Ga naar inhoud

Hoe het beste free roam Konijnen vermaken?


Bunbunlove

Aanbevolen berichten

Nou daar ben ik weer! 🙈

 

Mijn 2 konijnen van 4,5mnd lopen de hele dag los in mijn woonkamer. Alleen s'nachts gaan ze hun ren in (+- 4m2)

Het zijn schemerdieren dus rond de avond beginnen ze heel actief te worden en dan wordt echt ieder meubelstuk geproeft! Ze beginnen soms zelfs vanaf de buitenkant aan hun ren te knagen?!

 

Mijn eettafel begint er designvol uit te zien maar mijn partner kan er echt niet meer mee lachen.

Hij heeft zelfs al een paar keer aangegeven ze weg te willen doen.

Ze zijn wel heel sociaal maar oppakken en aaien zit er niet echt in dus hij vind dat we er weinig aan hebben.

Hij snapt ook niet dat ze vrij rondlopen en wilt dat ze in hun ren moeten zitten met een paar uurtjes vrij rondlopen onder toezicht.

Ik vind het alleen zo zielig om ze nu opeens in hun ren te laten en een paar uurtjes eruit te laten.

 

Wat vinden jullie?

Hoe leven jullie konijnen?

Hebben jullie tips? 

Fotos van ren en speeltjes zou heel hulpzaam zijn. 🙏

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om alle bovenstaande redenen is free roaming verre van ideaal. De meeste konijnen zijn niet zo braaf en jullie hebben 2pubers. Je moet echt de ruimte op ze aanpassen, je meubels beschermen, kabels wegwerken etc of niks om je meubels geven. Afleiding en speelgoed weerhoudt ze er meestal niet van om toch aan je meubels of plinten te beginnen. De meeste konijnenopvangen plaatsen ook niet in een free roam situatie, omdat dat vaak een leuk romantisch beeld geeft, maar in de praktijk kapotgeknaagde meubels en ondergeplaste banken en kleden. Als de ren groot genoeg is is het niet zielig om ze daar in te laten. Ik sluit me aan bij je vriend. In de ren met een paar uurtjes onder toezicht vrij rondlopen is prima. Ik heb dat ook jaren zo gedaan, totdat ik ze nu in een konijn proof werkkamer helemaal los heb. 

Qua voorbeelden, heb je dit topic gezien? 

 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is voor mij de grootste reden waarom ik geen konijnen binnen heb. Vaak blijft er niets meer heel, soms zelfs tot de plinten en muren aan toe. Een grote ren van minimaal 4 m2 is binnen vaak lastig, maar fijn dat het bij jullie wel gelukt is. Het is niet zielig om ze alleen in de ren te laten, want die is groot genoeg. In het begin zal het even flink wennen voor ze zijn, dus geef ze  genoeg afleiding met speelgoed en wilgentakken. 

Als het lukt, zou je de ren misschien nog iets kunnen uitbreiden. Met 2 pubers is iets meer dan 4 m2 toch wat prettiger. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, happy211 zei:

Dit is voor mij de grootste reden waarom ik geen konijnen binnen heb. Vaak blijft er niets meer heel, soms zelfs tot de plinten en muren aan toe. Een grote ren van minimaal 4 m2 is binnen vaak lastig, maar fijn dat het bij jullie wel gelukt is. Het is niet zielig om ze alleen in de ren te laten, want die is groot genoeg. In het begin zal het even flink wennen voor ze zijn, dus geef ze  genoeg afleiding met speelgoed en wilgentakken. 

Als het lukt, zou je de ren misschien nog iets kunnen uitbreiden. Met 2 pubers is iets meer dan 4 m2 toch wat prettiger. 

 

Ja we overwegen onze overkapping dicht te maken met glazen schuiframen en daar hun verblijf te maken.

Helemaal naar buiten verplaatsen ben ik bang dat ze minder sociaal gaan worden en dat ik ze dan nog moeilijker kan oppakken 😕

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oppakken is sowieso niet iets wat je moet willen, tenzij noodzakelijk voor de dierenarts bijvoorbeeld. Het zijn prooidieren, het is letterlijk doodeng voor ze. Dus het idee dat dat ooit gemakkelijk wordt zou ik loslaten en het zeker niet te vaak proberen. Het is de manier om je konijnen bang en juist minder tam te maken. 

  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bunbunlove zei:

 

Ja we overwegen onze overkapping dicht te maken met glazen schuiframen en daar hun verblijf te maken.

Helemaal naar buiten verplaatsen ben ik bang dat ze minder sociaal gaan worden en dat ik ze dan nog moeilijker kan oppakken 😕

 

 

Uit ervaring kan ik je zeggen dat als ze nu heel tam zijn, ze dat buiten net zo goed zijn. Er zullen vast altijd uitzonderingen zijn natuurlijk. Maar bij ons en bij diverse mensen in mijn omgeving bleek het niks uit te maken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knagen kan je inderdaad niet voorkomen. Wij hebben onder onze bank wel houten poten, de hoeken hiervan hebben we met plastic plakplinten afgeplakt. Verder hebben onze meubels stalen poten om knagen te voorkomen. Soms moet je creatief zijn om te voorkomen dat ze ergens bij kunnen waar ze slopen. Maar verder zijn ze bij mij erg braaf. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hier ook twee free roaming konijnen.. Ze komen in de hele kamer (en als de deur open staat ook in de tuin) en de dame loopt als de tussendeur open staat ook de trap op naar boven. Helaas knaagt de dame ook vanalles aan.. tot aan gaten in de leren bank aan toe. Dit doen ze alleen als we er niet zijn. Blijkbaar vervelen ze zich dan toch.. ze vinden het super gezellig wanneer we er zijn en komen graag bij ons zitten op de bank of ze lopen in de vensterbank. We doen ze tegenwoordig wel in hun hok als wij weg gaan of gaan slapen. Hier en daar een kussentje aangevreten tot daar aan toe, maar gaten in de kast of de bank dat vind ik echt niet tof! 
Overigens pakken wij onze konijnen wel op hoor. Prooidier of niet.. ik vind het belangrijk dat ze goed tam zijn en knuffelbaar. Maar dat is hier vast een onpopulaire mening 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .