Ga naar inhoud

Ram eet niet meer


Bunbunlove

Aanbevolen berichten

Iedere ochtend krijgen mijn ram en voedster (beide 4mnd en gecastreerd) peterselie, dille en een paar gram pellets. S'avonds krijgen ze het overige deel van hun pellets en ook tussendoor wat gemengde kruiden en natuurlijk ongelimiteerd hooi. 

Maar deze morgen stond alleen de voedster op haar eten te wachten.

Mijn ram komt wel even kijken als ik er sta maar wilt dan languit liggen maar vind zijn houding niet. Hij zit op dit onder mijn salontafel als een klein bolletje en wilt nog steeds niets eten.

Moet ik me zorgen maken? 😔

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens. Als je aan een konijn ziek dat hij of zij niet in orde is, dan is het ernstig. Omdat konijnen prooidieren zijn, zullen ze niet snel laten merken dat ze iets mankeren. En als een konijn 24 uur niet eet, vallen de darmen stil, en dat is vaak dodelijk, dus zorgen dat je vanmorgen nog terecht kunt. En probeer toch of hij iets wil eten. Trek alles wat hij lekker vindt uit de kast, smeer een papje van biks met een lepeltje op zijn bekje zodat hij het aflikt, dat werkt hier altijd goed.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik maak me echt zorgen want hij weet zich echt geen houding aan te nemen.

De voedster merkt het ook aan hem en laat hem ook met rust, komt wel af en toe naar hem toe om te checken. Zo lief om te zien.

 

Ik heb de dierenarts gemaild omdat hun lijn steeds bezet is. Ik hoop straks te kunnen gaan en probeer nu vanalles om hem toch te laten eten.

 

Vraag me alleen af wat het kan zijn? Teveel kruiden? Ik geef ze veel van weide kruiden, brandnetel, kamille, paardenbloem omdt ze dat heerlijk vinden. 

 

 

 

 

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook een gasbuikje of een verstopping. Dat kan aan vanalles liggen. Als mijn konijnen het hebben komt het altijd door de rui, daar raken ze verstopt van en als gevolg daarvan weer gas. Het is lang niet altijd te pinpointen wat de oorzaak is, helaas. Heb je nog andere dierenartsen in je buurt die je kunt bellen? Dit is echt een spoedgeval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Bunbunlove zei:

Bedankt! Ik maak me echt zorgen want hij weet zich echt geen houding aan te nemen.

De voedster merkt het ook aan hem en laat hem ook met rust, komt wel af en toe naar hem toe om te checken. Zo lief om te zien.

 

Ik heb de dierenarts gemaild omdat hun lijn steeds bezet is. Ik hoop straks te kunnen gaan en probeer nu vanalles om hem toch te laten eten.

 

Vraag me alleen af wat het kan zijn? Teveel kruiden? Ik geef ze veel van weide kruiden, brandnetel, kamille, paardenbloem omdt ze dat heerlijk vinden. 

 

 

 

 

 

De lijn steeds bezet? Is het ondertussen gelukt om een afspraak te maken? Anders een andere dierenarts proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de lijn bezet is sta je meestal toch gewoon in de wacht? Mailen zal een stuk langer duren meestal, ik weet dat ze dat bij mijn dierenarts meestal pas eind ochtend of rond lunchtijd erbij pakken. Als je vandaag een afspraak wil zou ik toch gewoon bellen en als het bezet is, in de wacht blijven staan tot je aan de beurt bent.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update.

Inmiddels wou hij toch uit mijn hand wat biks en peterselie eten.

Hij bleef wel op zijn plek zitten waar ik hem op een dekentje had gelegd.

 

Opeens zag ik een paar dikke langs hem keutels liggen. Dus misschien een verstopping?

Daarna begon hij weer rond te rennen maar zie nu wel wat verschillende formatten keutels en een paar blindedarmkeutels.

 

De dierenarts heeft me inmiddels terug gemaild dat ik kon langskomen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben zo blij dat hik weer de oude is. Naar de DA gaan hoeft nu dus niet meer maar ik moest hem wel in de gaten houden.

 

Hebben jullie tips qua voeding en speeltjes...  want ik weet dat karton niet wauw is maar ze amuseren zich er zo goed mee. Maar mss is dat wel de boosdoener geweest. 

 

Ik zou niet weten wat ik hun moet geven. Ze hebben balletjes,  bijtstokjes. Wilgenbrugjes etc. Maar de kartonnen doos van de Lidl is echt hun dingetje 🤣 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 1-3-2022 om 11:50, Bunbunlove zei:

Ja ik ben zo blij dat hik weer de oude is. Naar de DA gaan hoeft nu dus niet meer maar ik moest hem wel in de gaten houden.

 

Hebben jullie tips qua voeding en speeltjes...  want ik weet dat karton niet wauw is maar ze amuseren zich er zo goed mee. Maar mss is dat wel de boosdoener geweest. 

 

Ik zou niet weten wat ik hun moet geven. Ze hebben balletjes,  bijtstokjes. Wilgenbrugjes etc. Maar de kartonnen doos van de Lidl is echt hun dingetje 🤣 

 

Die van mij houden inderdaad ook erg van karton (echte slopers), maar dat krijgen ze niet meer. Ze zijn bij mij tijdens de rui te gevoelig voor verstopping. Ik heb een hooiruif in de vorm van een bal dat ik in het hok leg en daar spelen ze graag mee. Voor de rui geef ik ze ook lijnzaadbrokken, maar ik ben het nu even aan het aankijken want volgens mij zit er weer een verstopping aan te komen. Wat mijn konijnen ook erg vermakelijk vinden zijn voerballen. Ik heb allemaal verschillende vormen en grootte (die voor honden zijn lekker groot en kunnen nergens onder blijven haken;)) en daar wissel ik mee. Heel veel succes, ik hoop dat je er misschien wat aan hebt!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-3-2022 om 13:14, Mitty zei:

 

Die van mij houden inderdaad ook erg van karton (echte slopers), maar dat krijgen ze niet meer. Ze zijn bij mij tijdens de rui te gevoelig voor verstopping. Ik heb een hooiruif in de vorm van een bal dat ik in het hok leg en daar spelen ze graag mee. Voor de rui geef ik ze ook lijnzaadbrokken, maar ik ben het nu even aan het aankijken want volgens mij zit er weer een verstopping aan te komen. Wat mijn konijnen ook erg vermakelijk vinden zijn voerballen. Ik heb allemaal verschillende vormen en grootte (die voor honden zijn lekker groot en kunnen nergens onder blijven haken;)) en daar wissel ik mee. Heel veel succes, ik hoop dat je er misschien wat aan hebt!

Ja ik geef hun nu ook veel minder karton. Het heeft me toch wel een beetje afgeschrikt hoor. Ik dacht echt dat het fout zou aflopen met Bobby. 

Maar bedoel je die voerballen met gaatjes? Waar je snoepjes of pellets in kan stoppen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die bedoel ik:) Ik vind ze ook super handig als de konijnen elkaar wegjagen tijdens het eten. Dan gooi ik twee voerballen in het hok en zijn ze beiden zo druk bezig met hun bal dat ze elkaar minder in de gaten houden. Het is wel opletten met het materiaal waarvan ze zijn gemaakt. Ik heb er een met een laagje zacht rubber/plastic wat mijn konijnen meteen slopen. In de dierenwinkel vind je er veel, vooral ook bij de honden- en kattenafdeling. 

 

Mijn konijnen zijn nu trouwens gestopt met eten. Ik zag het al aankomen, maar toch heeft niets geholpen. Mijn DA heeft geadviseerd om cisaraldrops te geven. Even kijken of het aanslaat en anders toch maar weer een ritje naar de DA..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .