Ga naar inhoud

Juffertje in het groen


Kolino

Aanbevolen berichten

In mijn tuin heb ik behoorlijk wat "juffertje in het groen" staan. De latijnse naam is Nigella damascena. Nou is er eigenlijk vrijwel nergens te vinden of konijnen het mogen eten. Ik weet wel zeker dat het niet giftig is, anders had ik het niet in de achtertuin gezaaid, maar dat is wat anders dan het als voeding gebruiken. Ik heb maar op één website gevonden dat je het blad en de bloemen aan konijnen kunt voeren. Het zou werken tegen spijsverteringsproblemen, tegen wormen en is slijmoplossend.

 

Is er iemand die weet of het klopt dat konijnen dit (in een mix met ander groen) kunnen eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom de Engelse naam van de plant juist tegen op lijstjes met giftige planten voor konijnen. En op lijstjes met planten die wilde konijnen weren (wat meestal ook de niet eetbare planten zijn). Ik zou zelf het risico niet nemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dat komen omdat het een plantje is uit de ranonkelfamilie? Ik ben inderdaad voorzichtig met ze zomaar iets aanbieden. Een van je concurrenten verkoopt het zaad van deze plant (of eigenlijk familie ervan, nigella sativa), trouwens wel als konijnenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan, maar vind ik wel apart. Konijnen zijn niet echt zaden eters. Je mag bijna alles als konijnenvoer verkopen, zolang het maar niet schadelijk is als mensen daarna de konijnen opeten, mag er in Nederland heel veel geks in de voeding zitten. Niet dat zaden helemaal niet mogen hoor, soms heeft het meerwaarde, bewerkt lijnzaad en zonnebloemzaden bijvoorbeeld voor spijsvertering en vacht, maar ook dat echt ontzettend met mate. 

 

Ik heb bij concurrenten wel vaker dingen in de webshop gezien die je echt maar heel voorzichtig aan konijnen zou moeten geven, zeker niet in dagelijkse voeding. Eigenlijk vaak producten die wel tijdelijk inzetbaar zijn met een bepaald doel, bijvoorbeeld als homeopathisch geneesmiddel, maar niet meer dan dat. Ik snap niet zo goed dat je dat verkoopt in een speciaal op konijnen gerichte webwinkel, tenzij je er een duidelijke handleiding bij geeft. 

 

Ik zou er dus wel echt voorzichtig mee zijn, en zelf zit ik liever veilig, dan dat ik spijt krijg. Er zijn zoveel dingen die ze wel mogen, dat je daarmee ook genoeg kan variëren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .