Ga naar inhoud

Verse en gedroogde groenten


Lio en Leia

Aanbevolen berichten

Wij zijn deze week van dinsdag tot vrijdag op citytrip. Onze buren gaan voor onze konijntjes zorgen. Ik heb snel nog een camera besteld want de trip was een verrassing maar heb de camera nog niet toegekregen 😖. Lio en Leia zijn twee verwende nesten (zoals de meeste konijntjes hier 😉) en krijgen alle dagen verse groenten die ik eerst afspoel en dan ook effe op temperatuur laat komen uit de koelkast. Ik heb ook gedroogde groenten die ik af en toe als snack geef. Ik wil mijn buren niet teveel werk geven...kan ik die drie dagen overbruggen en hen gewoon wat gedroogde groenten door hun hooi laten geven of toch best die drie dagen vers omdat ze dat zo gewoon zijn of maakt dat niet uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak zelf als ik kort op vakantie ga altijd zakjes met groente klaar, voor elke dag een zakje. Dat is voor de oppas makkelijk, even uit de koelkast halen en op temperatuur laten komen, en klaar.

 

De gedroogde groente zijn leuk als extra omdat ze dat ook gewend zijn, maar ik zou niet hun dagelijkse portie verse groente vervangen door gedroogde groente. Daarbij zijn de voedingsstoffen meer geconcentreerd, dus in dezelfde hoeveelheid (grammen) gedroogde groente zit bijvoorbeeld meer suiker dan dezelfde hoeveelheid verse groente. Dat zou ik dus gewoon hetzelfde blijven geven zoals ze gewend zijn. 

Een paar dagen zonder verse groente is niet zo erg als het nu eenmaal zo uitkomt, tenzij je bij het opbouwen van de groente merkte dat jouw konijnen erg gevoelig zijn voor veranderingen daarin. Dan zou ik gewoon aan de buren vragen om de verse groente te geven zoals ze gewend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een weekendje wegga, laat ik de buren of wie er oppast gewoon alleen witlof geven. Ook dat is makkelijk en niet veel werk, maar krijgen ze toch wel hun groenten. En de konijnen redden het best een paar daagjes zonder een uitgebreide groentemaaltijd 😅

 

Evt zeg ik erbij dat als ze zin hebben ze nog wat verse kruiden of een blad andijvie erbij mogen geven als ze 't leuk vinden maar dat 't niet hoeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg een handleiding neer voor de verzorging en gebruik metalen voerbakje in verschillende maten.

 

Afhankelijk van de konijnen die ik heb, krijgen ze een bepaalde maat bak vol groenten. Ik zorg dat er veilige groenten zijn die ze goed gewend zijn. De oppas maakt de groenteschotel dus.

 

Ik pas ook wel eens op konijnen en die hadden in het begin voor elke dag een tuoperwear bakje groenten neergezet. 

Maar als je langer weg blijft is dat bijna niet te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .