Ga naar inhoud

Heb advies nodig bij koppeling jonge konijnen

Cheeta26
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb het advies gelezen over koppelen op de bunnybunch website.. We zijn momenteel bezig met de voorbereiding voor twee konijnen.

Geval oepsnestje bij mijn broer..Het vrouwtje zit al maanden bij moeders en gecastreerde vader. Mannetje zit sinds hij vruchtbaar is apart.

Mijn schoonzus is bezig om een datum te vinden om hem te castreren,
Nou lees ik vanalles over neutraal terrein enzo en ik lees hier dat een ram 3 weken na castratie bij een voedster gelaten kan worden. 
Mijn schoonzus zegt echter dat haar dierenarts 6 weken adviseert. Ze zijn geboren op 10 juni 2021

Stel je zet ze samen.. kan dit neutrale terrein hun toekomstige verblijf zijn? Ons huis en tuin zijn zo gevormd helaas dat een ander neutraal terrein in de weg gaat staan. Zou ik eventueel een stuk van hun toekomstige verblijf  kunnen afbakenen met renpanelen? 

We zijn momenteel voorbereidingen aan het treffen om de ren te bouwen. Ze krijgen dan 8m2 vloeroppervlak met een flink schuilhok... 
Om hier te komen moeten ze een autorit afleggen van 40 minuten. Dat is ook een dingetje... de datum dat ze bij ons komen ligt nog niet vast want we willen eerst het verblijf af hebben. Dat duurt naar schatting nog een maand, ook heb ik geen ervaring met het houden van 2 konijnen. De vorige 3 leefden helaas allemaal alleen omdat ik nog thuis woonde er er niet meer mocht. De laatste overleed 7,5 jaar geleden dus dat is al een tijdje terug. 

Hopelijk kunnen jullie mij met jullie ervaring helpen want als ik krijg dan zijn ze ook nog in de pubertijd. Over karakter kan ik niet veel zeggen behalve dat de ram het rustigste was van de 3 rammen in het nest... 

aangepast door Evee
titel aangepast.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee weken na castratie is echt voldoende. Een van de bunnybunch leden heeft een opvang, en die houdt ook 2 weken aan.

En het definitieve verblijf kan heel goed als neutraal terrein, als ze er allebei nog niet geweest zijn. Dat heeft als voordeel dat ze niet nog een keer hoeven te verhuizen.

Twee willekeurige konijnen bij elkaar zetten is wel een risico, er is een kans dat het niet klikt. Het is wel verstandig om alvast te bedenken wat je dan gaat doen. Hou je dan twee koppels of ruil je een konijn om bij de opvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je advies...
Het zijn buitenkonijnen.
Hoelang moet ik wachten voordat ik ze kan koppelen? ze hebben dan een autorit van 40 minuten achter de rug en ik denk dat ze dan eerst even tot rust moeten komen.
ik heb zoiezo 2 voerbakken.. krijg nog 2 waterbakken en de aanschaf van een 2e toiletbak is op de planning.. schuilhok heb ik er 1 van, met 2 ingangen. ik heb nog wel een oude kooi op zolder liggen (type onderbak met traliebovenkant) van mijn oude konijn, maar aangezien het buitenkonijnen zijn lijkt me dat niet zo praktisch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die onderbak is wel leuk als zandbak. 

14 minuten geleden, Cheeta26 zei:

Hoelang moet ik wachten voordat ik ze kan koppelen? ze hebben dan een autorit van 40 minuten achter de rug en ik denk dat ze dan eerst even tot rust moeten komen.

Dat hangt er ook een beetje vanaf hoe gespannen ze zijn na de autorit. Ik heb konijnen die boeit het niet, maar ik heb er ook een die al begint te klappertanden van angst als hij alleen al denkt dat hij in de auto moet. Heb je de mogelijkheid om twee rennetjes neer te zetten, om ze eventueel een dagje apart te houden? Het is verstandig om 's ochtends te beginnen met koppelen, als je die dag thuis kunt zijn. Tegen de avond weet je dan wel of het klikt of niet, en of je ze dus 's nachts met een gerust hart alleen kunt laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je ze eerst, voordat je ze mee naar huis neemt, bij je broer op een neutrale plek bij elkaar kunnen zetten? In een simpel rennetje? Dan kun je al gauw zien of het überhaupt een match zou kunnen zijn. Dan moet je je wel even goed inlezen hier wat goede voortekenen zijn en wat niet. Als ze niet heel bang zijn van elkaar, niet vechten en dergelijke, dan kun je ze meenemen naar huis. Jouw nieuwe ren is voor beiden nieuw en onbekend, dus daar kunnen ze dan direct in en ook blijven als het allemaal goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In antwoord op Marjoleink.. ik heb mijn oude renpanelen nog.. 12 stuks.. 6 panelen per konijn. Daar zou ik ze eventueel een etmaal in kunnen zetten. Een eenvoudig dak is ook te regelen. Echter heb ik niks geschikts voor ze dat ze zich kunnen verstoppen buiten het grote schuilhuis. 

In antwoord op Okki.. dat zou inderdaad ook nog kunnen! 

De ram (Pieter) wordt 16 maart gecastreerd. Bij mijn broer gaan ze 2 keer per week in de ren. Ik weet dat het weinig is maar ze hebben een druk leven met ook nog 3 kinderen in de leeftijd van bijna 2 t/m 7. Mijn nichtje van 7 is wel erg lief en rustig met de konijnen. Pieter heeft een apart gedeelte in die ren maar ze kunnen elkaar wel zien en ruiken. Maakt het nog uit of ze de renpanelen kennen?. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Okki zei:

Ik zou de renpanelen wel heel erg goed schoonmaken, of liever nog andere gebruiken. En dan dus op een plekje zetten waar Pieter nog nooit is geweest. Dat kan ook best in een koele schuur zijn of zoiets. 

Ze zijn nog nooit op het betegelde deel van hun tuin geweest. Ik kan mijn eigen oude renpanelen meenemen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pieter is vandaag gecastreerd op zijn huidige adres. Nu is het wachten tot onze ren klaar is en wij hem gaan ophalen. Duurt naar schatting een maand denk ik. Dan nog een vraag.. stel we zetten ze samen en de voortekenen zijn goed.. kunnen ze dan samen in de vervoersmand voor de 40 autominuten naar huis?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Cheeta26 zei:

Pieter is vandaag gecastreerd op zijn huidige adres. Nu is het wachten tot onze ren klaar is en wij hem gaan ophalen. Duurt naar schatting een maand denk ik. Dan nog een vraag.. stel we zetten ze samen en de voortekenen zijn goed.. kunnen ze dan samen in de vervoersmand voor de 40 autominuten naar huis?  

Is het erna verstandig om ze al de hele ren (8 vierkante meter) inclusief schuilhok (met 2 uitgangen) te geven of klein te starten met de 2 vierkante meter zoals in het artikel staat? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Cheeta26 zei:

Ja hoor, dat kan. Als je een konijn laat koppelen bij de opvang dan neem je ze ook samen mee naar huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, al zou ik wel iemand naast de vervoersmand in de auto zetten. In principe is het ook wel goed voor bonding, samen de stress van de autorit doorstaan.

Ik twijfel of je ze meteen de 8 m2 moet geven, het kan wel, maar daarmee maak je de kans dat ze elkaar kunnen ontlopen wat groter. Je kunt het proberen, mocht je merken dat ze elkaar mijden, dan kun je de ruimte wat kleiner maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een stukje koppelen onder stress, samen in de reismand. 

Hoewel ik het niet altijd doe, als ik twijfel en alleen aan het rijden ben, en het is ver, dan doe ik ze ook wel eens apart, met de roosters naar elkaar toe. Dat is vooral omdat ik er dan geen toezicht op kan houden en ik wil ook niet in een ongeluk belanden omdat ik niet op de weg let maar op de konijnen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-3-2022 om 06:33, Evee zei:

Heb je een losse panelenren? Met 8 vierkante meter kunnen ze elkaar wel echt ontlopen. Ik zou 2-4 meter er van afzetten als dat lukt voor de eerste paar dagen. En daar in koppelen. 

Ja... ik heb mijn oude panelen ren nog. 12 panelen.. als ik nou 6 panelen meeneem naar mijn broer om ze daarin te koppelen.. dan  kan ik de andere 6 gebruiken om een stuk van de ren af te bakenen.... nu heb ik alleen geen antwoord op de vraag of ik ze meteen het grote schuilhok geef. Het heeft 2 uitgangen..

We hebben gisteren samen alle klinkers verwijderd uit de ruimte die ze gaan krijgen en die heeft mijn partner vandaag opnieuw erin gelegd. Een wingerd wortelde tussen de klinkers en aangezien die giftig is hebben we die eruit gesloopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Even een update hier. We zijn druk bezig met de bouw van de ren.

Nou belde mijn broer net. Mijn toekomstige op 16 maart gecastreerde ram Pieter zit nog steeds apart. Mijn toekomstige voedster Kushi zat nog bij vader (Wallie) en moeder (Rosa). Hij heeft Kushi nu apart gezet omdat Wallie haren begon uit te trekken bij Kushi.  

Hij heeft Kushi en Pieter een half uur samen in de ren gehad. Volgens hem verliep dat goed. Ik heb gevraagd naar rijgedrag etc maar volgens hem waren ze vriendelijk tegen elkaar en bleef het bij snuffelen. Ik heb versneld koppelen voorgesteld maar daar hebben ze geen tijd voor en dat is gezien hun vakantie ook niet verstandig.

Ze blijven nu apart zitten totdat ik ze kom ophalen. Mijn streefdatum was 24 april maar ze gaan komende donderdag op vakantie voor 10 dagen. Ophalen zonder dat ze er zelf zijn vind ik niks want vooral mijn nichtje van 7 is er veel mee bezig. We halen ze nu 8 mei op 

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
  • Weer even een vraag. Ik was zondag bij het huis van mijn broer (ze zijn op vakantie) voor een behang-afhaal klus. Heb de 4 konijnen toen gevoerd. 

Ze krijgen konijnenkorrel Extra van de Welkoop. Daarnaast Hooi Compact van de Welkoop. Nu ben ik het biks artikel hier op de site gaan doorlezen en las dat je beter geen biks kan voeren waar anti-coccidiose middel inzit. Dat zit dus in die biks. 

Overigens vielen ze niet meteen aan op het voer maar ze aten verder goed volgens degenen die ze de rest van de vakantie verzorgde. We waren er tegen 11 uur 's ochtends dus dat kan er ook mee te maken hebben.

Ze kregen ook een best vol bakje dus dat heb ik ook maar gedaan. 

Nu dus de vraag, als ik ze naar mijn huis heb vervoerd (op 8 mei).  Kan ik dan meteen beginnen met ander voer/aanpassen van de hoeveelheid? Of beter wachten tot ze wat meer gewend zijn. 

Ik zet het maar in mijn eigen topic. Dat lijkt me het handigst. Overigens lees ik ook graag mee met andere topics. De ren vordert goed. We moeten nog een paar stukken gaas zetten en bij 2 stukken een deur en een buitenmuur beschermen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze denk ik eerst een weekje laten wennen. Die ene week minder goed voer maakt ook niet meer uit. Konijnen hebben een gevoelige spijsvertering, en je wilt niet dat ze problemen krijgen door teveel stress.

Als je overstapt op ander voer, dan kun je dat het beste in stapjes doen. Bijvoorbeeld een kwart van het oude voer vervangen door het nieuwe, en als dat 2 dagen goed gaat dan de helft vervangen, etc. Daarbij kun je ook alvast naar de nieuwe hoeveelheid toewerken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor het antwoorden. Ik denk dat ik een 5kg zak haal van konijnenkorrel extra.. en dan meteen een zak Supreme Selective erbij. Dan geef ik de eerste week de oude brok en ga ik erna overwennen.

Dat compact Hooi moet ik effe kijken wat ik ermee doe. Het zijn vrij korte sprieten.. ik denk dat die vrij makkelijk uit de hooiruif vallen. 

Wat betreft de ren. Ik hou ze zoiezo de eerste week in een afgebakend deel van de ren. Schuilhok krijgen ze dan ook nog niet. Die heeft 2 uitgangen maar ook een doodlopend stuk... zie foto.... ben ook van plan om het doodlopende stuk de eerste tijd te blokkeren.. goed plan?

20220501_200213_001-1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgenochtend halen we ze op. Ren is nu eindelijk af en roofdierbestendig van alle kanten. Heb net de binnenmaten opgemeten en het is ongeveer 7,5 meter. Ik heb net ongeveer 2 vierkante meter afgezet in de ren met oude renpanelen. Daar blijven ze minstens een week in, nog zonder schuilhok. De foto is met de deur open, die zit dan dicht natuurlijk.  De spijlen waarmee je zo'n ren vastzet hebben we er niet genoeg meer van om nog een ren op te zetten bij mijn broer. Is het e20220507_180231.thumb.jpg.aacd7ba253b4c65c38b90139c2353c8e.jpgrg om voor dat ene uurtje hun ren te gebruiken? 

Als het mag gebruik ik dit topic om  de voortgang op te schrijven.. als een soort dagboek

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .