Ga naar inhoud

Plasje op de bank


DebbyR

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

Nog helemaal nieuw op deze site, hopelijk niet erg dat ik er gelijk begin met twee vragen rondom de zindelijkheid. Vroeger meerdere tamme loslopende en zindelijke konijnen gehad, maar is allemaal al erg lang geleden en dus me hier enorm aan het inlezen. Sinds 10 dagen weer konijntjes (2 dames van 10 weken oud) in huis en ik vind het super gezellig en leuk.

 

De nijntjes doen het qua zindelijkheid echt super tot nu toe. Plasjes allemaal netjes op het toilet, keuteltjes gaan nog wat lastiger maar moet zeggen dat als we ze laten loslopen (we zijn het langzaam aan het opbouwen en beginnen wat kleiner), liggen er echt weinig waar ze niet horen.

Nou lijkt het mij heel normaal dat ze ook buiten het toilet toch af en toe een keuteltje laten vallen. Vraag 1) Of kunnen ze echt bijna helemaal zindelijk worden en moet je ook die verdwaalde keuteltjes gelijk in het toilet leggen om het zoveel mogelijk te stimuleren? Kan me bijna niet voorstellen dat dat haalbaar is toch? Zoveel keuteltjes op een dag, tja, das wel veel gevraagd/ondoenlijk om die allemaal op de wc te doen.

Vandaag zaten ze samen even op schoot op de bank. Voor mij hoeft dat eigenlijk niet zo, ze laten zich ook aaien als ze ergens liggen/zitten, maar de kinderen (al wat ouder) vinden het natuurlijk wel geweldig en ik wil de nijntjes ook niet helemaal voor mezelf houden 🤭. Ik vond dat vroeger ook altijd geweldig. Maar kan me herinneren dat de bank en bed altijd de plekken waren waar het dan toch wel eens misging. Dacht altijd dat het kwam door het zacht oppervlak maar had hier al gelezen dat onze geur in de bank zit en kan uitlokken tot territoriumplasjes. Had uit voorzorg dus fris gewassen doek er overheen gelegd). Maar ik vond deze eigenlijk wel verbazend. De nijntjes zijn enorm knuffelig en relaxed en gingen gewoon heerlijk languit liggen slapen, strak tegen mijn zoon aan. Complete ontspanning. Te schattig en best onverwacht dat ze zich al zo veilig voelen  dat ze dat doen. Helemaal leuk, om te smelten.... alleen 1 nijntje liet daarbij wel wat plas lopen. Vraag 2) wat denken jullie wat de reden was in dit geval? Toch de geur of kan dat ook komen door (de combi van de zachte ondergrond? en) de ontspanning? 

Sorry, heel verhaal er van gemaakt. 

Debby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je vraag even verplaatst naar het onderdeel gedrag, omdat het echt over vragen gaat waarom ze iets doen. Heb je voor het plassen nog ander gedrag gezien, bijvoorbeeld graven?

 

Het is wel handig om vaste keutel/plasplekken te houden. Ergens een verdwaalde keutel is niet zo erg, maar als er een hoopje ligt zou ik het wel weghalen. De kans dat ze daar dan een ontlastingsplek van maken is vrij groot.

 

Konijnen plassen inderdaad vaak op de bank vanwege geur, niet alleen mensen geur hoor, net gewassen spul wat nog naar wasmiddel ruikt kan ook een trigger zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het artikel over zindelijkheid al doorgelezen?

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

 

Met name dit onderdeel: 

Quote

 

Onzindelijkheid bij huiskonijnen
Wil je konijnen houden in huis? Bedenk je dan vooraf dat konijnen niet de schoonste huisdieren zijn voor in huis. Ze plassen en keutelen, zelfs als ze zindelijk zijn, best nog wel eens naast de bak. Ook zetten ze overal hun tandjes in. Je hebt geen garantie dat jouw konijnen zindelijk worden en zindelijk blijven. Zorg dus dat ze als je besluit ze binnen in huis te houden, ze een goed verblijf hebben waar dat geen probleem is. Een ruime ren, een eigen kamer. Een eigen plek wat geen wisselend terrein is, waar ze lekker konijn mogen zijn, ook binnen in huis.  Sommige baasjes van konijnen die in huis leven hebben moeite om hun konijnen zindelijk te krijgen. Dat kan een aantal verschillende redenen hebben. Vaak komt dit omdat de afstand naar de toiletbak te ver is voor de konijnen. Zorg dus echt dat er op meerdere plaatsen in huis een toiletbak staat, ook als ze los lopen. Zorg er vooral ook voor dat de toiletbakken goed te bereiken zijn. Ook vinden konijnen vinden gladde vloeren niet prettig en zijn soms onzindelijk omdat ze niet makkelijk bij de bak kunnen komen. Zorg er voor dat je een kleed neerlegt voor meer grip, zodat ze wel goed bij het toilet kunnen komen. Konijn plast op stoel, bank of bed
 Tot slot is een veel gehoord probleem dat de konijnen juist naar de bank of stoel gaan om daar op te plassen. Of dat ze het hele bed onder plassen of sproeien. Dat heeft met territorium afbakening te maken. Op die plekken is jouw mensengeur flink aanwezig. Jouw konijnen willen dus juist op dat soort plekken aangeven dus juist hun eigen geur afgeven, en dat doen ze in de meeste gevallen met urine. Dat is best lastig af te leren, omdat dit echt natuurlijk konijnengedrag is. De best werkende oplossing voor dit probleem is zorgen dat ze niet meer op de bank, stoel of het bed kunnen komen. Als ze er niet kunnen komen, kunnen ze er namelijk ook niet plassen. Als dat niet mogelijk is, kun je proberen de zindelijkheid te gaan sturen. Vaak is er een toiletbak op de bank, bed of stoel voor nodig waar ze eerst in leren plassen en poepen, en als ze dat een tijdje snappen kun je vaak wel de bak verplaatsen naar een logischere plek, zoals op de grond er vlak naast.

De plek tijdelijk afzetten is ook nog een optie. Een plek afleren waar konijnen kiezen te keutelen en plassen is niet zo makkelijk, maar soms vergeten ze de plek als ze er een paar weken niet bij kunnen, en hebben ze dan inmiddels weer nieuwe plekken gevonden om hun behoefte te doen.

Als laatste optie kun je nog zorgen dat het niet erg is dat er geplast of gekeuteld word op die plaatsen. Er bestaan ook matten om stoelen en banken te beschermen, deze zijn onder andere te koop in de bunnybunch webwinkel (plasmatten) maar de matrasbeschermers die gebruikt worden voor kinderen die bedplassen kunnen ook uitkomst bieden, en zijn vaak ook in net wat grotere maten te koop. 

 

 

 

En ook hier staat veel informatie over konijnen houden in huis: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Evee, 

Dank voor het linkje. Ja, had ik al gelezen hoor en had daarom voor alle zekerheid ook voorzorgmaatregelen genomen en er een plasmatje op gelegd. Het was dus wat dat betreft ook helemaal geen issue. Maar was nog wel benieuwd waardoor het nou waarschijnlijk kwam/wat het trickerde.

 

Was het hoge nood, territoriumdrang etc. Vandaar de vraag. Ze was inderdaad aan het graven en bijten in de bank zoals Kolino vroeg en deed daarna een plasje, toen was het goed blijkbaar en ging madammeke lekker liggen slapen. Nou ja, anders gewoon niet op de bank wat ik al zei (de hond mag er ook niet op bij ons, dus wel zo eerlijk 😉). Knuffelen kan ook prima op de grond. Maar vroeg/vraag me af waar het nou door kwam waarschijnlijk.

Debby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom ze het doen geen idee. Meerdere redenen waarschijnlijk, de één doet het altijd en de ander nooit. Mijn ram pist altijd op banken en stoelen. Hij heeft het eerst weken niet gedaan, na de eerste keer bleef hij aan de gang. Als ze het eenmaal ontdekt hebben blijven ze het vaak ook doen. In ons geval betrof het ook een stoel waar onze geur niet zo in zat en er gingen elke keer schone doeken (met plaszeil) overheen. Maar was niet leuk meer, dus eerst de stoel geblokkeerd en toen de hele stoel maar uit hun kamer gehaald. 

Ik heb het in de meeste gevallen opgegeven om te bedenken waarom konijnen doen wat ze doen. Heb besloten dat het gewoon een stel mafketels zijn en dat de enige manier om te zorgen dat ze bepaalde ongewenste dingen niet meer doen is te zorgen dat het niet meer kan 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .