Ga naar inhoud

Castratie voedster


FlappieLeeuwtje

Aanbevolen berichten

Het beste moment is tussen de 6 maanden en 1.5 jaar leeftijd. De tijd maakt verder niet veel uit, het zou nu prima kunnen.ย 

Ze moet altijd eventjes een nacht binnen na de ingreep.ย  Maar dat maakt ook niet uit voor de wintervacht, meestal kan ze de volgende dag of 1 a 2 dagen erna weer naar buiten als alles goed gaat, dan zijn ze hun vachtje nog niet kwijt, en het eerste nachtje binnen zitten zorgt er voor dat ze niet snel onderkoeld raken na de narcose.

ย 

Ik zou het afraden bij weersextremen zoals enorme kou of hittegolven, maar anders dan dat kan het eigenlijk het hele jaar hoor ๐Ÿ˜„

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt aan hun relatie. Soms kan het rammetje er gewoon bij blijven / gelijk weer bij en is hij heel lief en zorgzaam en is er geen enkel probleem.

Soms zie je toch wat onrust omdat รฉรฉn van de twee ziek is en dus ook wat zwakker is, en moeten ze dan wel eventjes uit elkaar tot je voedster weer helemaal hersteld is. Dan moet je ze apart houden totย  2-3 weekjes na de ingreep en kun je het dan op neutraal terrein weer proberen. Mijn ervaring is dat het uiteindelijk altijd weer gewoon goed komt, als ze voor de castratie tenminste ook gewoon een goed passend koppel waren.ย 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De castratie is geslaagd, hebben haar om 4 uur opgehaald.ย 

ย 

Ze had nog wel wat moeite met zichzelf warm houden, ben vergeten te vragen waar ik op moet letten voor de temperatuur, weten jullie dat?

ย 

Ze is zelf van het reisbakje het hok in gelopen maar is daarna gaan liggen en kijkt nog erg suf voor zich uit...

Ze heeft nog niks gegeten๐Ÿ˜•

ย 

Tussen 19.00 en 20.00 is de dierenarts nog open, dan kunnen we haar evt brengen zodat ze de nacht daar kan doorbrengen... ik hoop zo dat het niet nodig is maar tot nu toe maakt ze dus totaal nog geen aanstalten om te gaan eten helaas๐Ÿ˜”

Hebben jullie tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ze bij de dierenarts nog wat gegeten? Anders gewoon lekkere dingen blijven aanbieden, denk ook aan kruiden (vers of gedroogd) of verse groente als ze dat gewend is. Brokken en hooi zijn vaak de laatste dingen die ze weer uit zichzelf weer gaan eten, dus geen paniek als dat nog niet vandaag lukt, zolang er maar om de paar uur wat naar binnen blijft gaan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Ze had daar minimaal iets gegeten als ik het goed heb begrepen...

Ze zeiden wel dat ze voor 7 uur vanavomd iets moest gaan eten, anders moesten we terug komen...

Denk dat echt niet gaat lukken, normaal is ze wel te porren voor wortelloof, kruiden'snoepjes' en broccoli en nu draait ze haar kop ervoor weg helaas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij onze voedster duurde het ook wel eventjes voordat ze ging eten. Ik denk zoโ€™n 8 uur. Toen begon ze langzaam aan witlof en af en toe een sprietje hooi en toen langzaamaan steeds meer.ย 
De dag daarna (ongeveer 24u na de ingreep) at ze pas brokjes.ย 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook lastig en zelfs dierenartsen denken er volgens mij verschillend over.ย 
ย 

Ze heeft nu niet echt tijd gehad om bij te komen en dan moet ze weer mee.. Echt niet fijn.ย 
ย 

Dwang voeren lukt echt niet? Want als ze iets binnen krijgt dan is het misschien voor nu al goed?ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .