Ga naar inhoud

Ik wil mijn konijn gaan koppelen maar waar begin ik?

speedythebunnyx
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen! 

Ik wil binnenkort mijn konijn Speedy koppelen. Hij is nog niet gecastreerd dat moet ook nog gebeuren! Ook gelijk mijn eerste vraag; kan je een konijn van 3jaar nogsteeds veilig castreren?

Nadat ik Speedy heb laten castreren moet hij natuurlijk 3+ weken apart zitten ivm vruchtbaarheid. Hierna wil ik er een voedster uit het asiel/konijnenopvang halen en ze aan elkaar laten wennen. Ik heb op de website gelezen dat dat op neutraal terrein moet of kan doen. Ik ben nog van plan het hele konijnenhok aan te pakken en te veranderen en grondig schoonmaken te maken. Als ik ze hier beide inzet is het dan ook neutraal terrein? 

We hebben nog een konijn beneden staan. Mr. Worteltjes (ja dat is zijn naam haha) hij is wel al gecastreerd en het is dan de bedoeling dat hij er ook bij komt. (Bij Speedy en de Voedster) maar kan die verhouding? 2 rammen en 1 voedster? Of moet ik ze alle 3 tegelijk koppelen? (Groepskoppeling heet dat toch?)

Speedy en Mr.Wortel kennen elkaar al een beetje! Dat zie je ook op de foto die ik heb toegevoegd! (Speedy is die met beige en Mr. Wortel is de witte!)

Alvast super bedankt! 

IMG-20220223-WA0018.jpg

aangepast door speedythebunnyx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ram castreren is niet zo'n grote ingreep, dus dat kan zeker. Ik zou gewoon zo snel mogelijk de telefoon pakken en een afspraak inplannen, dan is het maar gedaan 😉

Twee rammen en een voedster, ik zou je willen zeggen, goed plan, maar de ervaring leert dat rammen elkaar meestal niet dulden. Je kunt geluk hebben dat de karakters matchen, een plan B is echter wel aan te raden. Drietallen zijn meestal ook niet zo stabiel.

Heb je de ruimte om 2 koppeltjes te maken? Dus beide rammen allebei een eigen vriendinnetje te geven? Als dat antwoord ja is, dan zou je ze op koppelvakantie kunnen sturen bij een konijnenopvang en dan kunnen ze daar kijken wat het beste matcht, zodat je met 2 koppels, of een groepje konijnen thuiskomt. Houdt er wel rekening mee dat ieder extra konijn ook extra ruimte vraagt.

Meer informatie vind je hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je geen ervaring hebt met koppelen, dan zou ik zeker niet beginnen aan een groepskoppeling. Je kan beter naar een goede konijnenopvang gaan die dan de koppeling voor je doet. Zij kunnen goed zien of een trio met Speedy en Mr Wortel samen met een voedster gaat werken of dat je toch voor 2 losse koppels moet gaan. 

Als je de koppeling toch zelf gaat doen, grondig schoonmaken van het hok, is meestal niet neutraal genoeg. Je kan het beste echt een neutrale ruimte/ren nemen. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De groepskoppeling zou ik echt niet adviseren zelf te doen. Daar is expertise voor nodig en een ruime keus aan voedsters die erbij zouden kunnen passen.

Je kan wel een koppeling proberen tussen ram en voedster, mits je zeker weet dat de voedster terug kan als de koppeling mislukt. Soms moet je wel 3 tot 5x een poging wagen met verschillende voedsters voordat een koppeling werkt. 

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een ram van 3 kan nog prima gecastreerd worden!

Hij moet minimaal 14 dagen apart. In de derde week na de castratie zou hij dus op date kunnen.

Wat bedoel je met het konijnenhok aanpakken? Als je een nieuw hok gaat maken, of het echt flink veranderd (denk aan opnieuw bestraten en een ander schuilhok bijvoorbeeld) kan het neutraal of in de buurt van neutraal worden. Als je alleen schoonmaken bedoelt, dan zou ik het afraden. Als je echt geen andere optie hebt dan kan het op zich wel als je bijvoorbeeld een koppelvakantie bij de opvang doet voor de eerste dagen/week, en dan overgaat naar het eigen verblijf.

Of Mr Worteltjes bij Speedy kan ligt helemaal aan karakter. Drietallen zijn ook niet echt aan te raden omdat dat een verhouding is waarbij eigenlijk altijd een konijn flink buiten de boot valt. Dan zou als jouw konijnen geschikt zouden zijn voor een groep en samen zouden kunnen, een viertal misschien een betere optie zijn, mits gekoppeld op karakter. Maar je hebt kans dat jouw rammen gewoon geen match zijn en niet samen kunnen, ook niet in een groep. Houd als plan B dus wel twee aparte konijnenkoppels in gedachten om dit op te lossen.

Groepskoppelingen zijn niet simpel, ik zou je niet aanraden daar zelf aan te beginnen en ik kan mij niet voorstellen dat er opvangen zijn die je dat zelf laten doen in deze situatie, omdat de kans groot is dat de konijnenopvang voedster tussen twee vechtende rammen komt te zitten en er gestresst en gehavend uit komt. Dat wil je ook niet.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 weken later...
10 minuten geleden, speedythebunnyx zei:

Hoe weet ik dat 2 rammen qua karakter bij elkaar passen? Is dat dan een gevoel bij jezelf of ook echt iets wat je kan zien? 

Als je twee konijnen kent, kun je ze ten opzichte van elkaar beschrijven. A is nieuwsgieriger dan B, enzovoort. Hoe meer konijnen je kent, hoe nauwkeuriger je beschrijving wordt.

Als je konijnen laat kennismaken met elkaar, zie je ander gedrag. Je kunt bijvoorbeeld rangschikken. A is altijd kribbig, B is kribbig naar rammen, C is nooit kribbig. Of je kunt preciezer over konijn A praten: hij doet minder kribbig tegen X dan tegen Y. 

Als iemand veel konijnengedrag heeft gezien, en een konijn met diverse andere konijnen heeft zien kennismaken, kan die persoon het karakter omschrijven en de koppeling redelijk voorspellen. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aah! Speedy en Mr. Wortel kennen elkaar wel al. Alleen is Speedy nog niet gecastreerd waardoor hij die hormonen van rijden enzo heel erg heeft. Maar mr. wortel vind speedy heel erg leuk maar het rijden vindt hij niet leuk. (Wat begrijpelijk is) maar ik weet niet hoe Speedy gaat zijn zonder die hormonen. (Ik laat hem in de meivakantie castreren waarschijnlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .