Ga naar inhoud

Is hobby fitst rabbit complete een goede brok?


mammafelina

Aanbevolen berichten

Ik moet vandaag nieuw konijnenvoer gaan halen omdat de oude op is.

Nu viel mijn oog op de hobby fitst rabbit complete brok. Is dit een goede brok? Kan ik die zomaar aan Fluffy en Pip gaan geven? 
En wat is het verschil met de balance variant?

 

Misschien nog goed om te weten: Fluffy en Pip krijgen nu Sience selective, zijn al vaker van voer gewisseld en hebben daar altijd goed op gereageerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, dat is een prima brok 🙂 Enige minpuntje vind ik de hoeveelheid calcium (0,9%), maar zolang je konijnen geen blaasproblemen hebben zou ik me daar geen zorgen over maken. Ik heb dat merk ook wel eens gegeven aan mijn eigen konijnen. Als ik me niet vergis verkoopt @Evee deze brok ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Kolino zei:

Ja hoor, dat is een prima brok 🙂 Enige minpuntje vind ik de hoeveelheid calcium (0,9%), maar zolang je konijnen geen blaasproblemen hebben zou ik me daar geen zorgen over maken. Ik heb dat merk ook wel eens gegeven aan mijn eigen konijnen. Als ik me niet vergis verkoopt @Evee deze brok ook.

Bedankt! Fluffy en Pip hebben gelukkig geen blaas problemen 😀

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen de balance en de complete:

- complete is graanvrij als ik het goed heb, de balance niet

- complete heeft meer vezels (ruwe celstof) dan balance, 22% en 15% respectievelijk

- complete heeft iets meer calcium dan balance, 0.9 en 0.8 respectievelijk

Tussen deze twee zou mijn persoonlijke voorkeur dan uitgaan naar de complete vanwege de vezels, tenzij je specifiek minder calcium wil voeren.

 

In vergelijking met de Science Selective:

- de SS bevat meer vezels (25%)

- de SS bevat granen

- de SS heeft minder calcium (0.6%)

 

Ik denk dat ik zelf niet zou overstappen vanuit Science Selective, tenzij je specifiek graanvrij wil gaan voeren, je wil overstappen vanwege de kosten, of je de science brokken te zacht vind. Ik weet niet hoe hard de hobby first brokken zijn, als je dat zou overwegen zou je een proefverpakking kunnen bestellen om te kijken of ze hier meer op moeten kauwen (goed voor de tanden natuurlijk).

 

Complete: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/hobby-first-rabbit-complete-konijnenvoer-hopefarms-3kg.html

Balance: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/hobby-first-rabbit-balance-konijnenvoer-hope-farms-balance-1-5kg.html

Science Selective: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/scienceselective-3.html

Niet dat je het bij bunnybunch moet bestellen, maar @Evee heeft de samenstelling zo duidelijk beschreven.

En hier nog een link naar het artikel hoe je de samenstelling kunt lezen, mocht je het zelf verder willen uitpluizen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

 

Mocht je willen overstappen, dan zou ik wel aanraden om het in stapjes te doen. Ook al hadden ze in het verleden geen problemen met overstappen, het is beter om er toch voorzichtig mee te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden om over te stappen van Selective naar Hobby first zijn momenteel inderdaad de kosten.

Alles is gewoon mega duur geworden, dus kijk ik waar ik op kan bezuinigen zonder iemand tekort te doen.

 

Ik heb vandaag dus een zak hobby first complete gekocht en vanavond aan Fluffy en Pip gegeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je uiteindelijk ook goedkoper uit bent weet ik niet, vaak is er van een geperste brok meer nodig dan van een geëxecuteerde brok. Best kans dat de brok dus per kilo wel goedkoper is, maar dat je bij hf 20 gram per kg moet geven, terwijl  van de ss 10 gram voldoende was. 😉

 

 

Maar beide broksoorten zijn prima. Daar doe je ze niets tekort mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, Evee zei:

Of je uiteindelijk ook goedkoper uit bent weet ik niet, vaak is er van een geperste brok meer nodig dan van een geëxecuteerde brok. Best kans dat de brok dus per kilo wel goedkoper is, maar dat je bij hf 20 gram per kg moet geven, terwijl  van de ss 10 gram voldoende was. 😉

 

 

Maar beide broksoorten zijn prima. Daar doe je ze niets tekort mee. 

Daar heb ik inderdaad niet zo bij stilgestaan. Heb ze gisteravond gewoon dezelfde hoeveelheid gegeven als dat ze van ss kregen. Het leek wel erg weinig op de weegschaal. Omdat ze wat moeten afvallen houd ik hun gewicht goed in de gaten, dus komt goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .