Ga naar inhoud

Konijn eet nooit hooi!


Brammetjehetkonijn

Aanbevolen berichten

Hai! Ik heb enige tijd geleden een konijn geadopteerd (10 jaar dwerkonijn) maar het valt me op dat ze nooit hooi eet. Ik heb het aan het vorige baasje gevraagd en die zei dat ze ook nog nooit hooi heeft gegeten in haar leven. Raar toch? Ik heb alles al geprobeerd maar het lijkt wel alsof ze gewoon niet weet dat ze het kan eten. Moet ik een ander soort hooi proberen? Aan de andere voeding ligt het denk ik niet want ik heb al een keer geprobeerd om haar minder biks en groenvoer te geven zodat ze misschien wat hooi zou gaan eten. Dat werkte helaas niet, ze zag er heel hongerig uit en at nog steeds geen hooi. Ik wilde dit ook eigenlijk niet doen want het is natuurlijk niet fijn als ze zoveel honger heeft maar ik was ten einde raad. Heeft iemand tips of misschien een rede waarom ze geen hooi eet? Ze lijkt verder wel helemaal gezond, alleen worden soms de blindedarmkeutels niet opgegeten maar zelf zie ik dat niet als een heel groot probleem want het blijft niet aan het komt plakken. Ik kan het natuurlijk fout hebben. Heeft iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijn gehad dat geen hooi wilde eten. Er zijn wel opties die je nog kunt proberen, maar als het net zo'n hardnekkige hooiweigeraar als ik had is, dan werkt niks. Je zou inderdaad wat verschillende merken kunnen proberen, of gedroogd gras kunnen kopen. Verder heb je nog (groene) haver, dan bedoel ik dus echt de stengels, niet perse de aren. Het is juist belangrijk om voldoende groenvoer te geven. Je kunt dan denken aan gras, weegbree, paardenbloem, maar ook takjes van verschillend kruiden etc.

 

Dat de blindedarmkeutels blijven liggen kan verschillende oorzaken hebben, of ze krijgt teveel brokjes of ze kan er door de ouderdom of overgewicht niet meer bij. Hoeveel brok geef je per dag en hoe zwaar is je konijn? Op zich kan het geen kwaad, maar liever zie je dat ze de blindedarmkeutels wel opeten, omdat hierin veel voedingsstoffen zitten die ze nodig hebben. Als je teveel brok geeft, dan hebben ze het idee dat ze genoeg daarvan binnen hebben en laten ze dus de blindedarmkeutels liggen. Welke soort biks geef je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook het gebit na laten kijken en eens kritisch kijken naar de hoeveelheid biks per kilo die ze eet.

Ik heb vorig jaar een konijn uit de opvang geadopteerd dat voor de adoptie aan erge haken was geholpen. Zijn dieet bestond al 4 jaar lang uit gemengd voer en geen sprietje hooi. Ik was er destijds een beetje bang voor dat de haken misschien snel terug zouden komen, maar bij ons krijgt hij een afgemeten hoeveelheid biks van goede kwaliteit en hij eet toch veel hooi nu! De haken zijn tot nu toe niet teruggekomen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het artikel met tips om konijnen meer hooi te laten eten al gevonden?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

 

Zo raar is het niet. Er zijn eigenlijk 2 redenen waarom een konijn geen hooi eet. Medische problemen (kan het niet eten) en opvoeding/voedingsfouten (nooit leren eten, of te veel alternatieven en het daardoor niet hoeven eten). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .