Ga naar inhoud

Het algemene konijnen en warm weer topic 2022


Evee

Aanbevolen berichten

De zon schijnt, dus ik vond het wel weer tijd voor dit topic! 😄 

 

 

Konijneninformatie op bunnybunch over konijnen in de zomer

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-in-de-zomer

 

 

Zomerproducten (icepods, coolpods, koelschijven, anti-myiasis enz) in de Bunnybunch webwinkel

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/zomerproducten/

Heb je nog geen of niet genoeg icepods? Bestel ze dan op tijd. In tijden van extreme warmte zijn ze binnen no-time uitverkocht, daar valt geen voorraad voor bij te houden (en ik heb een flink voorraad kan ik zeggen!)

 

 

Een aantal basis tips voor konijnen bij warm weer:

 

Boven de 25 graden is het al te warm voor konijnen. Hoe doen wilde konijnen dat dan? Nou die kruipen weg onder de grond waar het lekker koel is. Huisdierkonijnen kunnen dat helaas niet, daarom is het belangrijk dat je als baasje echt voorzorgsmaatregelen neemt!

 

WAT WEL DOEN:

  • WEL een icepod, bevroren plastic waterflesje, coolpod of coolpad geven voor verkoeling.
  • WEL het verblijf naar de schaduw verplaatsen en een parasol of schaduwdoek ophangen boven de ren.
  • WEL een koele plek in het hok maken, door (stoep)tegels neer te leggen of te zorgen dat konijnen op gras (in de schaduw) kunnen liggen.
  • WEL zorgen voor zo veel mogelijk rust op warme dagen.
  • Controleer WEL regelmatig op plakpoep, vochtige plekken in de vacht en wondjes, in verband met myiasis. Verschoon de poepplekken van de konijnen dagelijks!
  • Ververs het drinkwater minstens 2x per dag!
  • Zorg dat de konijnen tijdig gevaccineerd zijn tegen myxomatose, VHS/RHD 1 en 2! Dit zijn dodelijke ziektes die met één vaccinatie per jaar voorkomen kunnen worden.
  • Hang een thermometer op in het konijnenverblijf zodat je ook echt weet hoe warm het daar is.

 

WAT NIET DOEN:

  • GEEN koelelementen voor mensen gebruiken ivm giftige inhoud.
  • GEEN glazen flessen met bevroren water gebruiken.
  • Let op dat je plastic flesjes met bevroren water niet zo legt dat de zon er op kan komen en het brand kan veroorzaken!
  • GEEN donkere lakens of kleden over het hok heen hangen, ook niet als deze nat zijn. Dat zorgt voor een broeierige omgeving en is juist slecht voor de konijnen!
  • GEEN kleden voor de openingen van het konijnenverblijf hangen, zorg juist voor zo veel mogelijk ventilatie
  • NIET het konijn opsluiten in een (klein) standaard konijnenhok waar het niet aan de warmte kan ontsnappen.
  • doe konijnen NIET in bad.
  • leg GEEN natte handdoeken op de grond in het verblijf, als konijnen daar op liggen kunnen ze een vochtige, broeierige vacht krijgen, waardoor de kans op myiasis groter is.
  • Voer GEEN bevroren producten aan de konijnen. Ga dus niet zelf konijnenijs maken, zoals je op social media soms voorbij ziet komen. 
  • NIET koppelen of andere stressvolle activiteiten ondernemen op warme dagen (behendigheid, clickertraining, verhuizingen, niet acuut noodzakelijk dierenartsbezoek etc).
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even alvast een vraagje, 

 

Ik zag bij een online dierenwinkel dat het werd aangeraden om in de zomer een aluminium schuilhuisje neer te zetten, dat zou verkoelend werken. Maar die worden toch juist knalheet? Glijbanen iig wel, dus huisjes vast ook😅

Dan zijn aluminium huisjes toch eerder oventjes dan verkoelende plekken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Even een paar tips!

 

Tip 1: Mocht je nog ventilatoren of airco's willen kopen, dan kun je dat beter deze tijd van het jaar doen, dan straks als het zomer is 😄 Nu zijn er vaak nog aanbiedingen te vinden en is er genoeg voorraad. 

 

Tip 2: Er zijn alweer best veel insecten. Kwetsbare konijntjes kun je beschermen tegen myiasis met een preventieve spray, bijvoorbeeld de beaphar anti-myiasis (die verkoop ik in de webwinkel) of no-myiasis spray (via dierenartsen). 

 

Tip 3: En de icepods en koelschijven zijn nog ruim op voorraad nu in de webwinkel, mocht je die nog nodig hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb het stro er nog in zitten, ik was van plan het er ook binnenkort uit te halen. De voorzetramen van plexiglas zitten er ook nog in, die haal ik er vanmiddag uit. 

 

Ik dacht ik wacht tot na ijsheiligen, en dat is dus nu voorbij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bunnymommy Ik zag bij drd knaagdierwinkel zelfs koelplaten van aluminium en vroeg mij hetzelfde af... Mijn cavia kan tussen zijn hokken door lopen via een aluminium tunnel. Hij kan er nu even niet in om het gras in het ene hok even rust te gunnen. Maar n.a.v. dit topic even gevoeld aan die tunnel en hij was nog lekker koel. Maar staat ook niet in de volle zon... Even over die glijbaan, die zijn toch niet van aluminium? Eerder RVS denk ik zo... Nog wat, hier een keer de biertjes even in de vriezer gelegd en vergeten. Dat wordt natuurlijk bier-ijs, dat zet uit en je raad het al, volgende dag ijsjes pakken zit je met je hand in de glazen scherven 😑. Dus ik snap de tip wel van geen water bevriezen in glazen flesjes. Maar als ik nou het flesje halfvol doe en op de zijkant leg? Is het dan nog steeds een probleem? En heb ik nog een icepod nodig als ik ook gewoon water kan bevriezen in een flesje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het risico echt niet nemen met glazen flessen. Behalve het bevriezen en kapot gaan, kan het als het gedurende de dag in de zon komt te liggen (en dat kan ook zijn omdat de konijnen er mee smijten) ook nog brand veroorzaken (dat kan met een plastic fles ook).

Een icepod is dan een stuk veiliger. Als je die niet hebt of budget wil gaan, dan een plastic fles. Mijn ervaring met dat laatste is wel dat ze lek gaan omdat de konijnen er toch aan knagen. En dan is het hok nat, en dat is weer niet ideaal met vliegen / myiasis.

 

Extreem duur zijn icepods ook niet, ze gaan echt jaren mee, en het is gewoon een veilig idee. Mijn konijnen liggen er ook veel op en tegen, soms alleen met voetjes of kinnetje, soms net met de buik of rug er op. Maar ik heb wel het idee dat ze op de hittegolfdagen in de zomer echt gewaardeerd worden. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Glas zou ik ook zeker niet doen, dat breekt echt in de vrieskou. Neem dan een petfles. Ik heb dat regelmatig gedaan, zowel met warm als met koud water. Nooit een lekkage gehad. Geen knagers. Hooguit wat graven en proberen te gooien. Het is natuurlijk niet iets waar je je dieren mee alleen laat. Als het echt heet is dan werkt een fles maar 2 uur ofzo.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vrij kleine petfles nu in de vriezer liggen maar glas is veel meer knaagproof dacht ik zo. Maar dat ga ik toch maar niet doen. Straks knabbelen ze het lek en ligt het hele hok eronder dacht ik bij die petfles. En wie kan het dan schoonmaken?? Juist ja. Dat is ook vervelend en mogelijk zelfs gevaarlijk voor de cavia. Ik ben van plan een icepod te kopen maar ik heb geen tijd om naar de dierenwinkel te gaan, dus hebben die dingen ook nog verzendtijd nodig. Komen die dingen aan, is het weer net iets koeler, zit ik met zo'n ding heb ik er niks aan. Dus ik ben nog in twijfel. Maar we hebben bijna elke zomer wel weer een hittegolf dus komen ze later dan alsnog van pas. Dus ik weet het niet zo goed... Ik ga zo maar even die plastic fles er dus in leggen en dan even aankijken hoe het gaat? En brand door een plastic flesje water? Huh? Nog een tip voor honden: (thee)doek natmaken, goed uitwringen, snoepjes erin verstoppen, raar opproppen en bevriezen. Mijn hond maak je echt niet blij met speelgoed maar hier is 'ie zeker een kwartier zoet mee, werkt verkoelend, is leuk voor de hond (zeker voor de slopers al is deze hond dat niet) en geeft wat uitdaging. Soms moet ik hem wel weer even aanmoedigen door te gaan want hij vindt het nog weleens frustrerend dat het zo moeilijk is... Maar hij vindt het superleuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze in de winter achterin een kast liggen, in het voorjaar haal ik ze er uit, was ik ze in een sopje met afwasmiddel, controleer ik dopjes, spoel ik ze schoon en leg ik ze in een vriezer lade voor gebruik. Ik heb per koppeltje 3 icepods tegenwoordig, zodat ik ze elke paar uur kan wisselen op de hele hete dagen. Ik gebruik als het echt enorm warm is ook wel eens  plastic flessen er bij (voor buitenkonijnen is het lekken niet zo een ramp) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 icepods en een koelplaat voor 2 koppels konijnen. Vorig jaar heb ik stad en land afgezocht voor een extra icepod, dus mijn advies is om er nu een te kopen. Als het straks wat langer warm blijft, dan zijn ze weer uitverkocht.

2 uren geleden, Lollie zei:

En brand door een plastic flesje water? Huh?

Het flesje werkt als een vergrootglas, ofwel het bundelt en richt de zonnestralen. Het gemiddelde konijnenhok ligt vol met brandbaar materiaal, dat is een gevaarlijke combinatie. Ik heb hier op Bunnybunch weleens een foto gezien van een hok dat in brand was gevlogen (inclusief konijn), dat was geen smakelijk plaatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Marjoleink zei:

Ik heb 3 icepods en een koelplaat voor 2 koppels konijnen. Vorig jaar heb ik stad en land afgezocht voor een extra icepod, dus mijn advies is om er nu een te kopen. Als het straks wat langer warm blijft, dan zijn ze weer uitverkocht.

Het flesje werkt als een vergrootglas, ofwel het bundelt en richt de zonnestralen. Het gemiddelde konijnenhok ligt vol met brandbaar materiaal, dat is een gevaarlijke combinatie. Ik heb hier op Bunnybunch weleens een foto gezien van een hok dat in brand was gevlogen (inclusief konijn), dat was geen smakelijk plaatje.

Ik heb net even gekeken of ze het ook hebben in het winkeltje van de caviaopvang, dan had ik er gelijk dus een kunnen meenemen als Wol weer een vriendin krijgt. Ik ga er maar een bestellen denk ik zo, misschien in de BB webshop. Maar helaas. En och arm konijn! Dus dat kan ook nog... Wat naar... Pff denk je dat je je goed hebt ingelezen over cavia's, ik lees altijd wel weer wat nieuws (onder andere op bunnybunch)! Ik ga nu die fles erin leggen en dan kijken hoe het gaat. Wol sleept alleen met zijn voerbak en papieren tas en knaagt alleen maar aan zijn brokjes, groentjes, hooi en heel soms om middernacht aan zijn houten huisje. Dus veel kan er niet misgaan denk ik zo, al moet je altijd het zekere voor het onzekere nemen. Wat dat huisje betreft denk ik gezien het tijdstip soms dat hij mij iets duidelijk wil maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Ik heb onlangs ook twee icepods gekocht. Ik heb ze nu voor het eerst in de ren gelegd. Ze hebben er nog niet echt naar omgekeken. Maar ik vroeg me af: er ontstaat natuurlijk condens op die bevroren pods. Ofwel ze worden nat. Het is toch helemaal niet goed voor een konijn om er dan op te liggen? Dan wordt het vachtje helemaal nat en zou juist gevaarlijk zijn voor de madenziekte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Nina90 zei:

Hoi! Ik heb onlangs ook twee icepods gekocht. Ik heb ze nu voor het eerst in de ren gelegd. Ze hebben er nog niet echt naar omgekeken. Maar ik vroeg me af: er ontstaat natuurlijk condens op die bevroren pods. Ofwel ze worden nat. Het is toch helemaal niet goed voor een konijn om er dan op te liggen? Dan wordt het vachtje helemaal nat en zou juist gevaarlijk zijn voor de madenziekte?

Het antwoord op je vraag weet ik niet, maar wel dat er voor verschillende types icepods hoezen bestaan. Dus misschien helpt dat? ''hee hoi ik heb een Ipod in mijn konijnenhok liggen. Onee, icepod, nou ja, maar twee letters verschil''. Dat worden luxe konijntjes... Maar de meeste konijntjes op bunnybunch lijken dat toch al te zijn!

aangepast door Lollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Lollie zei:

Het antwoord op je vraag weet ik niet, maar wel dat er voor verschillende types icepods hoezen bestaan. Dus misschien helpt dat? ''hee hoi ik heb een Ipod in mijn konijnenhok liggen. Onee, icepod, nou ja, maar twee letters verschil''. Dat worden luxe konijntjes... Maar de meeste konijntjes op bunnybunch lijken dat toch al te zijn!

Ja dat had ik ook gezien en leek me inderdaad (voor sommige konijnen) de beste oplossing voor dit probleem. Maar ik denk dat zo'n hoes het bij ons niet overleefd, ik heb een flink knagertje haha. En ik zag dat veel mensen hem ook zonder hoes gebruiken, dus ik ben benieuwd hoe zij dat ervaren dan met het vocht dat ervanaf komt.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt wel mee. Ik zie het niet als probleem. Ik spoel ze af als ik hem uit de vriezer pak, droog ze af, leg hem dan bij de konijnen. Soms met hoes of oude theedoek er om, maar vaak ook zonder.

 

Er komt wel wat vocht af maar niet zoveel dat ze er echt nat van worden aan de ondervacht. Door de vacht kunnen ze er ook niet aan vast vriezen 😉

En als het echt warm is, verdampt het toch ook zo. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb momenteel 2 ice pods.

Vorig jaar gekocht voor mijn koppel konijnen.

Nu heb ik er echter een koppel cavia’s bij, die ook flink last van de warmte lijken te hebben. Vanmorgen 1 ice pod bij de cavia’s gelegd en ze gingen er gelijk op liggen. De andere lag vanmorgen bij de konijnen.

Ik moet er dus sowieso nog 2 bij kopen en ik denk ook 3 koelplaten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .