Ga naar inhoud

Rijden op voedster


DaniekWieringa

Aanbevolen berichten

Hallo,

3 maand geleden ben ik begonnen met mijn konijnen te koppelen. Dat is super gegaan! Ongeveer 3 weken geleden is het rijden weer volop begonnen. Het is nu zo dat mijn voedster kleine rode vlekjes heeft, omdat mijn ram er steeds haren uittrekt. Als tip heb ik een tijdje geleden gekregen om ze ‘s nachts ook ruimte te geven, maar ze blijven rijden. (Mijn voedster probeert nu ook op mijn ram, maar die staat het niet toe). En zou ik wat kunnen doen aan die plekjes?

 

Groetjes

Daniek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voorjaar is begonnen, dus het is niet vreemd dat ze meer last krijgen van hun hormonen en de rangorde opnieuw willen bepalen. 

Het is inderdaad aan te raden om ze ook 's nachts genoeg ruimte te geven, dan zijn ze vaak het meest actief. Als ze dan op een de kleine ruimte zitten kan dat zorgen voor frustratie en dat ze die op elkaar gaan afreageren. Goed dat je daar dus al iets aan gedaan hebt.

 

Nog een paar vragen om de situatie wat beter in te schatten: 

- hoe oud zijn de konijnen nu?

- hoeveel ruimte hebben ze nu?

-is de voedster ook gecastreerd of alleen de ram?

- hoe ver gaan ze nu in de rangordebepaling? Blijft het bij rijden of gaat het er soms heftiger aan toe? Krijgen beide konijnen ook genoeg rustmomenten?

 

Weet je zeker dat de rode plekjes komen omdat de ram de haren uittrekt, of kan het bijvoorbeeld door iets anders zoals een schimmelinfectie komen? 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ram (gecastreerd) is iets ouder dan 2 en de voedster (niet gecastreerd/steriliseert) bijna half jaar oud. 
 

de ruimte die ze overdag hebben is de hele woonkamer, dat is vrij ruim. ‘S nachts hebben ze hun hok (1,60m bij 50cm) en een ren. 
 

tot nu toe lijkt t alleen op rijden, maar zodra mijn voedster op mijn ram wil, dan wordt mijn ram boos en lijkt het alsof die wil happen. Daar blijft t ook bij. Momenteel liggen ze weer samen. Ze hebben erg veel rustmomenten. Ze liggen de hele middag eigenlijk lekker op hun kussentje. 
 

Ik weet wel bijna zeker dat het komt doordat de haren eruit getrokken zijn. Het zijn rode bloedvlekjes en ze is kaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je voedster is aan het puberen, het is lente aan het worden en ze is niet gecastreerd. Al die losse feiten zijn al verklaringen voor dit gedrag, bij elkaar opgeteld dus x3 😅. Ben je van plan haar te laten castreren? Dan zou ik dat nu gauw laten doen. In de meeste gevallen vermindert dat rijgedrag ontzettend, bovendien neem je het risico op baarmoederkanker op latere leeftijd weg, dat komt echt heel vaak voor bij konijnen, helaas. 

Hoe groot is de ren die ze snachts hebben? 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is jouw voedster waarschijnlijk begonnen met de puberteit. Rond de leeftijd van 0,5-1,5 jaar, beginnen ze echt hun karakter te ontwikkelen en krijgen ze vaak ook meer last van hun hormonen. Waar ze het eerst prima vond dat jouw ram de baas is, krijgt ze nu praatjes en wil ze kijken of ze misschien niet zelf de baas kan worden.

Dit is normaal gedrag, maar wel iets om in de gaten te houden, dat het niet verder gaat dan het rijden of jagen zoals het nu is en dat ze beide genoeg rust blijven krijgen. Op een gegeven moment zal de rangorde bevestigd zijn en zal het weer rustiger worden, al kan het tijdens de puberteit altijd bij momenten weer onrustig zijn.

 

Hoe groot is de ren? Het hok alleen is maar 0,8 m2. Voor een koppel wordt minimaal 4 m2 geadvisseerd. Zeker nu er onrust is, zou ik zorgen dat ze echt wel minimaal die ruimte hebben, ook 's nachts. En als het onrustig blijft, zou je er ook aan kunnen denken om ze niet meer door de hele woonkamer te laten. Dat ze het ene moment wel op een bepaalde plaats kunnen komen en op het andere moment niet, kan ook zorgen voor extra onrust. Dat merk ik bij mijn konijnen heel erg. Toen ze regelmatig vrij in de tuin mochten lopen, begon mijn ram steeds meer mijn voedster op te jagen. Nu laat ik ze gewoon 24/7 in hun eigen ren en blijft het rustig. Maar dan is het wel belangrijk dat die ren ruim genoeg is.

 

Castratie van jouw voedster zou ook zeker kunnen helpen, dat haalt de ergste randjes van de hormonen af. Het helpt bijvoorbeeld dat ze daarna minder vaak schijnzwanger zal worden, wat anders ook weer veel onrust kan veroorzaken. En het heeft als voordeel dat ze op latere leeftijd geen baarmoederkanker meer kan krijgen (komt vaak voor rond 5 jaar, wat eigenlijk natuurlijk nog veel te jong is). Het is wel een operatie, maar nu ze jong is herstelt ze een stuk sneller dan wanneer ze al verzwakt zou zijn door ziekte.

 

Over die wondjes door het haren trekken kan ik je helaas weinig advies geven, misschien dat anderen hier meer ervaring mee hebben. Mijn gevoel zegt, omdat je zegt dat het ook bloed, om het toch eens door een dierenarts na te laten kijken of een foto door te sturen. Misschien dat een zalfje zoals honingzalf kan zorgen dat het beter geneest.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update:)

Ik merk dat mijn voedster mijn ram af en toe uitdaagt. Zij probeert ook op mijn ram te komen, maar die staat het niet toe. ‘S nachts heb ik het zo neergezet dat ze even veel ruimte hebben al overdag. Er veranderd weinig dus met dag en nacht. Mijn voedster heeft nog steeds wat kale plekken en nog steeds rijdt mijn ram op mijn voedster. Blijft dit nog lang aanhouden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kan. Zoals gezegd gaat het om hormonen en rangorde. Wat je nu hebt gedaan is de situatie verbeteren door een stabiele omgeving te bieden en te zorgen dat ze elkaar kunnen ontlopen, maar het is geen oplossing. Je voedster pubert, daardoor is de rangorde niet meer bevestigd zoals die was. Ze heeft nu praatjes gekregen die ze eerst niet had. De puberteit kan met een beetje pech wel anderhalf jaar duren. Castratie van de voedster haalt vaak wat scherpe randjes er af.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook is het rijden echt erger geworden. Mijn ram zit er continu op. Ze liggen vooral in de middag samen rustig. Maar ‘s ochtends en ‘s avonds is die continu bezig met om mijn voedster heen draaien en achter haar aan gaan. Ik vind t zielig lijken, ook omdat mijn voedster kale plekken heeft. Ze ‘s nachts apart doen is ook geen optie toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad dat de spanningen onderling ook het gedrag rond eten beïnvloedt. Dat hij het nu belangrijker vind om te zorgen dat hij het beste eten als eerste kan pakken. Krijgt jouw voedster nog wel de kans om genoeg te eten?

 

Lastig, dat ze de puberteit zo flink te pakken heeft en dat hij het nodig vind om haar zo op d'r nummer te zetten. Ik hoop voor je en voor jouw konijnen dat ze snel weer een goed ritme kunnen vinden. Maar het kan helaas ook een voorbode zijn dat de karakters toch niet matchen nu ze volwassen aan het worden is, dus bedenk alvast hoe je die situatie zou aanpakken.

 

Het is inderdaad geen optie om ze 's nachts uit elkaar te halen. Dan verstoor je het proces en zal er alleen maar meer onrust en frustratie komen.

 

Als ze echt gaan vechten of als jouw voedster zo veel last krijgt van het rijgedrag van de ram dat ze te gestresst wordt en slechter gaat eten, dan moet je ze uit elkaar halen en een andere oplossing bedenken. Bijvoorbeeld 1. terug op neutraal terrein; 2. Ze 2-3 weken volledig uit elkaar (dat ze elkaar niet kunnen zien of ruiken), de voedster laten castreren en nadat ze volledig hersteld is weer opnieuw koppelen op neutraal terrein: of 3. ze een ander maatje laten kiezen dat wel goed matcht.

Ik hoop voor je dat de rust snel terugkeert, maar het is goed om alvast na te denken wat je in de verschillende situaties zou doen als het niet zo is. Nu al bijna 4 weken is lang voor de konijnen om in zo'n onrustige situatie te zitten, maar zoals Eefje zegt kan het met pech nog maanden duren voor ze uit de puberteit is.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster krijgt wel de kans nog om te eten. Ik heb gister daar goed op gelet en zodra ze naar het bakje gaat kan ze 9-10 keer wel rustig eten. Het ging meer om de andere brokjes die ik ze af en toe geef. Daar begon de ram te duwen. Gelukkig kan ze nog goed en rustig eten en drinken. Ik hou het in de gaten. Het is ongeveer vorige week begonnen, dus ik geef t de tijd. Ik ga nu alvast kijken naar eventuele oplossingen zoals je aangaf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo. Mijn voedster en ram proberen nog steeds mekaar te rijden. Het is af en toe wat minder, maar t komt nog zeker voor. Beide hebben ze alle ruimte en de voedster is de enige die op de vloer durft, dus die kan makkelijk ontsnappen. ook al wilt ze vaak niet ontsnappen en laat ze t gaan. 
 

nu heeft ze nog steeds een kale plek. En nu lijkt het alsof er haar doorkomt, maar ik zou niet weten wat deze vlekjes kunnen zijn.

 

Wij hebben een tuigje aangeschaft (niet voor wandelen) om de voedster dat ‘pakje’ aan te doen, zodat de ram er niet bijkomt. Is dit een oplossing? Of geeft dit zo’n beestje alleen maar stress?

1C8A9D0F-B73A-4811-ADB5-29474309EC83.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit wel een hele heftige plek, heeft er al een dierenarts naar gekeken? 

 

Een tuigje zou ik niet doen, een medical petshirt zou je wel kunnen overwegen. Hoewel dat ook stress oplevert en geen  langdurige oplossing is. 

 

Ik vraag me af of het wel een match is tussen die twee. Het klinkt nog niet bepaald stabiel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een grote kale plek is zeker niet normaal. Is dit echt de partner die het doet? Ik zou mij hier wel zorgen om maken, de vacht is echt de beschermlaag van je konijn, zo een grote kale plek waar ook niet echt iets meer lijkt te groeien, dat is niet goed. 

 

Weet je 100% zeker dat het door de ram komt? 

Hoe vaak / hoe veel wordt er gereden? Na 3 maanden zou dat toch niet zo veel meer moeten zijn.

Voorjaarshormonen spelen inderdaad ook wel wat mee op dit moment, maar dat zou ook niet zo heftige kale plek moeten geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja het is zeker weten de ram, mijn moeder heeft een aantal keren gezien dat hij het eruit trekt. Als je het aanraakt (we hebben een zalfje) doet t ook geen pijn. Ook lukt de ram hieraan. Ik zag vandaag weer wat kleine haartjes terugkomen. Wat kan ik nu het beste doen? Verder doen ze niks anders dan eerder. Ze liggen vaak bij mekaar, likken mekaar en eten en drinken samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine update; ik heb het hok een heel stuk groter gemaakt, met veel grond (waar de ram niet op durft), zodat de voedster weg kan bij de ram. Dit doet ze niet zo vaak, het lijkt alsof ze m wilt uitdagen. Ze heeft t al een paar keer voor mekaar gekregen om op de ram te rijden. Wat hij toestaat voor een paar seconden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even wat belangrijke punten:

- mijn ram loopt rondjes om de voedster (hij vindt haar leuk, vlinderen)

- voedster besproeit ram met urine (blijkt dat het betekend dat zij de baas is en zij hem lief vindt)

- ram doet de kop onder mijn voedster (wil gelikt worden)

- ram likt vaak de oortjes/ogen van de voedster. Voedster ook weleens bij de ram.

- qua leefruimte echt super groot (hele woonkamer + hok voor dag en nacht).

- daarnaast rennen ze weleens achter mekaar aan, maar echt ‘vechten’ of wat dan ook is het niet.

 

ik vind dit nog al tegenstrijdig, want ze doen super leuk met elkaar, maar mijn voedster is wel erg kaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze vinden elkaar leuk, maar ze willen ook allebei de baas zijn. De ram zegt dit door te rijden, de voedster door te sproeien en proberen te rijden.

 

Je voedster vond het eerst prima dat de ram de baas was, maar nu ze aan 't puberen is wil ze dat toch zelf zijn. 

 

Het enige wat je kan proberen is je voedster castreren. Dan kan je na haar herstel kijken of één van beide dan wel de dominante wordt en de ander zich erbij neerlegt. Mocht dit niet werken, dan is het helaas geen match. Ze willen allebei de baas zijn en dat kan niet. 

 

Dan kan je één van beide naar een opvang brengen en de ander daar gelijk laten koppelen met een nieuw konijn. Of je laat ze allebei opnieuw koppelen en dan heb je met 4 konijnen. Allebei helaas geen leuke opties... Dus ik hoop dat castratie van je voedster gaat helpen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puberteit kan een jaar duren, het voorjaar komt er nu nog eens bovenop.

Het kan denk ik alle kanten op. Of ze nemen binnenkort een beslissing wie de baas is, of het wordt knokken waarbij er een ernstig gewond kan raken. Castratie haalt de scherpe kantjes van het karakter af, dat lijkt me zeker het proberen waard.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook zeker voor castratie gaan. Waarom zou je dat niet doen? Het voorkomt ook nog eens medische problemen op latere leeftijd. Bij tot wel 80 % van de voedsters boven de 4 jaar oud ontstaat baarmoederkanker. Dat is voor mij toch wel een reden om voedsters altijd te laten steriliseren... Ook zal de voorjaarsonrust waarschijnlijk ieder jaar terugkomen wanneer je voedster niet gecastreerd is, ook als je voedster geen puber meer is. Zaken zoals sproeien, daar zit je ook niet op te wachten toch? 😅

aangepast door Ot&Sien
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, DaniekWieringa zei:

Is er een mogelijkheid dat ze dit nog ‘uitvechten’ of blijft dit zo gaan? Is castreren echt de enige optie? En zo niet, hoe lang gaat dit de baas willen zijn duren. Aangezien het voorjaar is en nu de hormonen beginnen op te spelen.

Nee, konijnen vechten niets uit. Als het bij konijnen echt tot vechten komt, dan is dat vechten om te verjagen. En in gevangenschap kunnen konijnen niet ontsnappen aan de ander. Vroeg of laat escaleert zo iets en dan heb je echt ernstige verwondingen.

 

Als er echt zoveel onrust is betwijfel ik of dit een match is, aan de hand van jouw verhaal klinkt het niet goed. Ze vechten niet, maar zo veel rijden, de vacht uittrekken. Dit klinkt niet als een gelukkig stel. 

 

Castratie is zeker een poging waard, maar als het vooral de ram is die het doet, betwijfel ik of de voedster castreren dit echt volledig laat verdwijnen. Ik ben zeker  Pro castratie van voedsters, maar realiseer je wel dat het geen wondermiddel is, er is geen garantie dat het beter gaat. 

 

Ik denk dat één van de twee afstaan en voor het konijn dat je houd een goed van karakter passende partner adopteren de beste optie is als je naar konijnenwelzijn kijkt. Niet de leukste optie voor jou als baasje, helaas. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel ook of het een match is, wat ik nog wil toevoegen is dat leeftijd hierin ook niet zoveel uitmaakt. Ook oudere konijnen hebben nog territoriumdrift. Al wil ik er wel in mee gaan dat puberende konijnen hier nog wat extra last van hebben. De vraag is, wil je jouw konijnen op deze manier nog jaren samen laten wonen? Het kan toch niet zo zijn dat ze steeds zo kaal geplukt wordt?

 

Je hebt heel wat om over na te denken, zou je ruimte hebben voor 2 koppels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .