Ga naar inhoud

Mijn voedster plast een blaassteen uit


Dark en Stormy

Aanbevolen berichten

Gister vond ik een steentje in het toilette van mijn konijnen ter grote van mijn wijsvinger nagel. Ik heb het steentje langs de dierenarts gebracht en die bevestigde mijn vermoede. Het is een blaassteen. Om dit uit te sluiten is het steentje naar het laboratorium gestuurd. De dierenarts zei dat ik moest wachten op de uitslag. Maar mijn vraag is, kan ik nu alvast wat doen om te voorkomen dat er nieuwe blaasstenen ontstaan. Het verbaast me enorm dat ik niks heb gemerkt aan mn konijntjes. De dierenarts zei wel dat het niet van mn rammetje kan komen omdat de steen daarvoor te groot was. Dus dan moet het van mn voedster komen. Echter eet en drinkt ze prima en is ze nog heerlijk aan het rennen en springen door de kamer. Dus er is totaal niet te merken dat ze iets heeft. Al kan het me niet voorstellen dat deze blaassteen pijnloos was... de dag voor ik de blaassteen vond zag ik 1 plasje waarvan het leek of er bloed in drijfde. Hier was ik vaker bang voor, maar volgens internet was er dan eigenlijk niks aan de hand. De vraag is dus nu, moet ik me zorgen maken en wat kan ik nu alvast doen voor mn bunny.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calcium arm gaan voeren. Hier vind je daar wat meer informatie over https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer Let daarbij met name op welke soorten groente en kruiden je geeft. Als je kruiden geeft, geef ze dan altijd vers! In het artikel staat ook een lijst met verschillende calciumwaarden van voeding, die kun je gebruiken om te bepalen of je iets wel of niet kunt voeren.

 

Ik zou eigenlijk verwachten dat de dierenarts wil weten of er nog meer stenen zitten, dat kun je vaak wel zien op een röntgenfoto. Misschien komt dat nog als de uitslag er is.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over de opmerking dat volgens internet niks aan de hand is bij bloed in de urine: dat klopt niet! 

Konijnen kunnen soms heftig gekleurde urine hebben die lijkt op bloed, dat kan te maken hebben met iets wat ze gegeten hebben. Maar als er wel echt bloed in de urine zit is er wel degelijk iets aan de hand wat onderzocht moet worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chibi zat op het randje van blaasstenen. Haar hele blaas was wit van de calcium. Wij zijn in tegen tot wat heel vaak gezegd wordt niet calciumarm gaan voeren, maar eerder vochtrijk. Ik heb langzaam maar zeker de hoeveelheid gras en bladgroenten verhoogd, en sindsdien heeft ze zo goed als nergens meer last van.

Ze krijgt nu, na een paar maanden opbouwen, onbeperkt bladgroenten en gras. Alleen als ik even niet zo veel heb, of ik voer heeeeel veel wortelloof, dan wil ze nog wel eens een wit druppeltje achterlaten.

Maar de laatste röntgenfoto was helemaal in orde 😊

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Eefje zei:

Nog even over de opmerking dat volgens internet niks aan de hand is bij bloed in de urine: dat klopt niet! 

Konijnen kunnen soms heftig gekleurde urine hebben die lijkt op bloed, dat kan te maken hebben met iets wat ze gegeten hebben. Maar als er wel echt bloed in de urine zit is er wel degelijk iets aan de hand wat onderzocht moet worden. 

Sorry ik heb dit inderdaad niet zo goed verwoord. Het zag er meestal niet uit zoals echt bloed in de urine volgens de foto's van internet, maar leek het inderdaad eerder op een kleurtje die ze kregen van iets wat ze had gegeten. Bedankt voor ja bericht hierboven! Ja ik vond het ook erg vreemd dat ik niet meer informatie kreeg en dus de komende 2 weken alleen kan afwachten... misschien omdat me konijntje verder nog heel vrolijk is en er op het oog niks aan de hand is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Kolino zei:

Calcium arm gaan voeren. Hier vind je daar wat meer informatie over https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer Let daarbij met name op welke soorten groente en kruiden je geeft. Als je kruiden geeft, geef ze dan altijd vers! In het artikel staat ook een lijst met verschillende calciumwaarden van voeding, die kun je gebruiken om te bepalen of je iets wel of niet kunt voeren.

 

Ik zou eigenlijk verwachten dat de dierenarts wil weten of er nog meer stenen zitten, dat kun je vaak wel zien op een röntgenfoto. Misschien komt dat nog als de uitslag er is.

Ik heb alles doorgelezen en heel veel aan gehad. Mijn Bun was gek op spinazie, maar dat gaan we maar even vervangen. Verder denk ik inderdaad dat vocht een probleem kan zijn, aangezien ze inderdaad een fles heeft hangen. Ik vroeg me wel nog wat af wat betreft voer wat ik niet op deze site kan lezen, misschien dat iemand dit weet, Ik geef mijn konijnen nu ss junior omdat ze nog geen 10 maanden zijn. Maar zit hier meer calcium in dan in de ss voor volwassen konijnen? Want als dat zo is kan ik daar ook nog op over stappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Marjoleink zei:

In junior zit 0,8%, en in het voer voer volwassen konijnen 0,6%. Geen heel groot verschil, maar op deze leeftijd kun je gerust overstappen. Wel in een paar stappen, en niet in een keer. 

Oke, dankjewel. Ze zijn nu bijna 7 maanden. Dus dan is dit mn laatste zak junior en ga ik rustig mengen naar volwasse voer. Scheeld toch weer iets. Bedankt voor het advies allemaal! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .