Ga naar inhoud

Andere tips voor geven orale medicatie?


Dee_Dee

Aanbevolen berichten

Hoi Iedereen,

Ik heb het forum en internet al afgestruind naar tips om de orale medicatie (Metacam en Cisaral en nu ook nog Primperan) aan een zeer eigenwijs konijn te geven. 

 

Even wat achtergrond: maandagmiddag voor ik weg ging was alles nog goed. Ze zaten lekker te eten etc. Maandagavond kwam ik thuis en ik merkte dat de voedster (Dikkie Dik) met haar rug naar mij zat. Op zich vond ik dat niet zo raar, want meestal als ze in hun hok opgesloten hebben gezeten, zijn ze een beetje gepikeerd. De volgende ochtend kwam ik ze eten geven en zij kwam niet naar mij toegesneld; dat was al raar, eten vindt ze heel lekker. Ik zag dat ze haar ene pootje vermijdde dus ik gelijk de dierenarts gebeld. Ik kon dezelfde dag nog terecht. Ze is gecheckt: het pootje, maar daar konden ze niets iets ernstig aan voelen, het gebit nagekeken, buik en darmpjes gevoeld en geluisterd. Ze heeft toen pijnstilling gekregen en een prik om de darmen werkend te houden. Deze kreeg ik in een orale vorm van Metacam en Cisaral mee. 

 

Probleem alleen is, dat mijn konijnen, beiden, niet van aanraken houden. De YouTube filmpjes met van die heerlijke makke konijnen, heb ik niets aan, want zo zijn ze niet. Ik heb dinsdagavond de Cisaral erin gekregen en woensdagochtend de Metacam d.m.v. de spuit in de bek, maar vanaf dat moment vertrouwd ze me niet meer (ik dacht dat het niet erger kon, tot vandaag). 

 

De konijnenburrito werkt ook niet. Ze rent weg als ik al in de buurt kom en een handdoek om haar heen wikkelen lukt niet. 

 

Ik heb Olvarit Wortelen en Bananen gekocht en een beetje aan haar gegeven, maar ze vind dat gemalen gedoe niet lekker. 

 

Ik heb een banaan gegeven met de spuit er doorheen; mevrouw had dat door en weigerde. 

 

Vervolgens geprakt banaan geprobeerd, maar nôh.

Ook de medicatie in een groenteburrito proberen te geven, alleen liep de medicatie eraf en ook dat rook ze. 

 

Ik heb toen de medicatie over haar biks verdeeld met een gescheurd blaadje bascilium en een gescheurd blaadje munt. Dat leek een soort van te werken. Ze at haar biks niet erg van harte, maar ze kreeg het binnen. 

 

Woensdag en donderdag leek het allemaal goed te gaan. Ze at weer en keutelde op los, ze zat weer te graven in de kattenbak, was weer nieuwsgierig etc. etc. Vanochtend kreeg ik weer hetzelfde verhaal; alleen net iets erger. Erg lusteloos, wil niet eten etc. Dus weer naar de dierenarts, die kon zo 1-2-3 niets vinden, en gaf ze nu een eetlustopwekker-prik en die heb ik ook meegekregen in orale vorm (Primperan). Het lijkt alleen niet te helpen. Ze eet wel wat hooi, maar de biks wilt ze niet. Ook hebben ze me een zakje dwangvoer gegeven.

 

Plus ze wantrouwt me nu helemaal. Als ik alleen al in haar buurt komt, dan rent ze weg. Ze verstopt zich in de diepste knochten van haar hok en komt er niet uit. 

 

Hebben jullie in al jullie ervaring nog andere tips voor me om haar haar medicatie in te laten nemen? (Ik wil zeggen zonder dat ze me helemaal niet meer vertrouwd maar dat schip is vertrokken ben ik bang.)

 

Heel erg bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen het wegrennen kun je renpanelen gebruiken, ik gebruik zelf dan twee of drie van die standaard (niet zo stevige en eigenlijk te lage) renpanelen om het konijn in een hoek te zetten, zodat het konijn niet meer weg kan, dan pak ik het konijn op.

 

Dan wikkel je ze in de konijnenburrtito. En dan pak je door met medicijnen. Nee niet leuk, maar de kortste duur en dus dan ook de minste stress. Als je achter ze aan moet jagen, duurt het alleen maar langer. Zo kort mogelijk, is dan de minste stress denk ik maar. Gewoon doorzetten. 

 

In plaats van de konijnenburrito heb ik ook wel eens een konijn in een reismand gezet voor de medicijnen, zodat ze ook geen kant op kunnen. Maar sommige konijnen hebben daar nog te veel ruimte in en wurmen zich alsnog achterstevoren en alle kanten op 😉 Of tussen je benen als je op je hurken op de grond zit. 

 

Hoe dan ook, sterkte, als een konijn echt niet wil, is het lastig. Doorpakken, niet aarzelen, en proberen het zo kort mogelijk te laten duren. En belonen met dat wat ze het aller aller lekkerste of leukste vinden als je klaar bent. Dus bijv. eerst medicijnen, dan pas brokjes / groenvoer / snackje geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb ik toch relatief makkelijke konijnen als ik dit zo lees. Ik zet ze meestal op 1 bovenbeen en gebruik de arm aan die kant (voor mij links) ook om het konijn tegen me aan te drukken. Mijn hand (ook links) gebruik ik om de kop vast te houden. Zo kunnen ze hun kop niet draaien en kun je snel doorpakken. Als het konijn hiervoor te druk is ga ik op de grond zitten met het konijn tussen mijn benen geklemd. Werkt eigenlijk hetzelfde, maar als een konijn liever met de pootjes op de grond staat, scheelt het soms net even qua angst.

 

Leuk is het nooit, dat ze wegrennen omdat ze denken dat je ze weer gaat pakken voor medicatie, ook dat is voor de meeste konijnen normaal. Ik had de uitzondering op de regel dat mijn konijn netjes naar me toe kwam lopen en ik zo de medicatie (metoclopramide, meloxicam) zo in de bek kon spuiten, cisaral was wel even een uitdaging, dan rende die weg, maar met een beetje doorduwen lukte dat ook zonder het konijn op te pakken.

 

Wat Evee zegt, eerst medicatie en dan voeding of een snoepje geven. Ik deed de medicatie ook altijd voordat ze eten kregen, dat werkte heel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn echt niet wil en vaak medicijnen moet, probeer ik ze meestal in een hoekje te krijgen en dan een handdoek over het hoofd. Als je ze dan eenmaal hebt opgepakt, kun je de handdoek opzij duwen om bij de mond te kunnen. Als ze anders zo tegenstribbelen, kan die handdoek ervoor zorgen dat ze kort gedesoriënteerd zijn en voor een seconde blijven zitten, waardoor je de tijd hebt ze op te pakken. Het is absoluut niet leuk om zo te moeten doen, maar zorgt wel voor de kortste stress. 

 

Als het enigszins kan, is klemzetten tussen je benen als je op je knieën of hurken zit ook een goede optie, met 4 pootjes op de grond is beter dan oppakken. Maar bij sommige konijnen gaat het inderdaad echt niet anders. 

 

Je zou willen dat ze je zouden begrijpen als je zegt dat het voor hun eigen bestwil is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kattenluikje in de ingang van het hok gezet (tralie-paneel eruit, triplex erin). Als ik met eten kom, rennen ze het hok in om te eten. Als ze medicijnen moeten zet ik het luikje op 'alleen naar binnen' en sluit zo de konijnen in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips! 😄

 

Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik de “bad guy” ben in haar ogen. Daarnet gevangen, tussen de knieën en de medicatie + een beetje dwangvoeding gegeven. 

Iets lekkers gaf ik altijd daarna, maar ook dat neemt ze niet meer van mij aan. 😞

 

Ik heb wel nog een keer de dierenarts gebeld en die raadde aan om ze binnen te houden voor de nacht. Dus ik ben benieuwd hoe dat straks gaat. 

 

Nogmaals bedankt!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net ze allebei binnen gekregen. Ik moet wel bekennen dat het mijn hart een beetje breekt als ik zie hoe bang ze nu van mij is en in paniek raak als ik in de buurt ben :’( 


Vervelende nu ook is, dat ik niet goed zie of ze eet, want doordat ze me wantrouwt houdt ze liever mij in de gaten. Ik had daarnet wel gegluurd en het leek of ze biks at, om daar weer mee te stoppen toen ze mij zag. Ook zag ik dat ze wat hooi at, maar ook daar stopte ze mee. 
 

Dus nu maar los in mijn woonkamer (geen zorgen geen losse draden). Ik hoop dat ze een beetje rust krijgt en ze morgen zich weer wat beter voelt… voor ik weer haar moet grijpen en de medicatie erin moet spuiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je haar vangen met een reismand? Ik haal dan de bovenkant eraf en wikkel het konijn in een handdoek (handdoek erop leggen en er onderdoor stoppen, voorpootjes er goed in). Bij twee van mijn konijnen werkt dit, bij nummer 3 moet je dat met 2 man doen en daarna je vingers natellen. En ze vermoordt de handdoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een hele andere vraag (als deze hier niet hoor, dan maak ik een nieuw topic): ze eet nog steeds niet en keutelt ook niet. Wat als de reden daar nu mijzelf voor is? Dat ze op dit moment al zo in de stress schiet als ze mij ziet, dat ze mede (?) daardoor ook niet wilt eten? 
 

Dam komen we nu in een vicieuze cirkel terecht. Ik moet haar dwangvoeren + medicatie geven; dat geeft stress; elke keer als ze mij ziet, krijgt ze stress, dan eet ze niet. Dan moet ik haar dwangvoeren etc. 
 

is dit een rare gedachtenkronkel? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, ik snap je gedachte wel. Wat sneu dit. Misschien kun je een veilig plekje voor haar maken waar ze weg kan kruipen en waar je dan ook haar eten neerzet. Desnoods een verhuisdoos waar je dan alleen even een deur in moet maken. Dan ziet ze niets of niemand en eet ze misschien wel. Als ze zo ontzettend bang is, zal dat in een paar dagen niet snel minder worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zit nog met haar maatje samen, toch? Dat is beter, maar maakt het wel lastig om te zien wie wat gegeten heeft terwijl je er niet bij bent. 

Misschien zou je een klein stukje af kunnen zetten met een panelenren voor een uurtje, zodat ze wel in elkaars buurt zijn, maar je zeker weten dat het maatje niet bij haar eten kan. Dan leg je daar allemaal lekkers weg: kruiden (gedroogde weegbree of verse peterselie doet het hier altijd goed), groente (ik probeer meestal wortelloof, witlof, andijvie of een klein schijfje appel), of een prakje van brok met eventueel appelmoes of olvarit erdoor. Als je dan na een uur terug komt en er is iets weg, weet je dat ze het zelf gegeten heeft. Ligt alles er nog, dan ga je dwangvoeren en kan ze daarna weer bij haar maatje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt iedereen voor de tips en suggesties! 🙂

 

Vanmorgen was weer een gevecht. Ik probeerde de konijnenburrito weer, maar ook nu werkte dat niet. Ze is een paar keer uit mijn handen geglipt. Alles had ik klaargelegd, maar nog. Toen ik haar wat strenger aansprak leek ze vreemd genoeg wat rustiger te worden. Niet qua hartslag of uitpuilende oogjes, maar wat minder beweeglijk.

 

Ik heb een paar Ring camera’s op een paar strategische plekken gezet. Zo kan ik of zelf stiekem gluren door de vitrage heen, of gebruik maken van een van de camera’s. (Als ze me nu hacken zullen ze wel denken waarom zit ze de vloer te filmen?)

 

En zo zie ik dat ze hooi, de kruiden en de andijvie en witlof eet (paprika niet). Ik voel me nu net een ouder die haar puber niet vertrouwt O_o

 

Op dit moment kan ik haar niet omkopen met appel of iets dergelijks. Ze ruikt eraan en that’s it. Ben ik weg, dan pas na x minuten gaat ze er weer aan ruiken en eten. 
Dus het lijkt of ik op dit moment een storende factor ben.

 

De biks lijken ze allebei ineens niet meer te willen eten… 

 

Sorry voor het vele posten! Ik zit hier erg mee en ik heb niemand in mijn omgeving waar ik hier mee kan praten of om advies kan vragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Marjoleink zei:

Kun je haar vangen met een reismand? Ik haal dan de bovenkant eraf en wikkel het konijn in een handdoek (handdoek erop leggen en er onderdoor stoppen, voorpootjes er goed in). Bij twee van mijn konijnen werkt dit, bij nummer 3 moet je dat met 2 man doen en daarna je vingers natellen. En ze vermoordt de handdoek.

Los van het traject er na (wat vervelend blijft), heb ik het idee dat vangen met de reismand bij veel konijnen het idee dat jij als baasje degene bent die hem gepakt heeft wat weg haalt. Als ik mijn konijnen met mijn handen vang, zijn ze vaak na afloop argwanender naar mij dan als ik ze met de reismand heb gevangen. Net of dan de reismand de boosdoener is of zo.


Ik zet de reismand plotseling vlak voor de neus van het konijn en geef hem direct een duwtje tegen zijn achterste. Vaak kan ik ze op deze manier overvallen. Het scheelt vaak een hoop gejaag achter het konijn aan wat extra stress geeft en het vertrouwen in jou schaad. Misschien inderdaad de moeite van het proberen waard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals heel erg bedankt voor alle extra ideeën! 😄

 

Na een opmerking van mijn broer heb ik haar zaterdagavond geen medicatie meer gegeven. (Geen wonder dat ze niet wilt eten, als ze 4 spuiten in haar mond krijgt.)

 

Via de camera’s heb ik haar in de gaten gehouden en ze leek weer hooi (en groente en kruiden) te eten. 
 

Momenteel lijkt het weer goed te gaan. Ik zag dat ze biks liet staan, maar het rammetje ook. Ik heb net andere biks gekocht en die leek er beter in te gaan. 
 

Ook heb ik overal waar ze komt plukjes kruidenhooi neergelegd. Hetzelfde heb ik overal kruiden en groente neergelegd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, hemmel zei:

Als ik twijfel of een konijn eet, leg ik juist weinig neer. 10 science selective brokjes, 10 grassprieten, 1 blaadje spinazie. Zo kan je makkelijk tellen wat erin gaat. 

Dat doe ik ook, de brokjes uit tellen zodat je kan zien hoeveel er precies gegeten is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .