Ga naar inhoud

Kruising familieleden fokken

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik heb een vraag. Ik heb een oom die konijnen fokt. Nou ben ik er achter gekomen dat hij familieleden ook met elkaar laat dekken. Ik weet niet meer goed of het moeder/zoon was of broer/zus ofZo.

is dit normaal in de fokkerswereld? Vind het zelf niet normaal trouwens. Maar gebeurt dit vaker?

bvd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij niet slim om familie met elkaar te mixen, maar ik durf je niet te zeggen of het normaal is. Moeder en zoon hebben sowieso voor de helft dezelfde genen. Bij broer en zus hoeft niet perse zo te zijn, maar alleen dna-onderzoek kan daar uitsluitsel over geven.

Bij mensen werkt het zo:

Vrouw: X1X2 Man: X3Y, ik heb voor het gemak alle X-en even een nummer gegeven om duidelijk te maken wat ik bedoel. 

Ze krijgen samen een drieling, 2 meisjes en een jongen.

Meisje1: X1X3 Meisje 2: X2:X3 Jongen1: X1Y

Later krijgen ze nog een tweeling, een jongen en een meisje

Jongen2: X2Y Meisje: X2X3

Je ziet hier dat sommige kinderen helemaal geen match hebben, bijvoorbeeld meisje1 en jongen2. Ik ga er vanuit dat het bij konijnen ook zo werkt. In theorie zul je dus soms broer en zus met elkaar kunnen vermenigvuldigen, maar dat zou ik niet op de gok doen.

Van de week hoorde ik van mijn ouders dat ze in een tuincentrum zelf konijnen aan het kweken waren. Of het een ongelukje was of niet, deze konijntjes zullen op een gegeven moment gewoon verkocht gaan worden. Daarbij vroeg ik me ook al af hoe verantwoord ze daar bezig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .