Ga naar inhoud

Kaal plek op hals


Team SWG

Aanbevolen berichten

Hey, mijn ram van 11 maanden heeft een kaal plek op zijn hals, het is best wel groot. Zijn huid ziet er normaal uit en hij gedraagt zich als normaal. Ik kwam er vandaag pas achter (het kan er al eerder hebben gezeten). Zou iemand weten wat ik hier tegen kan doen? (Heb meerdere topics gelezen maar kon het niet vinden) helaas ben ik er gister achter gekomen dat ik Corona heb, dus het liefst iets zonder da bezoek. Als het moet moet ik iemand anders vragen natuurlijk.

Alvast bedankt. (Het plek loopt helemaal tot z’n hoofd kreeg dat niet op de foto)

6AFB017E-6428-4C4A-B6B2-24987322B84B.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk vind je iemand die gauw met je konijn naar de dierenarts kan, ik zou hier niet mee wachten tot je zelf weer beter bent.

 

Het doet mij ook denken aan het topic over het konijn met de grote wam, van een tijdje geleden. Dit konijn bleek kanker te hebben en moest helaas ingeslapen worden. Ik wil je natuurlijk niet bang maken, maar wees je er van bewust dat konijnen niet snel pijn of ziekte laten zien. Als je iets gaat merken is het meestal al goed mis. Beter dat je dat voor bent en op tijd kunt ingrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er ook een bult of verdikking te zien / voelen? Als dat niet het geval is, is een huidinfectie ook mogelijk. Uiteraard moet je ook dan best naar de dierenarts. Mijn konijn heeft zo'n plek ook jaarlijks rond de wintertijd, maar wel meer opzij van de nek. Blijkt telkens om een schimmelinfectie te gaan doordat ze nogal knoeit met water als ze drinkt. Als dat niet goed opdroogt, bv. bij vochtiger weer in de winter, kan dat wat broeien en veroorzaakt dat daar een schimmelinfectie. Haar huid ziet dan soms wat roder, maar zeker niet altijd. Wat ik wel merk is dat er rond die plek een soort van wittige korstjes aan de haarwortel zitten, misschien dat eens checken? Die haren laten in dat geval ook heel makkelijk los.

Mijn dierenarts geeft me dan altijd sterk verdunde Imaverol om erop te deppen en wat honingzalf tegen de jeuk, zodat ze de huid niet openkrabt. Dat werkt heel goed en al snel groeien de haren terug. Beaphar antischimmel werkt trouwens ook prima. Maar hoe dan ook zou ik naar de dierenarts gaan om te kijken of het een huidinfectie kan zijn en een tumor of abces laten uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ok, ik kan me helemaal niet vinden in dat advies eerlijk gezegd. Helaas te veel konijnen hier voorbij zien komen met vergelijkbare symptomen waar iets heel ernstigs onder zat. Is je dierenarts konijnkundig? Als het mijn konijn was zou ik aandringen, of een andere dierenarts bellen en erop aandringen dat het konijn gezien wordt. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Eefje zei:

Hmm, ok, ik kan me helemaal niet vinden in dat advies eerlijk gezegd. Helaas te veel konijnen hier voorbij zien komen met vergelijkbare symptomen waar iets heel ernstigs onder zat. Is je dierenarts konijnkundig? Als het mijn konijn was zou ik aandringen, of een andere dierenarts bellen en erop aandringen dat het konijn gezien wordt. 

Oh, hij is de eerste keer dat ik eigenlijk überhaupt in contact ben met de dierenarts. Ik zou niet weten hoe konijnkundig ze daar zijn. Ga overleggen of iemand als nog wil gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de opleiding komen konijnen nauwelijks aan bod, dus je moet het echt treffen dat je dierenarts geïnteresseerd is in konijnen. Vaak kun je aan de hand van de website wel redelijk inschatten of je dierenarts konijnkundig is. Je zou ook eens hier kunnen kijken:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .