Ga naar inhoud

Steriliseren


Bib en bink

Aanbevolen berichten

Mijn advies is: Doen!

 

Ik laat altijd de voedsters castreren. Omdat ze de baarmoeder en eierstokken weghalen is het castreren, hoewel om de één of andere reden mensen denken dat vrouwtjes gesteriliseerd worden 😉, maar castreren (weghalen voortplantingsorganen) en steriliseren (doorknippen zaad of eileiders) zijn twee verschillende ingrepen die in theorie beide kunnen bij zowel mannetjes als vrouwtjes, maar bij dieren wordt er eigenlijk altijd gecastreerd. 

 

Maar ik laat dus alle dames castreren op het moment dat ze gewoon jong, gezond en fit zijn, en de operatie dus best mee valt en ze vrij vlot herstellen. Het zorgt voor fijner gedrag in koppels en groepen en voorkomt baarmoederkanker.

 

 

Alle informatie over castratie en sterilisatie bij konijnen lees je in dit informatieve artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze voedster van 12 maanden is net gecastreerd. Ze is heel vlot hersteld, wel 1 nachtje bij de dierenarts gebleven omdat ze niet meteen weer wilde eten, daarna 1 nachtje binnen en nu zit ze alweer een ruime week buiten. 

Al die tijd mocht haar (gecastreerde) vriendje trouwens gewoon bij haar blijven, die is naar alles mee geweest. 

 

Zaterdag zijn we bij de nacontrole geweest en dat zag er allemaal perfect uit. 

 

Het is mij 100% meegevallen. 

Ging veel soepeler dan de castratie van ons rammetje😂💪

aangepast door FlappieLeeuwtje
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Leia net binnen gebracht bij de DA voor haar castratie, samen met haar vriendje Lio. Ik heb voor Lio een wilgentakje meegegeven om hem af te leiden tijdens het wachten 😄. Ik vind het best heel spannend, heb nooit een voedstertje laten castreren. Ik ga ondertussen hun verblijf voor binnen klaarmaken. Heb nog twee panelenrennen die ik aan mekaar kan zetten. Gelukkig is temperatuurverschil met buiten minder groot nu.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij zorgen gemaakt om niks. Leia en Lio zijn ondertussen thuis. Ze huppelt al een beetje rond en heeft zelfs een sprietje hooi en wat witloof gegeten. Ik heb metacam gekregen (dosis voor 5kg, ik heb er nog geen ervaring mee) wat ik 5 dagen moet geven en binnen 10 dagen controle. Ben er wel gerust in. Dus mijn advies tot hiertoe is ook doen 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed is gegaan!

 

De hogere dosering klopt hoor, voor konijnen is dat een stuk hoger dan voor honden en katten. Konijnen hebben een veel snellere verbranding. Meestal is het advies zelfs om de dagelijkse dosering om die reden over 2 momenten per dag te verdelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Dank jullie wel voor de adviezen. Mijn voedster is nu ongeveer anderhalf jaar oud.

Ze is pas big bij de da geweest voor een inenting en gezondheidschek en ze helemaal gezond. Dus wat ik begrijp zal zij snel weer herstellen. Ik zal is opzoeken wat dat dan kost.

(Sorry voor mijn super late reactie)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .