Ga naar inhoud

Tips om levende planten levend te houden?

NathalieD
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi,

Wij hebben een goudhamster, genaamd Bliksem. We hadden haar beter Donder(steen) kunnen noemen, want ze houdt ons aardig bezig.

Ik heb sinds 3 dagen wat levende plantjes in het verblijf. Uiteraard PetFriendly.

Vanaf dag 1 was gelijk haar interesse gewekt. Na nacht 1 lagen de plantjes er al uit en zat alles onder de aarde/kokos humus. *konijnendropjes*, ik had al gelezen over de schimmelgevoeligheid i.v.m. de vochtige grond en de bodembedekking en houten accessoires.  Alles opgeruimd en de plantjes proberen te redden. Alle wortels waren ongeveer kapot gevreten van de graslelie 😞. Ook het kattengras lag eruit,  maar kluit was gelukkig nog heel. 

Dag 2: alles stond er weer gezellig bij.  Op zoek naar een bak geweest om alleen de kokos humus in te doen, zodat ze naar liever lust kan graven. Dit vond ze minder interessant....die plantjes die wilde ze graag. Kittengras gekocht, want dit is wat stugger. Gelijk begon ze al aan dat kittengras te knagen en dan vooral waar ze ontkiemt zijn. Fingers crossed hoe dit verder zou gaan.

In de avond zagen we haar helemaal op gaan in het graven...ze zag er niet uit, maar laten we zeggen dat ze lol had.

Na nacht 2: de graslelie nu helemaal eruit gegooid en stuk. Kattengras ook. 

Kittengras is wat gebruikt, maar staat nog goed overeind en lijkt niet aangedaan.

Nu graslelie en kattengras met nog wat wortels op water gezet,  met de hoop dat ze gaan wortelen en ik ze opnieuw in aarde kan laten opgroeien.

Heeft iemand tips? 

Het ziet er super leuk uit, ze vertoont hamstergedrag, maar ik vind het zonde als ik om de 3 dagen geld moet betalen voor nieuwe planten. Dan maar niet 😉

Ik zie ook weleens hamsterscaping met namaak planten. Iemand hier ervaring mee? Gaan ze daar niet aan knagen? En zo ja...het lijkt me niet gezond.

Graag dus tips 😉

Screenshot_20220318-071731_Gallery.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de plantjes niet kopen. Graslelies kun je overal gratis krijgen, stekjes sowieso. In ruilkasjes, op Facebook groepen, iedereen verzuipt in die stekjes. Als je er daar een aantal van verzamelt, of 1 keer 1 goede plant koopt en daar de baby's van opkweekt kun je je hamster die baby's geven en hoef je niet steeds te kopen. Graslelies zijn echt heel eenvoudige planten die super eenvoudig te stekken zijn en heel snel groeien. Je hebt dan niet standaard die plantjes bij de hamster staan, maar geeft er af en toe eentje. Want ze worden inderdaad direct opgevreten, maar het is wel super leuk voor je hamster.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 maanden later...

Ik zag wel laatst dat iemand een laagje kleine kiezelsteentjes over de aarde in de pot had gedaan. Op die manier kunnen ze er niet in gaan graven. 

Verder zal de plant sws wel opgegeten worden indd, dat is wel een leuke verrijking een echte plant voor af en toe maar niet om elke 3 dagen een nieuwe voor neer te zetten 😆

Ik denk dat de meeste hamsters niet aan nepplanten zullen knagen je kan altijd wat proberen en in de gaten houden of je hamster ervan af blijft.

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

@Jonna ik denk niet dat dat klopt. Ik denk dat de meeste hamsters toch wel flink happen. En wachten tot het misgaat lijkt mij niet slim. Als de hamster er echt per sé in wil graven zullen ze die kiezelsteentjes zo aan de kant geschopt hebben, maar misschien ontmoedigd het wel een beetje. Wel goed de steentjes afwassen dan. En opletten dat er geen scherpe randjes aanzitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lollie zei:

@Jonna ik denk niet dat dat klopt. Ik denk dat de meeste hamsters toch wel flink happen. En wachten tot het misgaat lijkt mij niet slim. Als de hamster er echt per sé in wil graven zullen ze die kiezelsteentjes zo aan de kant geschopt hebben, maar misschien ontmoedigd het wel een beetje. Wel goed de steentjes afwassen dan. En opletten dat er geen scherpe randjes aanzitten.

Ik ga ervanuit dat het veilige plantjes zijn die gebruikt worden, dus dat een hamster hapt uit de plant zou niet gevaarlijk moeten zijn en ik denk wel een leuke verrijking voor ze (of bedoelde je wat anders?😆). 

Wat ik zag waren van die afgeronde steentjes die je ook kan kopen, dus niet zomaar uit de natuur. Ik denk dat het wel kan ontmoedigen indd, misschien dat ze ze er alsnog uit kunnen halen geen idee

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Jonna zei:

Ik ga ervanuit dat het veilige plantjes zijn die gebruikt worden, dus dat een hamster hapt uit de plant zou niet gevaarlijk moeten zijn en ik denk wel een leuke verrijking voor ze (of bedoelde je wat anders?😆). 

Wat ik zag waren van die afgeronde steentjes die je ook kan kopen, dus niet zomaar uit de natuur. Ik denk dat het wel kan ontmoedigen indd, misschien dat ze ze er alsnog uit kunnen halen geen idee

Ik bedoel wat jij noemt, nepplantjes. En je gaat me niet wijsmaken dat dat veilig is voor hamsters, zeker niet als ze dat inslikken. Ik zou zelf dus in geen geval nepplantjes in het hok zetten, het heeft maar één doel en dat is sier. En dat vind ik zelf minder belangrijk dan de veiligheid van de hamster.

Van die steentjes die je kunt kopen moet je ook afwassen hoor 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Lollie zei:

Ik bedoel wat jij noemt, nepplantjes. En je gaat me niet wijsmaken dat dat veilig is voor hamsters, zeker niet als ze dat inslikken. Ik zou zelf dus in geen geval nepplantjes in het hok zetten, het heeft maar één doel en dat is sier. En dat vind ik zelf minder belangrijk dan de veiligheid van de hamster.

Van die steentjes die je kunt kopen moet je ook afwassen hoor 😉

Oooh haha ik moest even goed terug lezen wat ik zelf geschreven heb. Ja ach je kunt ze ook voor de sier bovenin hangen waar de hamster niet komt. Ik heb ze wel in mijn rattenkooi gehad en mijn ratten snuffelden er alleen aan en blijkbaar vonden ze het niet lekker ruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Jonna zei:

Oooh haha ik moest even goed terug lezen wat ik zelf geschreven heb. Ja ach je kunt ze ook voor de sier bovenin hangen waar de hamster niet komt. Ik heb ze wel in mijn rattenkooi gehad en mijn ratten snuffelden er alleen aan en blijkbaar vonden ze het niet lekker ruiken

Hmm maar als de ratten het niet lekker vinden ruiken dan is dat toch niet fijn voor de rat om in zijn hok te hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Lollie zei:

20220713_192742.jpg

🤣

Hoe ze over elkaar heen liggen...

@Jonna kunnen ze nou nergens graven? Dat zou wel een beetje sneu zijn...

Zeker wel, ik lees me altijd goed in en vind het ook belangrijk dat dieren zoveel mogelijk hun natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen. Ik heb onderin de kooi een diepe bodem gemaakt van plexiglas. Hier had ik eerst een bioactieve bodem in met aarde zodat ze tunnels konden graven, alleen er kwam steeds eten in wat ging schimmelen dus nu gewone (graafbare) bodembedekking en een extra bakje met bodembedekking waar ik hun eten altijd in doe. Buiten de kooi hebben ze nog wel een bak met kokosaarde waar ze altijd veel plezier aan beleven😊

20220713_195148.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jonna zei:

Zeker wel, ik lees me altijd goed in en vind het ook belangrijk dat dieren zoveel mogelijk hun natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen. Ik heb onderin de kooi een diepe bodem gemaakt van plexiglas. Hier had ik eerst een bioactieve bodem in met aarde zodat ze tunnels konden graven, alleen er kwam steeds eten in wat ging schimmelen dus nu gewone (graafbare) bodembedekking en een extra bakje met bodembedekking waar ik hun eten altijd in doe. Buiten de kooi hebben ze nog wel een bak met kokosaarde waar ze altijd veel plezier aan beleven😊

20220713_195148.jpg

Leuk hok! Dat ding eromheen is een ren voor de ratten neem ik aan..? Met een bioactieve bodem is het volgens mij het beste om er springstaartjes in te doen, om de schimmel op te ruimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Lollie zei:

Leuk hok! Dat ding eromheen is een ren voor de ratten neem ik aan..? Met een bioactieve bodem is het volgens mij het beste om er springstaartjes in te doen, om de schimmel op te ruimen.

Dat had ik ook, maar het werd te veel voor de springstaartjes ook al had ik er heel veel in. En het hoopte zich steeds op en werd een grote vieze smurrie wat mij niet gezond leek en waar de aarde helemaal naar ging ruiken. Het werd me te veel gedoe helaas wel jammer want de ratjes hadden er veel plezier van. Er zijn ook genoeg ervaringen van mensen die dit probleem niet hadden en dan is het superleuk. De bak buiten de kooi kan ik makkelijk leeg gooien en vervangen als zoiets gebeurt.

Dat ding eromheen is een ren voor de ratten indd 🤣 ziet er niet uit in de woonkamer maar je moet wat voor de beesten

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jonna zei:

Dat had ik ook, maar het werd te veel voor de springstaartjes ook al had ik er heel veel in. En het hoopte zich steeds op en werd een grote vieze smurrie wat mij niet gezond leek en waar de aarde helemaal naar ging ruiken. Het werd me te veel gedoe helaas wel jammer want de ratjes hadden er veel plezier van. Er zijn ook genoeg ervaringen van mensen die dit probleem niet hadden en dan is het superleuk. De bak buiten de kooi kan ik makkelijk leeg gooien en vervangen als zoiets gebeurt.

Dat ding eromheen is een ren voor de ratten indd 🤣 ziet er niet uit in de woonkamer maar je moet wat voor de beesten

Is het niet stiekem een caviaren? Die krabpaal ook 😂

Ik vraag me altijd af of de ratten die springstaartjes en zo niet gaan opeten. Blijkbaar niet dus. Of het verklaard jouw probleem 😂

Ik zie gelijk dat de beestjes het goed hebben bij jou!

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Lollie zei:

Is het niet stiekem een caviaren? Die krabpaal ook 😂

Ik vraag me altijd af of de ratten die springstaartjes en zo niet gaan opeten. Blijkbaar niet dus. Of het verklaard jouw probleem 😂

Ik zie gelijk dat de beestjes het goed hebben bij jou!

Haha het is eigenlijk een 'kast' die je met losse onderdelen zelf samen kan stellen, of je kan er een ren van maken. Je hebt op amazon ook deze soort panelen met hetzelfde systeem maar dan als ren, dan kwam ik alleen duurder uit. 

Springstaartjes zijn echt heeeel erg mini die zien de ratjes niet eens ( 1 a 2mm). Ik had er ook tropische witte pissebedden in (een soort mini pissebedden) die zijn iets groter en worden door sommige ratjes wel gegeten begreep ik maar de meesten niet. Als je er gewone pissebedden in zou doen of andere grote insecten zouden ze wel opgegeten worden indd 😅

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Jonna zei:

Haha het is eigenlijk een 'kast' die je met losse onderdelen zelf samen kan stellen, of je kan er een ren van maken. Je hebt op amazon ook deze soort panelen met hetzelfde systeem maar dan als ren, dan kwam ik alleen duurder uit. 

Springstaartjes zijn echt heeeel erg mini die zien de ratjes niet eens ( 1 a 2mm). Ik had er ook tropische witte pissebedden in (een soort mini pissebedden) die zijn iets groter en worden door sommige ratjes wel gegeten begreep ik maar de meesten niet. Als je er gewone pissebedden in zou doen of andere grote insecten zouden ze wel opgegeten worden indd 😅

Haha, ik heb idd ook weleens hetzelfde gezien onder de naam ''caviaren''. Laten we zeggen dat het een veelzijdig ding is 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .