Ga naar inhoud

Een gezond gewicht voor konijnen


Evee

Een gezond gewicht voor konijnen  

59 leden hebben gestemd

  1. 1. Hebben jouw konijnen een gezond gewicht?

    • Ja, mijn konijnen zijn goed op gewicht.
      53
    • Nee, overgewicht.
      10
    • Nee, ondergewicht.
      4


Aanbevolen berichten

Ik ben wel eens benieuwd hoe het met het gewicht zit van jullie konijnen!

 

Huisdieren hebben steeds vaker overgewicht, maar uit eigen ervaring weet ik dat konijnen ook vaak ondergewicht hebben als er iets speelt met de gezondheid of ze een dagje ouder worden. Zeker in koppels of groepjes is bijvoeren niet altijd makkelijk voor elkaar te krijgen en kom je soms uit bij een net niet perfecte middenweg.

 

Of heb je helemaal geen problemen met het gewicht van jouw konijnen en zijn ze in prima conditie?

 

(je kan meer opties aanvinken, dus als bijv. één konijn goed op gewicht is, en één overgewicht heeft, kun je beide opties aanvinken).

 

Meer informatie over konijnen op een gezonde manier laten aankomen of afvallen lees je hier:

Een te dik konijn laten afvallen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/Konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen

Een te dun konijn laten aankomen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/dun-konijn-laten-aankomen

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik het afkloppen want het is wel eens anders, maar op het moment is iedereen eigenlijk op een prima gewicht.

 

En dat terwijl ze qua hoeveelheid brokken die ze per dag krijgen enorm verschillen. Het ene koppel krijgt het dubbele ten opzichte van het andere koppel, terwijl de gewichten van al mijn konijnen ongeveer gelijk zijn. Maar als ik het koppel dat minder krijgt (Joris en Brenda) iets meer geef, dan heeft Joris gelijk problemen met de spijsvertering. En Brenda is zelfs iets aan de dikke kant, totaal niet te mager dus.

 

Het andere koppel krijgt het dubbele van brokjes hoeveelheid, en meestal ook wat meer groenvoer dan het andere koppel, maar Harold is prima op gewicht, Sofie is zo actief dat die volgens mij een enorme verbranding heeft. Die hebben het dus ook echt nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Milly is iets aan de zware kant, maar ik krijg haar gewicht niet lager, terwijl ze echt minimaal gevoerd wordt. Dierenarts zegt dat het ok is. Geen slanke den, ook geen dikzak. Het hoort kennelijk bij haar, haar gewicht is bijna absurd stabiel, zelfs na veranderingen in voer. 

Gijs is netjes op gewicht. 

 

Bij mijn vorige konijnen werd betsy wel lichter toen ze oud was en echt erg ziek begon te worden. Dat vind ik ook wel logisch. Echt mager is ze nooit geworden. Toen ze nog gezond was is ze wel een tijdje veel te dik geweest. Ik woonde toen ergens anders en mijn vriend verwende haar iets te veel 😅.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij hebben allebei overgewicht. Zoetje woog 1600 gram, maar nadat we haar hadden laten castreren werd dat 1700 gram. Dat kregen we niet meer omlaag. De dierenarts vond haar ietsjes te dik maar verder prima. Toen Wannes ziek was at hij geen hooi meer, maar wel brokjes en Zoetje deed mee. Apart eten geven ging niet. Dus toen woog ze ineens 2 kilo. Nadat Wannes was overleden kreeg ze weer heel weinig brokjes en veel hooi. De laatste keer dat ik haar gewogen heb woog ze 1860 gram. Dus ze is al aan het afvallen maar er zou nog meer af mogen. 

Ook Merien is wel ietsjes te dik, volgens K'nijn en ko. Maar die laat zich niet zo makkelijk pakken dus ik heb hem nog niet gewogen. Ze krijgen minimaal brokjes, 25 gram per dag samen voor ruim 3 kilo konijn. Heel veel hooi. Veel groente (en dan de soorten met weinig suikers) en een beetje kruiden.

 

Ik weet niet wat ik nog meer kan doen. Ze zijn fit en vrolijk en kunnen allebei ook nog makkelijk hun blindedarmkeutels opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buitenkoppel is nu goed op gewicht. Binnen is Siem volgens mij ook prima qua gewicht, maar hij was voor ik hem kreeg veel te zwaar en heeft nu daardoor nog kwabjes. Dunya is vanwege haar gezondheid veel te mager. Ze heeft voor ik haar kreeg 2600 gram gewogen, op het ergst woog ze nog maar 1850 gram. Nu probeer ik het met man en macht biven de 2 kg te houden, maar da's lastig als ze alleen wat geoente, verse kruiden en erwtenvlokken wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-2-2022 om 11:36, Okki zei:

Die van mij hebben allebei overgewicht. Zoetje woog 1600 gram, maar nadat we haar hadden laten castreren werd dat 1700 gram. Dat kregen we niet meer omlaag. De dierenarts vond haar ietsjes te dik maar verder prima. Toen Wannes ziek was at hij geen hooi meer, maar wel brokjes en Zoetje deed mee. Apart eten geven ging niet. Dus toen woog ze ineens 2 kilo. Nadat Wannes was overleden kreeg ze weer heel weinig brokjes en veel hooi. De laatste keer dat ik haar gewogen heb woog ze 1860 gram. Dus ze is al aan het afvallen maar er zou nog meer af mogen. 

Ook Merien is wel ietsjes te dik, volgens K'nijn en ko. Maar die laat zich niet zo makkelijk pakken dus ik heb hem nog niet gewogen. Ze krijgen minimaal brokjes, 25 gram per dag samen voor ruim 3 kilo konijn. Heel veel hooi. Veel groente (en dan de soorten met weinig suikers) en een beetje kruiden.

 

Ik weet niet wat ik nog meer kan doen. Ze zijn fit en vrolijk en kunnen allebei ook nog makkelijk hun blindedarmkeutels opeten.

N.a.v. dit topic heb ik Zoetje zojuist gewogen en ze is de afgelopen vier weken nóg 70 gram afgevallen, ze weegt nu 1790 gram. Nog 90 gram te gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daisy heeft inmiddels haar goede gewicht bereikt, was veel afgevallen door E.C. Zij zit nu weer op 2.3kg.

Pluis heeft ondergewicht ( door het ouder worden, zij wordt in augustus alweer 11).

Nora, Goofy, Fien en Senne zijn toch wel iets te dik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vanavond Fluffy en Pip op de weegschaal gezet. Bij het oppakken van beide konijnen wist ik gelijk dat ze te zwaar zouden zijn.

Pip weegt nu 2,4 kilo. Haar ideale gewicht ligt net onder de 2,2 kilo. Ze is dus zo’n 250 gram te zwaar.

Fluffy weegt nu ruim 2 kilo, zijn ideale gewicht is rond de 1,7 kilo. Hij is dus zo’n 300 gram te zwaar.

Beide konijnen gelijk op “dieet” gezet dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond Joris en Brenda beide wat stevig, maar laatst bij de dierenarts voor vaccinaties vond zij het echt heel erg meevallen. Ja, ze waren allebei 100 gram aangekomen, en een klein beetje mollig, maar zeker niet dik in de zin van echt overgewicht. Zij krijgen ook echt maar weinig brokken en groenvoer, blijkbaar maakt hooi dus ook gewoon dik, dat eten ze wel veel namelijk 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kliko en Rummikub zijn beiden goed op gewicht vond de DA gisteren. Ze krijgen 2x daags 1 koffieschep aan brokjes en met z’n tweeën een schaal gemengde groenten. Hooi eten ze echt extreem slecht. Ook als ik minder brok voer (tijdje gedaan) wordt er niet tot nauwelijks hooi gegeten. Om gek van te worden. Ik heb inmiddels alle soorten hooi wel geprobeerd en het enige hooi wat wél redelijk goed gegeten wordt is het Science Selective Thimothy hooi. Maar dan wel de kleine zakjes, bestel ik een grote zak dan laten ze het staan. Dat hooi is alleen zó ontzettend duur. En ook niet altijd makkelijk te krijgen. Dus ze krijgen dagelijks het basis hooi (van de boer) en 2x in de week meng ik daar dat dure hooi doorheen. Dan wordt er tenminste nog iets van hooi gegeten. 

Omdat ze het ook niet uit een ruif oid willen gaat er ook veel verloren. Best wel zonde, zeker van dat dure hooi. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .