Ga naar inhoud

Nazorg narcose haakjes weghalen


tam86

Aanbevolen berichten

Mijn konijn is vanmiddag aan haar haakjes geholpen. Omdat mijn vriend weg is met de auto, hebben mijn ouders haar opgehaald. Toen ze thuiskwam bleek het dat ze helemaal geen medicatie mee heeft gekregen. Normaal gesproken krijgen ze altijd pijnstilling toch? Ik heb Evt nog een dichte novocam kat (voor mn cavia) kan ik dit gebruiken en welke hoeveelheid?

 

Dit is de factuur. Ze heeft daar pijnstilling gehad zo te lezen.

 

Metacam 0,5 % injectie / ml

Metomotyl 5 mg/ml injectie / ml
Sedastart 1 mg/ml / ml

Anaestamine 100 mg/ml / ml

Sedastop 5 mg/ml / ml
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad dat ze daar nog pijnstilling heeft gekregen, maar dan hoor je het wel mee te krijgen om in ieder geval morgenochtend mee te starten. En ik kreeg ook altijd darmstimulerende middelen (ciseral en emeprid) mee, waar ik dan dezelfde dag al mee moest starten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zorg dat ik de middelen in huis heb maat je hoort wel darmstimulans en pijnstiller mee te krijgen. In ieder geval voor de zekerheid. Ik geef qua pijnstiller maximaal 1 mg per kg meloxicam/novacam per dag. Dat komt bij de hond versie (1,5 mg/ml) neer op 0,66 ml per kg per dag en dat verdeel ik over twee porties. Als je de kat versie hebt dan is het als het goed is 0,5 mg/ml en dan zou je dus drie keer zo veel ml per kg moeten geven. Moet je zelf even narekenen voor je konijn, maar volgens mij mag je dan dus maximaal bijna 2 ml per kg per dag geven (liefst door twee delen en twee porties per dag geven).

 

Hoe gaat het? Als er gewoon gegeten en gekeuteld wordt geef ik verder geen medicatie. Anders geef ik nog enkele dagen pijnstiller.

 

Edit: ga niet zelf klooien met medicatie en hoeveelheden als je niet weet wat je doet, maar overleg bij twijfel altijd even met de dierenarts. Bovenstaande is wat volgens mijn dierenarts veilig is, maar ik zou wel een beetje voorzichtig zijn. Deze edit ook even voor als andere mensen het lezen ;).

aangepast door Jamesthebunnybutler
Toevoeging
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben door een andere dierenarts (er was bij mijn eigen dierenarts geen plek die dag) ook zo naar huis gestuurd, afgelopen december. En stond een dag later alsnog bij mijn eigen dierenarts om de medicijnen op te halen, ik had ze helaas niet meer in huis, op pijnstillers na.

 

Toen ik bij de balie stond om mijn konijn op te halen na de ingreep vroeg ik aan de assistente "krijg ik nog nazorg medicijnen mee"  en toen antwoordde ze van niet, omdat er al injecties gegeven waren. Ik had al betaald op dat punt en heb er ook niet om doorgevraagd.  De volgende dag stond ik alsnog bij mijn eigen (konijnkundige) dierenarts om ze op te halen.

 

Het is inderdaad gebruikelijk dat je voor de volgende dag(en) toch nog pijnstillers en darmstimulerende middelen mee zou moeten krijgen. Soms is het voldoende dat de haakjes weg zijn en eten ze gelijk weer als vanouds, soms is het toch iets te zwaar geweest (in mijn geval in december had het konijn ook echt flinke ondertemperatuur) en is er meer nodig dan alleen de ingreep. Ik zou het wel altijd via de dierenarts laten lopen, gewoon brutaal zijn en om vragen. Als je langere tijd klant bent bij dezelfde praktijk en weten dat je een ervaren, verantwoord, betrokken konijnenbaasje bent, zijn ze daar ook wel iets makkelijker in na verloop van tijd is mijn ervaring. Dan krijg je ze ook wel mee voor in je thuisapotheek.

 

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is sinds vanmiddag weer lekker buiten. Heerlijk bakken in de zon met haar man. Alsof er niets gebeurd is!

 

Toch wel raar hoe het is gegaan. Dit is de vierde keer dat ze aan haar haken is geholpen en we kregen altijd pijnstilling en ciseral mee. Denk dat er een foutje is gemaakt. Volgende keer haal ik haar zelf weer op 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .