Ga naar inhoud

Konijn eet niet meer


Remco

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

Ons konijn boef wilt helaas niet meer eten. Laatst constateerde we dat ons konijn syfilis had en zijn hiermee naar de dierenarts gegaan. 

 

De dierenarts heeft ons 4 weken antibiotica voorgeschreven maar na twee keer antibiotica (4 dagen) stopte het konijn met eten. Weer een ritje naar de dierenarts waarna besloten is te stoppen met de antibiotica omdat de syfilis al (bijna) niet meer te zien was.

 

Dwangvoer en Cisaral Drops werd ons toen voorgeschreven. Dit was op maandag 21-3-22. Afgelopen vrijdag 25-3-22 mochten we stoppen met de druppels. Inmiddels zijn we bijna een week verder en zit er nog steeds geen leven in boef. Hij reageert bijna nergens op, en eet nog steeds niet of heel weinig zelfstandig. Tevens is zijn gewicht in ongeveer 1 week van 1510 naar 1404 gezakt. 

 

We hebben van alles geprobeerd, groenvoer, peterselie, olvarit wortel, zijn favoriete korrels en hooi. Naast de dwangvoeding neemt hij niks aan. Hij wast zichzelf ook niet meer waardoor wij hem nu steeds schoonmaken. Diarree en plassen doet hij nog wel (ook zonder de druppels). 

 

Iemand een suggestie wat we nog kunnen proberen? Hoe lang kun je doorgaan met dwangvoeren? 

 

Alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou er moeten staan? Ik zou het voor je aan kunnen passen.

 

Lastig verhaal. Ik vraag me dan af, zou hij pijn aan zn bekje kunnen hebben van de syfilis. Het klinkt als een behoorlijk apathisch konijn, als het zo doorgaat overleeft hij dat niet. Ik zou terug gaan naar de dierenarts, of als je bij deze dierenarts geen goed gevoel hebt naar een andere gaan. Mijn gevoel zegt, pijnstillers, darmmedicatie (iig cisaral en metoclopramide) en dan eerst dwangvoeren tot hij weer wat is aangesterkt. Het liefste zou je het gebit ook willen nakijken, maar ik vermoed dat hij daar nu te zwak voor is.

 

Je hebt het over diarree, heeft hij helemaal geen normale keutels meer en hoe ziet de diarree er uit? Konijnen met diarree kunnen snel uitdrogen, dan is onderhuisvocht en eventuele opname in de dierenkliniek vaak noodzakelijk.

 

Lang verhaal kort ik zou zo snel mogelijk contact zoeken met een dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen het stukje over dat Boef allergisch is voor antibiotica moet weg.

Maandag is door de dierenarts ook gekeken naar zijn tanden en bek en dat was allemaal in orde. Ook ogen, oren en buik zijn nagekeken. Momenteel hebben we het konijn even apart gezet van de rest om te zien of hij alleen diarree heeft of ook nog keutels maakt. Gister heb ik het konijn wel kort zien drinken toen ik een bakje met water onder z'n neus schoof maar heb hem verder niet meer zien drinken.

 

Omdat het konijn nu al een aantal keer helemaal vies van onder is zou het ook plakpoep kunnen zijn. Het stinkt ook enorm bij het schoonmaken maar dit doen we uiteraard wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad ook plakpoep zijn. Wat je ook wel eens ziet bij konijnen waarbij de darmen langer stil liggen of trager werken is dat de blindedarmkeutels heel vloeibaar worden. Vandaar mijn vraag of je ook nog normale keutels ziet.

 

Ook van antibiotica kunnen de darmen van slag raken.

 

Dwangvoeren kun je best lang doen, maar je ziet liever dat ze zo snel mogelijk weer zelfstandig wat gaan eten. Het klopt dat je na een dag of 5 zou mogen stoppen met de medicatie, maar dan moet het ook wel beter gaan met het konijn. Als dat niet zo is kun je het beste teruggaan naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nog steeds niet goed. Hij is nog verder afgevallen en eet/drinkt nog steeds niet.

 

ik ga met brokjes zelf dwangvoer maken om te geven want de "echte" dwangvoer is op. Gister wel wat stokjes peterselie naar binnen gekregen.

 

Morgen gaat hij langs de dierenarts. En horen we hopelijk meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allen,

 

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en de informatie. Helaas heeft Boef het niet gehaald.

 

Boef was te ver verzwakt om nog kans te maken op herstel. Het zou 24/7 verzorging betreffen met een hele kleine kans van slagen. Ondertussen woog hij ook nog maar 1.23kg. 

 

In overleg met de dierenarts hebben we er voor gekozen om hem in te laten slapen. Inmiddels heeft hij een mooi plekje gekregen. Op naar de konijnenhemel zullen we maar zeggen.

 

Remco

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .