Ga naar inhoud

herkoppelen na steralisatie

CelineS
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Wij hebben twee konijnen, een mannetje en een vrouwtje. De precieze geboortedatum weten we niet, maar zijn ze beide ongeveer 7 maanden.

We hebben ze tegelijk gekocht en gelijk vanaf het begin zitten ze samen. Ze zijn ook ontzettend close geworden en konden totaal niet zonder elkaar. Waar de een ging was de ander ook. 

In december werd het mannetje gecastreerd. We waren even bang dat ze vanwege de nieuwe geur zouden vechten, maar het vrouwtje ging er gelijk op af om hem te likken, er was niks aan de hand. Vorige week is zij gesteriliseerd. Helaas ging het andersom niet zo soepel en ze zitten nu dus apart. Vanwege de ruimte die we hebben mogen ze nu om en om steeds los door de woonkamer. Regelmatig probeert het mannetje haar te bijten als ze dicht bij elkaar komen, maar net zo vaak blijft het ook alleen bij snuffelen of toont die helemaal geen interesse. 

Hoe kunnen we de herkoppeling het beste aanpakken?

Ik wil het graag goed doen omdat ik bij beide merk dat ze er last van hebben. Ik denk dat ze elkaar missen. Het mannetje drinkt minder en is minder enthousiast met eten, zelfs als zijn favoriete groente langs komt. Het is niet zo ernstig dat hij te weinig binnen krijgt, maar ik vind het toch ontzettend sneu voor ze en wil ook niks liever dan dat ze weer dikke maatjes worden. 

Hebben jullie nog tips? Ik was van plan te wachten tot de operatie minimaal 2 weken geleden is. Is dat genoeg? 

aangepast door CelineS
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad wachten tot de voedster helemaal hersteld is, een week of 2 klinkt heel redelijk. Heb je een neutrale ruimte waar ze beiden nog niet zijn geweest en waar ze eventueel ook een aantal dagen kunnen verblijven? Voor nu is het goed om ze even uit elkaars zicht en reukveld te houden, om eventuele frustraties te voorkomen. Daarna dus weer aan elkaar koppelen op neutraal terrein. Weet je toevallig wie de baas is van de 2, al vermoed ik je verhaal lezende dat dit normaal de voedster is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dat is fijn om te weten! 

We hebben geen ruimte waar ze beide nog nooit geweest zijn, maar wel waar ze maar een enkele keer geweest zijn. We hebben een vrij grote gang waar ze eigenlijk nooit komen. Ze zijn hier denk ik 1 of 2 keer geweest nadat ze door het hek geglipt waren. Is dat neutraal genoeg? 

Ze zitten nu beide in de woonkamer, wel met 2 meter er tussen. Ik heb niet het idee dat hij gefrustreerd raakt, maar het is misschien dan toch beter als we zijn hok even in een andere ruimte zetten. Ik wilde dat eigenlijk voorkomen omdat dit toch de ruimte is waar die gewend is met zijn favoriete plekjes en bang was dat dat extra stress zou geven. 

De voedster is inderdaad normaal de baas ja. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gang is zeker neutraal genoeg. Omdat je voedster normaal de baas is maar nu zich niet helemaal fit voelt, probeert de ram de baas te worden. En dat is wat er mis gaat. Als je de herkoppeling goed aanpakt, gok ik dat de voedster binnen een paar dagen weer de ram de baas is en dat hij zich er weer snel bij neer zal leggen. 

Je kan dit artikel ook nog goed doorlezen;

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke fijn! 

Ik heb de ram gelijk verplaats naar ons kantoorkamertje. Hij heeft hier lang niet zo veel ruimte als de woonkamer, maar voor een week zal dat geen ramp zijn. Nu zijn ze wel even een week uit elkaars zicht. 

Dankjewel, die ga ik doorlezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of iemand het nog leest, maar ik heb nog één vraagje.

We gingen vandaag alvast kijken of hij haar door het gaas nog zou willen bijten. Dit was het geval.

Wat is acceptabel bij het koppelen? Wat bijten (tenzij het tot bloedens aan toe is) zal er misschien wel bijhoren denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker wordt het gelezen, ik vind het lastig om je advies te geven. Het klinkt alsof de ram de verzwakking heeft aangegrepen om het niet meer eens te zijn met zijn ondergeschikte rol. Ik weet niet wie los en wie achter gaas zat? Het is wel zo dat als er eentje is opgesloten die wel zijn/haar terrein gaat verdedigen, dit kan dus meer agressie uitlokken. Toch zit het mij niet lekker om ze met zoveel spanningen te gaan koppelen, ik weet niet hoe anderen daar naar kijken? Is de voedster al helemaal hersteld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voedster zit in de woonkamer, waar ze normaal beide zitten. De ram zit nu in de eetkamer. Die hebben we van elkaar gescheiden met een honden hek met wat gaas omdat ze er anders nog doorheen kunnen. Daarover hebben we een deken zodat ze elkaar niet kunnen zien. Het deken hebben we even weggehaald om te kijken hoe hij zou reageren. Het koppelen gebeurd in de gang, die is neutraal.

Morgen is de operatie precies 2 weken geleden. De wond ziet er goed uit en haar gedrag is ook weer volledig zoals voorheen. Dus ze lijkt volledig hersteld, maar het kan natuurlijk zijn dat ze het verbergt als ze dat nog niet volledig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of dit goed zal gaan, is eigenlijk pas goed te zeggen op neutraal terrein. Nu spelen er nog allerlei factoren mee zoals territorium en niet bij elkaar kunnen om de rangorde te bepalen waardoor ze misschien agressiever reageren dan anders het geval zou zijn. 

Ik zou ze nu tot aan dat je ze gaat koppelen gescheiden houden, dus niet meer de deken weghalen. Dan gaan ze er zo neutraal mogelijk in. 

Bijten hoort tot op zekere hoogte bij een koppeling: zich vastbijten tijdens het rijden of wat plukken haar uittrekken bij de kont tijdens het jagen zijn dingen die je wel kunt verwachten. Is het bijten om te verwonden, of echt vastbijten en als een bol konijn over de grond rollen is echt een teken dat ze uit elkaar moeten en het geen match meer is. Vaak zie je dan ook ander gedrag, zoals vlinderen, heftig en constant jagen, etc.

Het klinkt niet super nu, maar het kan nog alle kanten opgaan zodra ze op neutraal terrein zitten. 

Als bijkomende factoren is het ook voorjaar en zijn ze in de leeftijd dat ze gaan puberen, allemaal dingen die het wat lastiger maken. Ik zou dus al wel vast nadenken over een plan B, wat doe je als de koppeling niet lukt en deze twee konijnen niet meer samen kunnen? Heb je genoeg ruimte en andere voorzieningen (tijd/geld) voor 2 koppels? Of zou je een konijn afstaan en de ander een passend maatje laten kiezen bij een konijnenopvang? 

Ik hoop voor je dat alles goed gaat en dat alles niet nodig is, maar het is wel goed om alvast over na te denken en een plan achter de hand te hebben. Op dat soort momenten moet je in het belang van de konijnen denken ookal zou je zelf het liefst iets anders willen. Dan kan het helpen om al een plan klaar te hebben liggen toen je er nog wat nuchterder in stond.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dan houden we dat in de gaten! Er zit vlak bij waar wij wonen wel een opvang die ook doet koppelen. De gang is niet een plek waar ze normaal komen, maar ze zijn er eerder geweest. En de ram is enorm avontuurlijk en is daar ook vaker dan de voedster per ongeluk geweest. Als het ons niet lukt hier, ga ik er eerst vanuit dat het niet neutraal genoeg is, en kunnen we het bij de opvang nog eens proberen. Voor nu blijf ik positief en ga ik er vanuit dat het weer goed komt, maar ik zal wel nadenken over een plan b.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze er de laatste maanden niet geweest zijn en je poetst het even goed voor ze er in gaan, verwacht ik niet dat de gang problemen geeft hoor, dat kun je dan prima als neutrale ruimte gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een korte update. We hebben ze een half uur geleden bij elkaar gezet ik de gang. Eerst ontweken ze elkaar, maar de ram begon in ieder geval niet met bijten. Vooral de voedster was een beetje bang. Na een kwartier konden ze al naast elkaar eten en zojuist heeft de ram de voedster even gelikt en flopte hij naast haar neer. Zij is nog wat terughoudend, maar een heel goed begin!

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt zeker als een goed begin! Nu is het vooral geduld hebben en wachten hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Zet ze vooral niet te snel terug in hun eigen hok, beter laat je ze wat langer op neutraal terrein dan te snel willen gaan. Vaak is de overgang naar het eigen verblijf weer een stapje terug en reden voor wat extra onrust, dus wacht daar liever mee tot het een paar dagen goed blijft gaan op neutraal terrein.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals het er nu uitziet is de ram nu de baas I.p.v. de voedster. En hij likt haar nu al de hele tijd en ze is niet meer terughoudend. 

Oke dus zelfs als we de woonkamer volledig schoonmaken kunnen ze daar nog niet naar terug vandaag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is echt te snel, omdat ze die ruimte goed kennen. Je gaat dan een terugval in oud gedrag zien. Even geduld dus! Liever te lang op het neutrale terrein, dan ze te vroeg terugzetten en dan een stel vechtende konijnen hebben. Houd wel rekening met een aantal dagen, gemiddeld houden mensen naar mijn idee een week aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .