf toch wel lang vond duren. Net geweest. Hij heeft een darmstimulerend middel en een pijnstiller ingespoten gekregen. En Laxatraxt, Primperan en dwangvoeding voor thuis. Ze kon geen duidelijke verstopping voelen maar hij vond het duidelijk niet prettig dat ze aan zijn buik zat. Gelukkig zag ik hem zonet wat hooi knabbelen en wat drinken dus ik heb hoop dat het wat meevalt.

Hij is een drama met medicatie geven (ook met burrito) en erg kieskeurig dus ergens doorheen mixen gaat denk ik ook niet werken. Vanmorgen heb ik hem tussen mijn benen gehouden, dat werkte redelijk. Misschien idd het spuitje nog wat verder in zijn bek proberen te krijgen.

Dank voor je reactie !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn konijntje is gelukkig alles weer helemaal in orde. Maar bij haar heeft het deze keer wel een halve week geduurd voor ze echt opgeknapt was.

 

Goed dat hij ondertussen toch weer wat wil eten 👍 Als hij groenten gewend is, zou ik daar wat van aanbieden, dat laat alles toch weer wat makkelijker glijden 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig !

 

Hij heeft een bakje met groenten staan, oa wortel waar hij normaal dol op is. Hij heeft daar zo te zien nog niks van gehad maar al wel een aantal brokjes.

We hebben eerder een voedster verloren aan verstopping. Zij was toen al te ziek, had een ondertemperatuur van 34,5. Ik durf daardoor ook niet zolang af te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij maar iets eet, dan zullen de keuteltjes normaal wel volgen.

 

Het is toch naar iedere keer weer 🙁

 

Hier is het tot nu toe ieder jaar minimaal 2x per konijntje prijs jammer genoeg.

Shep had een keer 36 graden, maar ze is er nog doorgekomen. En Chibi hebben we zelfs met een chirurgische ingreep moeten redden.

Het zijn gelukkig echte bijtertjes.

 

Ik heb nu hun dieet aangepast naar onbeperkt bladgroenten en gras, maar nog helpt het helaas niet voldoende.

Ze haten borstelen, en het zijn echte pluizenbollen. Vanaf nu zullen ze dus tijdens de rui wekelijks gevangen moeten worden om goed te borstelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

och jee, dat is ook wel een gedoe zeg. Dat is wel een nadeel van ‘pluizebollen’, zeker als ze niet van borstelen houden.

Hier een hangoor met een enorm dikke vacht. Bij de eerste keer borstelen keek hij me aan van ‘wat doe je nu’ ? Inmiddels vind hij het heerlijk. Maar moet geloof ik niet te vaak hé, zoek ik nog even op. De groente is inmiddels ook op zag ik 🥳

 

Hopelijk duurt de volgende keer nog even voor jou, t is inderdaad best vervelend.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .