Ga naar inhoud

Heb advies nodig bij koppeling jonge konijnen

Cheeta26
 Delen

Aanbevolen berichten

Vanmorgen waren we om half elf bij mijn broer. De kinderen waren voorbereid. Pieter met een reismand in de tijdelijke neutrale ruimte gezet want dat is hij gewend.  Mijn schoonzus heeft Kushi opgepakt en erin gezet. Er was wat gejaag.. vooral door Pieter. Hij was vrij snel rustig. Kushi niet zo. Ze stonden op de oprit waar nog wat plukjes gras groeiden. Beiden aten daarvan. Na een tijdje werd Kushi ook wat rustiger.

Na ongeveer 5 kwartier hebben we ze samen in de reismand gezet en begon de rit naar huis van ongeveer 33 minuten.  Dat vonden ze niet fijn maar het was vooral Pieter die bang was. Hij is minder tam en verstopte zich op het laatst achter Kushi. Halverwege zijn we even 5 minuten gestopt. 

Eenmaal thuis heb ik ze een tijdje in de reismand gelaten tot Kushi wat rustiger leek, Pieter zijn kop zat achter Kushi verstopt.. die kon ik niet zien.

Reismand in de ren gezet.. Kushi liep er meteen uit. Pieter na wat aarzeling. Reismand meteen weer weggehaald.

Ze zitten nu zo'n 5,5 uur in de 2 vierkante meter die ik in de ren heb afgezet. Het hooi wordt gegeten, het water gedronken en ook de brokjes die ik 45 minuten geleden heb neergezet worden gegeten. Ze aten ongeveer een minuut zelfs samen uit de voerbak. Pieter is dominant en wil nog wel eens jagen of bromt naar Kushi. Ze pakken beide hun rust. Pieter maakt  binkies en Kushi heeft er ook 2 of 3 gemaakt. Toen hij rustig zat wilde ze 2 keer op hem klimmen maar toen gaf hij een snauw en zette haar recht. Ze loopt dan ook meteen weg. Totnutoe heb ik dus goede hoop!

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik keek een uur geleden uit het raam.. zie Pieter wel in het afgebakende gedeelte zitten en Kushi niet. Zie ik haar verdorie in de rest van de ren lopen! Heb haar teruggezet... ze moet eruit zijn gesprongen vannacht. Naast een hoop keutels geen losse haren aangetroffen en beide konijnen zijn ongedeerd.

Nou moet ik wel zeggen dat het hele oude renpanelen zijn van maar 63 cm hoog. Maar nu is de rest van de ren niet meer neutraal. De ren zelf kunnen ze niet uit. Die hebben we zo gemaakt dat zij er niet uit kunnen maar een roofdier kan er ook niet in.

Ik ga eerst maar even ontbijten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen wel even moeten bijsturen vanwege rijgedrag van Pieter.  Vanaf 12 uur geen rij/jaag gedrag meer gezien. Heb 2 toiletbakken toegevoegd.  Die kennen ze nog niet dus ik verwacht geen wonderen. We hebben met een ren-net en een tennisnet (die je gebruikt tegen wind) een soort overkapping gemaakt. Hopelijk helpt het en blijft Kushi nu binnen het afgebakende stuk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een superdag gehad geen gerij of gegrauw gezien. Dankzij het net is ze erin gebleven. Ik was in totaal zo'n 5,5 uur van huis vandaag voor werk en een personeelsuitje. Maar omdat ze het zo goed doen heb ik me geen zorgen gemaakt. Toen ik biks ging voeren aten ze ook samen. Ik heb nog meer foto's maar heb het reduceren van de MB's nog niet helemaal onder de knie. Ze waren aan de overkant dakpannen van een huis aan het gooien vanwege sloop. Dat deed ze niks. Ze schrikken nog wel als je het rolluik van de keuken open en dicht doet omdat die vlakbij is. De zwarte is Pieter (ex-ram). De gevlekte heeft Japanner tekening en heet Kushi (voedster)

IMG-20220510-WA0003.jpg

• Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nog steeds supergoed! Ik hoefde vanmorgen alleen wat verdwaalde keutels te ruimen. De rest hebben ze keurig op de toiletbakken gedaan. Ze zitten soms samen en als Pieter ergens van schrikt dan rent hij naar haar toe voor steun. 

De planning is ze maandag de hele ren te geven met het schuilhok  Maar omdat Kushi de eerste nacht eroverheen is gesprongen is het niet meer neutraal. Moet ik dit dan schoonmaken? Zo ja.. waarmee? Ze zitten op klinkers dus dit lijkt me lastig schoonschrobben met al dat zand? Schuilhok was afgesloten.. daar kon ze gelukkig niet in. Ik weet natuurlijk niet hoe lang ze heeft rondgelopen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Miekmoek zei:

Ik denk zelf dat het wel goed zal komen hoor!

Ben je maandag thuis? Anders zou je misschien iets eerder in de grote ren loslaten, bijvoorbeeld op zaterdag of zondag als je er wel bij bent. Dan kan je ze goed in de gaten houden. 

Ja ik ben op maandag de hele dag thuis! We hebben zondag verjaardag van mijn moeder... anders had ik ze zondag al de hele ren gegeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik een doorbraak heb. Op de 1 of andere manier gooit ie de foto andersom maargoed. Vanmorgen ging de één brokjes eten (die krijgen ze 's avonds). De ander ging toen ook brokjes eten en even later zaten ze zoals op de foto. Nog mooier.. Kushi gaf op een gegeven moment een paar likjes op Pieter zijn oor!! Ze zitten nu weer samen en Kushi was zichzelf aan het wassen en gaf hem weer een paar likjes!

Niet slecht voor broer en zus, ook al weet ik dat het voor konijnen niks uitmaakt. Komt denk ik ook doordat zij wat drukker is qua karakter en hij rustig. 

Ik hoop dat dit goed blijft gaan als ik ze maandag de hele ren geef.

20220514_092628.jpg

aangepast door Cheeta26
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen heb ik ze de hele ren gegeven. Dit gaat totnutoe goed. Geen onenigheid met elkaar.. helemaal niks. Ze floppen zelfs bij elkaar in de buurt (dan gaat de ander wel een paar passen lopen). Alleen nu valt me 1 ding op. Pieter eet bijna geen hooi. (Kushi wel).. ik heb van dat standaard hooi van de Welkoop. Groenvoer hebben we nog niet echt opgebouwd. Net bij de dierenwinkel ander, groener, hooi gehaald. Hij is ook aan het verharen merkte ik gisteren.  Toen ik het hooi onder zijn neus hield wou hij niet. Paardebloemblad en stengel eet hij wel. Toen maar de helft van de brokken gegeven. Daar gingen ze allebei gretig op af. 

Donderdag gaan ze zoiezo naar de dierenarts voor hun vaccinaties en gezondheidscheck. Hij eet ook minder snel dan haar. Lijkt moeite te hebben met de dikke sprieten. Heeft zoiezo een rustiger karakter. 

Maar hoe krijg ik hem beter aan het hooi en minder gefocust op die brokjes?  Kan hem slechts 1 keer per dag zien eten want dan mis je een controlemoment

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de dierenarts gaan is altijd een goede keuze als je het niet vertrouwd.

Kettingkeutels kan je wel vaker zien als ze in de rui zijn hoor, dat hoort er wel bij. Zolang ze maar niet verstopt raken, maar dat merk snel genoeg want dan krijgen ze pijn en dan gaat er helemaal niets naar binnen. Bij mij eet de één ook sneller dan de ander, vind ik juist fijn want zo krijgt het konijn wat iets groter is en dus meer brokjes nodig heeft vanzelf iets meer dan de kleinere. Dus ook dat hoeft niet per se iets te betekenen.

Zie je een verandering in het gedrag van Pieter? Heeft hij wel in het begin veel hooi gegeten en is dat nu ineens veel minder? Het begin van nieuwe konijntjes houden is altijd lastig, je moet ze echt goed leren kennen voordat je ze kan lezen en kan zien of er iets mis is. En zelfs dan mis je soms nog signalen.

Qua hooi kan je ook nog meerdere soorten proberen, sommige (eigenlijk de meesten) zijn best wel kieskeurig, dus dat is echt een kwestie van veel soorten uitproberen. Als er echt niets naar binnengaat, denk ik zelf aan haakjes, want dan kan erg pijnlijk zijn voor ze tijdens het eten. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Miekmoek zei:

Naar de dierenarts gaan is altijd een goede keuze als je het niet vertrouwd.

Kettingkeutels kan je wel vaker zien als ze in de rui zijn hoor, dat hoort er wel bij. Zolang ze maar niet verstopt raken, maar dat merk snel genoeg want dan krijgen ze pijn en dan gaat er helemaal niets naar binnen. Bij mij eet de één ook sneller dan de ander, vind ik juist fijn want zo krijgt het konijn wat iets groter is en dus meer brokjes nodig heeft vanzelf iets meer dan de kleinere. Dus ook dat hoeft niet per se iets te betekenen.

Zie je een verandering in het gedrag van Pieter? Heeft hij wel in het begin veel hooi gegeten en is dat nu ineens veel minder? Het begin van nieuwe konijntjes houden is altijd lastig, je moet ze echt goed leren kennen voordat je ze kan lezen en kan zien of er iets mis is. En zelfs dan mis je soms nog signalen.

Qua hooi kan je ook nog meerdere soorten proberen, sommige (eigenlijk de meesten) zijn best wel kieskeurig, dus dat is echt een kwestie van veel soorten uitproberen. Als er echt niets naar binnengaat, denk ik zelf aan haakjes, want dan kan erg pijnlijk zijn voor ze tijdens het eten. 

Nou ik moet zeggen dat ik hem bijna geen hooi zie eten.... soms een keer een spriet van de grond. Bij hem komt de energie echt van de brokjes, maar ik merkte wel vanmorgen op dat er veel minder keutels in de bak zaten als zou moeten, alsof maar 1 konijn gekeuteld had... Pieter at daarnet trouwens brokjes en hij deed een binky. Maar ik ga liever een keer onnodig dan dat er echt wat is...

kijk... 8 jaar geleden ben ik een konijn verloren.. Tyson... die at echt niet meer... dat had ook met verharing te maken... ik heb toen de voorschriften met de Cisaral niet goed opgevolgd... hij is toen overleden.... kei schuldgevoel daarvan gekregen.. toen dacht ik.. nooit meer konijnen... en het is inderdaad nieuwigheid omdat je er nu 2 hebt die je niet goed kent.... mijn schoonzus bevestigd wel hun manier van doen.. dat Kushi het ondernemende konijn is en Pieter de rustigste,. hij was ook de kleinste uit het nest... hij is nu ok wat kleiner dan haar...  heb net lijnzaadbrokjes besteld trouwens.. en ik heb ook dwangvoer in huis voor het geval dat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug van de dierenarts... ik weet niet of het een konijnkundige was... hij kon niks bijzonders voelen en heeft in zijn bek gekeken. hij hield hem wel op zijn rug in zijn armen en toen hij ze bekeek pakte hij beiden bij het nekvel om ze te pakken.... ik heb gevraagd over haakjes.. ze hebben met een soort otoscoop in zijn bekje gekeken maar ze zagen niks bijzonders. 
Omdat ik er nu toch was maar meteen de entingen gedaan ipv komende donderdag ... op mijn verzoek zijn ze gewogen. Wat bijzonder was dat ie Kushi te dik vond!! zij was 2 kilo en hij 1,5 kilo. 
Ik heb verteld over het hooi en de brokjes. Hij adviseerde om meteen op Science Selective over te stappen en 15 tot 20 gram per konijn per kilo te voeren. 

Qua koppeling... vooral zij zoekt hem nog steeds op en gaat dan gezellig naast hem zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou me niet prettig voelen bij een dierenarts die m'n konijnen zo vasthoudt. Mijn dierenarts laat de konijnen zelfstandig op de pootjes, ook bij het controleren van de darmen en het gebit. Scheelt toch weer wat stress voor de konijnen. Wat betreft het hooi, niet alle konijnen houden daar helaas evenveel van. Je kunt verschillende soorten hooi  proberen/ mengen, kijken wat ze lekker vinden. Geef je ook kruiden? Wij mengen altijd kruiden door de hooi. Wel rustig opbouwen in het begin als ze het niet gewend zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Nina en Hazel zei:

Zou me niet prettig voelen bij een dierenarts die m'n konijnen zo vasthoudt. Mijn dierenarts laat de konijnen zelfstandig op de pootjes, ook bij het controleren van de darmen en het gebit. Scheelt toch weer wat stress voor de konijnen. Wat betreft het hooi, niet alle konijnen houden daar helaas evenveel van. Je kunt verschillende soorten hooi  proberen/ mengen, kijken wat ze lekker vinden. Geef je ook kruiden? Wij mengen altijd kruiden door de hooi. Wel rustig opbouwen in het begin als ze het niet gewend zijn. 

Nee kruiden heb ik ze nog niet aangewend.. wel van plan.. ik heb nu een andere hooisoort erbij gehaald..weidehooi van de dierenwinkel en meteen aangeboden

Deze dierenarts is de dichtsbijzijnde... 5 minuten lopen... dierenartsenpraktijk t Holland in Didam. .in de konijnkundige dierenartsenlijst zit hier niks in de buurt... ik woon in oost-Gelderland

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lijst wordt gemaakt met aanbevelingen van mensen die een praktijk aanmelden, helaas heeft niemand een praktijk in de regio aangemeld. Ik heb zelf ook een dierenarts op loopafstand die ik niet zo konijnkundig vind, maar waar ik in geval van nood wel terecht kan. Het kan nooit kwaad om, bij een grotere praktijk te vragen wie er affiniteit heeft met konijnen. Of dat ze zich bijscholen, er is namelijk een werkgroep voor dierenartsen met interesse in konijnen.

Mijn konijnen moeten het standaardhooi van de welkoop ook echt niet hebben, ik heb het ooit gehaald toen ze een ander merk niet hadden. Ik heb het hooi als bodembedekker kunnen gebruiken, want eten, ho maar. Goed dat je nu iets anders probeert. Soms dan kun je beter voor iets duurder hooi gaan dat ze wel goed eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zijn we een paar dagen verder..qua koppeling is het saai.... ze gaan goed met elkaar om. gisteren 1 poging tot rijden gezien nadat Kushi weer naar beneden sprong.. die was op het hok gesprongen... Kushi liep meteen weg dus hij had geen kans... ze kunnen elkaar uit de weg... maar ook heel vaak als Pieter ergens zit gaat Kushi ernaast zitten of liggen 

Ik heb net een boel anti knaagstrips besteld want Kushi knaagt aan de achterkant aan het hok en aan een steunpaal van de ren.. qua voeren vind ik het nog wel puzzelen. 
Pieter is gewoon een stuk trager en rustiger dan haar... ik heb nu een keer of 3 de snuffelmat gebruikt om brokjes te geven... daar gaat hij langer mee door als zij...  ik bied nu ook hooi op de grond aan want Pieter eet het gewoon niet uit de ruif... heb vanmorgen ook eerst vers hooi gegeven en een uur later pas de brokjes.. Toen ze klaar waren zaten er nog 3 brokjes in..dat heb ik hem uit de hand kunnen voeren.  ik geef de brokjes nu 2 keer per dag... dan weet ik zeker dat hij wat binnenkrijgt.... op hun oude adres werd er niet echt op gelet of ze wel goed aten.. maar ze gingen daar 1 of 2 keer in de ren en dan aten ze gras.. dat gras kan ik ze niet bieden want dat hebben wij niet.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier weer even een update. Gisterenavond heeft mijn vriend ze gevoerd want ik had een vrijgezellig  feestje van mijn schoonzus en was laat terug. Ik had de hoeveeheid brokjes klaargelegd in een zakje in de voerbak. Hij heeft ze vervolgens in 2 voerbakken gevoerd. Ik voer ze normaal gesproken in 1 bak maargoed. 1 bak was niet volledig leeg toen ik om 11 uur thuiskwam. Hij zei dat Pieter door Kushi van de voerbak was verjaagd. 

Hij had wel de lijnzaadbrokjes aangenomen van mijn vriend. Hij is in de rui en heeft harige keuteltjes. Toen ik gisteren van huis ging konden ze goed overweg en zij zat Pieters oor te likken.

Vanmorgen toen ik bij ze ging kijken zag ik dat ze vannacht aardig in de weer waren geweest met een wilgenbundel speeltje. Ze hebben gezamenlijk gegeten (ik heb een hondenvoerbak) 

Ik vond echter wel 2 plukken haar van Pieter en zag dat zij hem najoeg! Ook viel me op dat Kushi irritatie had langs haar oogje. Ze had al een traanoogje toen we ze gingen ophalen. Dierenarts gebeld en ik heb nu een vitamine A zalfje. 4 keer per dag zalven voor een paar dagen. Ik moet dan verbetering zien. Wilde niet weer beide konijnen door de stress van een dierenartsenbezoek laten gaan dus we proberen het eerst zo.

Wat me ook opvalt.. zij jaagt.. dan zit hij rustig in een hoek van de ren in de zon. Zij begint dan met hem te klooien.. het is geen likken.. het is geen bijten om weg te jagen.. ze knabbelt aan zijn vacht zonder dat ze schade toebrengt of dat ze plukken haar uittrekt. net deed ze een flop tegen hem aan.. nu ik dit typ likt ze zijn oor en zit nu weer met zijn vacht te kloten...ze probeert niet op hem te klimmen en hij rent niet weg en lijkt redelijk relaxt en gaat nu zelfs in de "loaf" houding zitten. 

Weet iemand wat ik van dit gedrag kan maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu 3 keer het oogje gezalfd. Toen ik brokjes kwam brengen bleef ze bang achter het hok zitten, kon haar zo oppakken. Omdat het zo regent (ren is deels overdekt) heb ik de voerbak in het hok gezet. Haar erbij gezet en toen at ze wat brokjes. De huid rondom het oog ziet er beter uit gelukkig. De 4e keer zalven laat ik maar zitten.  Wil haar niet nog meer stress aanjagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zijn we een paar dagen verder. Het zalven heb ik de eerste keren niet goed gedaan want er kwam geen zalf uit. Eergisteren dus voor t eerst goed gedaan. Inmiddels dus 4 keer. Vanmorgen hadden de oogleden weer hun normale kleur. Alleen het hoekje niet. Dat is ook de reden waarom ik ook de dierenarts heb gebeld maandag omdat het hoekje rood was. Vanmorgen leek het alsof ze eraan had zitten krabben. Toen ik had gezalfd werd het juist weer rood. Ze krabt zich ook vaker erdoor. 

Omdat het nu Hemelvaart is ben ik thuis en heb vanochtend de ren aangeveegd. Ik zag weer dat gedrag van aan de vacht van Pieter plukken zonder bijten en vervolgens oor likken. 1 keer wou ze hem berijden... dat werd vlinderen en uiteindelijk joeg Pieter achter Kushi aan en kwamen er 2 plukken haar van Kushi los. Kan dat komen door het steeds oppakken om te zalven? Ik neem haar dan mee de keuken in zodat we goed kunnen kijken. Of zijn het hormonen. 

Ik vind dit zo lastig. Eten en keutelen doen ze alletwee maar al dat gevang maakt dat Kushi minder geneigd is om op de brokken af te komen waardoor Pieter alle brokjes opeet. Toen ik de ren ging aanvegen kwam ze dan wel weer kijken en alles inspecteren.

Hebben julllie ervaringen met een kersvers koppel en dat de ene dan medische interventie heeft?

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 weken later...

Inmiddels zitten ze nu 7 weken samen. Wij zijn een week geleden teruggekomen van een paar dagen vakantie. Mijn moeder kwam toen 2 keer per dag om ze te verzorgen. Kushi jaagt nu achter Pieter aan en rijdt ook op hem. Meestal als ze het probeert dan loopt hij weg maar hij snauwt niet meer terug! Op een gegeven moment is hij het zat om van zijn zitplekje verjaagt te worden en gaat op een plek zitten waar ze hem niet zo makkelijk ziet. 

Het rare is dat ze hem nog steeds wast en soms tegen hem aan flopt. Maar het wassen gaat dan over in jagen of rijden. Weet iemand wat dit betekent? Er is dus iets in de vakantie gebeurt maar we weten niet wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden een koppel waarvan de ram gecastreerd was en de voedster niet. Toen zag ik dat rijden ook wel. Het was soms hij op zij en dan zij op hij. Ik liet dat maar zo. Ze konden elkaar ontlopen als ze dat wilden.

Ik heb altijd hooi van de Welkoop en dat wordt hier altijd goed gegeten door de konijnen. Ter afwisseling met feestdagen etc geef ik wel eens duurder hooi als traktatie.

Brokjes geef ik weinig. Twee keer per dag een klein handje voor twee konijnen. Soms moeten ze er voor werken en verstop ik het in een activitybal. Bij de vorige konijnen strooide ik het ook wel eens door de ren heen. Dan hadden ze wat te zoeken.

Omdat ik nu twee konijnen uit de opvang heb, zijn ze beiden gecastreerd. Het rijden zie ik nu eigenlijk helemaal niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...

Dus. Komende maandagochtend om 11 uur heb ik een controle afspraak staan bij de dierenarts voor Pieter.  Hij is vermoedelijk afgelopen zondag te lomp door de ren gerend omdat ik met brokjes kwam en dat resulteerde in een bultje bij zijn kaak. De afgelopen keren nam ik ook Kushi mee voor steun maar nu wordt het rond de 27 graden. Het is een paar minuutjes lopen. 

Ze doen het verder goed samen. Zitten vaak samen. Pieter krijgt 2x per dag zijn brokken in een apart afsluitbaar stukje buiten de ren en nu ook zijn medicatie op dat moment. Ik probeer hem zoveel mogelijk zelf weer terug de ren in te laten gaan maar vaak komt Kushi buurten zodra ik de deur van de ren weer openzet. Ze wast hem heel veel maar omdat ie nu ongemak heeft is hij wel eens knorrig tegen haar. Logisch

Dus nu het dilemma.. Pieter alleen meenemen naar de dierenarts of samen met Kushi? 

Ik post het maar in mijn oude topic aangezien het ook een beetje daarmee te maken heeft

P.S. de witloftruc met de medicatie werkt nog steeds! *fingers crossed*

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .