Ga naar inhoud

Konijn plots overleden: oorzaken? / ervaring?


TiN

Aanbevolen berichten

Mijn lieve nijn is niet meer... 

 

Deze namiddag was ze nog een levendig konijn, om 17u at ze nog haar dagelijkse groente- en kruidenbakje met smaak leeg en plukte ze nog gretig aan het hooi. Een paar uur later ging het helemaal mis: ze wou, net als 3 weken geleden, haar biks niet. Onmiddellijk Cisaral, Emeprid en pijnstiller toegediend, temperatuur gemeten en naar de dierenarts gebeld. Aangezien haar temperatuur goed was (38,8°) raadde de dierenarts (niet mijn eigen dierenarts, want die heeft verlof, maar wel iemand met wie zij heel nauw samenwerkt) me aan om de drie middeltjes een paar uur de tijd te geven om hun werk te doen. Een stukje peterselie en wat tijm wou ze op dat moment wel nog aannemen, waardoor ik ook wel dacht dat het goed kwam. Twintig minuten later hoorde ik een ijselijke schreeuw, vreselijk... Ik rende naar haar hokje waar ik haar even te rusten had gelegd, ik zag haar stuiptrekken en ze was dood... Een paar uur ervoor liep ze nog vrolijk rond en ineens was het over van het ene op het andere moment...

 

Drie weken geleden had ze ook een gasaanval / verstopping, dat was jaren geleden. Toen is alles gecheckt: foto van de buikholte waarbij niets wees op een tumor, ontsteking... , longen waren zuiver, tanden waren goed, ontwormd..., niets dat de oorzaak kon aangeven en ook in haar voeding was er niets veranderd. Toen ze van haar verstopping genezen was, ging alles ook goed. Tot vandaag... Ik had zo graag geweten of ik iets over het hoofd heb gezien of ik iets had kunnen doen... Zijn er nog bunnybunchers wiens konijn totaal onverwacht van het ene op het andere moment stierf?

 

Ze werd eind januari overigens nog ingeënt tegen vhs / rhd 1 en 2 (met één vaccin). Daar heeft ze toen overigens wel redelijk fel op gereageerd met een spuitplek / -wonde op de rug en een dag niet helemaal zichzelf. Die wonde is mooi behandeld met antibioticazalf en ook genezen. Maar toch vraag ik me af of ze ergens met die inenting of door die wonde een sluimerende infectie heeft opgelopen. Want sindsdien is ze toch wat gaan sukkelen: eerst die spuitwonde, dan een paar weken later verstopping / gas, nu opnieuw met overlijden als gevolg. 

  • Verdrietig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte met dit plotselinge verlies! 

 

Bij mij is helaas deze winter een groepje van 3 jonge pleegkonijntjes overleden aan RHD. Zij aten ook het ene moment goed en een paar uur later niet meer. Alle medicatie voor darmen en pijnstilling gegeven maar dat heeft niet geholpen. De ene is 10 uur nadat hij stopte met eten overleden bij de dierenarts, daar stopte hij met ademen. De tweede vond ik 1,5 dag later 's ochtends in de ren, ze had om 19.00u nog gewoon goed gegeten maar is ergens in de nacht overleden. Met het laatste konijntje ben om 10u 's avonds naar de spoedkliniek gereden, daar hebben ze hem onderzocht maar ze konden niets vinden. Toen begon hij plots te stuiptrekken en was hij overleden.

 

Jouw konijn was wel ingeënt, maar dat het zo plotseling is, dat ze stuiptrekkingen had en krijste, dat herken ik wel. Bij mij hebben ze gelukkig niet gekrijst, maar dat gebeurt wel vaak bij RHD. 

Een andere infectie kan natuurlijk ook, of misschien iets in de hersenen? 

Ik denk dat het lastig is om precies te achterhalen wat het geweest is, de enige reden dat wij vrij zeker weten dat het RHD geweest is, omdat ze alle drieop korte tijd na elkaar zo plotseling zijn overleden.

 

Je moet jezelf echt niets kwalijk nemen, je hebt goed gehandeld. Er is niets wat je anders had kunnen doen, ik zou in jouw situatie precies hetzelfde hebben gedaan en niets wees er op dat er iets anders aan de hand was dan 3 weken geleden.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen sterven heel vaak met stuiptrekkingen en/of gillen, dit zegt niks over de doodsoorzaak. Het is ontzettend naar om te zien en horen maar mijn ervaring is wel dat ze daarvoor eigenlijk al zo ver van de wereld zijn dat ze dit niet meer bewust meekrijgen. Heel veel sterkte met het verlies!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een nare ervaring!

 

Ik denk niet dat het vaccin dit veroorzaakt heeft, het kan wel meegespeeld hebben, maar ik vermoed dat het niet alleen dat is geweest. Heftig op een vaccin reageren kan wel betekenen dat er al iets niet goed zat in het lijfje. Dat er dus al iets anders sluimerde, dat de weerstand slecht was. En dan kan vaccineren wel een heftige reactie geven. Maar goed, dat is ook zomaar een beetje gissen aan de hand van jouw berichtje, over een forum kunnen we gewoon echt niet met zekerheid zeggen wat er hier gebeurd is. Konijnen zijn prooidieren en laten het zo ontzettend slecht zien als er iets mis is, dat is in de natuur vaak hun redding, zwakte maakt ze sneller tot prooi. Maar voor onze huisdierkonijnen zouden we liever willen dat ze het wel lieten weten als er iets mis was, zodat je sneller kan handelen.

 

Zolang je geen autopsie laat doen, zal het altijd onbekend blijven wat de precieze oorzaak is geweest. En zelfs als je het wel laat doen weet je nog niet altijd wat de reden is, is mijn ervaring.

 

Ik sluit mij aan bij het bericht van happy211, er is jou in deze situatie niets te verwijten, hoe vervelend deze ervaring ook is. Neem het jezelf niet kwalijk. Veel sterkte met het verlies.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie, ik had inderdaad ook wel het idee dat ze niet meer helemaal bij volle bewustzijn was. Dat te lezen stelt me wat gerust dat ze er weinig meer van geweten heeft.

@Evee, het zou inderdaad fijn zijn als ze sneller lieten merken als er wat was. Ik ben gisteren heel de dag thuis geweest en heb niets gemerkt tot het dus goed mis was... Een autopsie ga ik niet laten doen. Ik heb hem een mooi begraafplekje gegeven bij mijn ouders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verdrietig! Wel mooi dat je hem bij je ouders een laatste rustplek hebt kunnen geven. 

 

Mijn ram is afgelopen september ook plotseling overleden. Begin van de dag leek er niks aan de hand te zijn. Hij at gewoon en gedroeg zich als normaal. In de loop van de dag ging hij raar zitten en wilde niet eten. We konden direct terecht bij onze konijnenkundige dierenarts, maar daar bleek hij al zo ver heen dat hij direct is ingeslapen. Ik heb daar heel lelijk gehuild en me hardop afgevraagd wat ik had kunnen doen om dit te voorkomen. De dierenarts verzekerde mij toen dat ik niks had kunnen doen, dat het leven soms -helaas- heel hard kan zijn. Dat gaf mij wel wat gemoedsrust. Sterkte met het verlies! 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .