Ga naar inhoud

Blaassteen, wie weet raad?


Frommel en Hopper

Aanbevolen berichten

Lieve konijnenfans,

 

Ik schrijf dit bericht om m'n gedachten te ordenen en in de hoop dat iemand ervaring heeft met de volgende situatie:

 

Vrijdagmiddag stopte Hopper, man, buitenkonijn, vandaag 6 jaar geworden, met eten en zijn we begonnen met binnenhalen, warmtepads, pijnstilling, cisaral en elke 4 uur dwangvoer. Gisteren is na een röntgenfoto duidelijk geworden dat  de oorzaak een blaassteen is en is daar sulfatim tegen blaasontsteking bijgekomen. Morgen krijgt hij een echo om de grootte van de blaassteen te bepalen + de behandeling (operatie om steen te verwijderen). Er is een kleine kans dat het toch blaaszand is en dan zou een blaasspoeling voldoende zijn.

 

Voorgeschiedenis: Hopper heeft sinds 1,5 jaar last van blaaszand en heeft 2 blaasspoelingen gehad (sept 2020 en jan 2021). Bij de laatste blaasspoeling heeft hij het net aan overleefd. Hij zit nu ruim een jaar op een calciumarm dieet van 10 gr SS per dag, timothy hooi, urologist, chanca piedra, spa blauw en witlof/andijvie/wortelloof/koriander met elke 6 maanden een röntgen om te kijken hoe het gaat. Laatste röntgen 5 maanden geleden toonde lege blaas, dus we hadden goede hoop dat alternatieve therapie hielp.

Toch stopt hij regelmatig, eens per 2 maanden, met eten en plast dan ook nog wat zand. Tot nu toe kregen we hem dan met 2 dagen pijnstilling+cisaral weer op de been. Oorzaak hiervan is waarschijnlijk z'n zeer gevoelige blaas + urineleider door de laatste blaasspoeling.

Helaas nu toch weer serieus probleem met deze steen. Verder is hij helemaal gezond.

 

Ik vraag me af hoe we verder moeten. Een blaasspoeling of operatie wordt heel erg zwaar voor hem en, ook als hij deze overleeft, weet ik niet meer hoe ik blaaszand/steen nog kan voorkomen. Aan de andere kant is (was?) het verder een topfit konijn (en natuurlijk een enorme lieverd die we nog niet willen verliezen) die vorige week nog als formule 1 coureur door de tuin racete.

 

Heeft iemand ervaring met blaasoperatie?

Heeft iemand tips hoe een goede keuze te maken tussen behandelen of (ik kan het bijna niet typen) inslapen?

 

Alvast enorm bedankt,

Brenda 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met blaasstenen, daar kunnen anderen je hopelijk advies over geven.

 

Ik snap dat het een lastig besluit is, als hij er al zo vaak last van heeft gehad en dit waarschijnlijk gaat blijven hebben om de zoveel tijd. Zelf denk ik dat je bij geval van lijden beter wat sneller kunt laten inslapen. Konijnen denken niet aan wat ze allemaal nog moeten of willen, die hebben geen bucket list. Die leven in het moment, en als dat veel lijden is met weinig uitzicht op verbetering, dan is naar mijn mening beter ze te laten gaan. 

Maar in jouw geval denk ik dat het nog niet zo ver is. Afhankelijk van wat anderen zeggen over de operatie, zou ik het denk ik wel doen. Als hij dan weer een aantal maanden heel fijn kan leven en zoals je schrijft lekker kan blijven racen, dan is dat het denk ik waard. Zal hij pijn blijven houden of wordt de frequentie van de terugvallen groter, dan wordt het denk ik een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, happy211!!

 

Ik kan hier wat mee. Heb al 20 jaar konijnen, maar als de (over)vermoeidheid toeslaat, wordt mijn hoofd een brij van zorgen.

Ben het met je eens dat een aantal maanden fijn leven de operatie waard is. Met mijn vorige nijnen is dat ook gebleken.

 

Gisteren is nog een echo gemaakt, maar het is niet zeker of het een blaassteen is of toch zand. Vanmiddag gaat Hopper onder narcose en maken ze een nieuwe foto. Als blijkt dat het zand is, wordt hij meteen gespoeld. Anders volgt, op een ander moment, de operatie. Dat wordt dan wel een heel heftige/onzekere combinatie.

 

Op dit moment gaat het verbazingwekkend goed. De antibiotica (i.v.m. vermoedelijke blaasontsteking erbij) is aangeslagen en Hopper is weer voor de helft zichzelf.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chibi had ook altijd wat last van blaaszand. Gelukkig niet extreem, maar ze plastte toch bijna dagelijks wat smurrie. Begin vorige zomer stopte ze ook opeens met eten, ze had overduidelijk heel veel pijn. De blaas was volledig wit.

 

Wij hebben ook de raad van het calcium arm dieet, en speciale korrels te geven. Het werd iets beter, maar door meer brokjes kwamen de darmproblemen terug 🙁

 

Ik ben daarop op een Duitse website terecht gekomen waar ze pleiten voor een natuurlijk dieet. Het werkt misschien niet voor alle konijnen/baasjes. Maar mijn meiden krijgen nu onbeperkt (opgebouwd) groenvoer. Met name bladgroenten zoals andijvie, witlof en wortelloof. Ook krijgen ze in de warmere maanden veel gras, en veilig onkruid uit de tuin. Ze krijgen geen brokken meer, en hooi krijgen ze onbeperkt, maar eten ze een stuk minder van.

 

Sinds ik ze op dit dieet heb, drinken ze niets meer (ze hebben wel altijd een waterbak staan) maar plast Chibi geen smurrie meer. Ook de darmproblemen zijn een stuk minder geworden.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vroeger een voedster met een blaassteen. Enige optie was operatief verwijderen. Ze is nog geopereerd en wakker geworden, maar is overleden nog voor we haar konden ophalen. Waarschijnlijk zat de blaassteen er al te lang. Hier dus geen positieve ervaring, maar het is ook al twintig jaar geleden, intussen is de medische kennis rond konijnen fiks toegenomen. 

Zou ik het opnieuw doen? Ja, want wie niet waagt, niet wint. Succes met beslissen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, mystique zei:

Ik had vroeger een voedster met een blaassteen. Enige optie was operatief verwijderen. Ze is nog geopereerd en wakker geworden, maar is overleden nog voor we haar konden ophalen. Waarschijnlijk zat de blaassteen er al te lang. Hier dus geen positieve ervaring, maar het is ook al twintig jaar geleden, intussen is de medische kennis rond konijnen fiks toegenomen. 

Zou ik het opnieuw doen? Ja, want wie niet waagt, niet wint. Succes met beslissen. 

Dit heb ik ook ooit met een voedster gehad. Precies zoals jij. Wel wakker worden uit de narcose maar daarna het toch opgeven. Overigens was de blaassteen bij mijn konijn niet het enige waar ze aan geopereerd werd, ze had ook baarmoederontsteking en dus werd de baarmoeder ook meteen verwijderd en had ze een jaar eerder ec gehad. Dit was voor mijn voedster van 5/6 jaar destijds teveel. 
Maar jouw ram is verder fit begrijp ik, dan is hij het zeker waard om te proberen! Ik zou hem als het mijn konijn was laten opereren. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-2-2022 om 14:36, WOKKY zei:

Chibi had ook altijd wat last van blaaszand. Gelukkig niet extreem, maar ze plastte toch bijna dagelijks wat smurrie. Begin vorige zomer stopte ze ook opeens met eten, ze had overduidelijk heel veel pijn. De blaas was volledig wit.

 

Wij hebben ook de raad van het calcium arm dieet, en speciale korrels te geven. Het werd iets beter, maar door meer brokjes kwamen de darmproblemen terug 🙁

 

Ik ben daarop op een Duitse website terecht gekomen waar ze pleiten voor een natuurlijk dieet. Het werkt misschien niet voor alle konijnen/baasjes. Maar mijn meiden krijgen nu onbeperkt (opgebouwd) groenvoer. Met name bladgroenten zoals andijvie, witlof en wortelloof. Ook krijgen ze in de warmere maanden veel gras, en veilig onkruid uit de tuin. Ze krijgen geen brokken meer, en hooi krijgen ze onbeperkt, maar eten ze een stuk minder van.

 

Sinds ik ze op dit dieet heb, drinken ze niets meer (ze hebben wel altijd een waterbak staan) maar plast Chibi geen smurrie meer. Ook de darmproblemen zijn een stuk minder geworden.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Dank, Daniëlle! Hopper eet inderdaad ook veel andijvie, witlof, koriander en wortelloof. En als hij los is in de tuin veel gras (en andere planten uit de tuin...). Daarmee heb ik het nu 1 jaar weten te rekken (precies 1 jaar geleden laatste blaasspoeling-zonder dieet niet eens 3 maanden), dus dat heeft zeker geholpen. Ik geef ook nog een druppel vitamine D per dag omdat hij dat niet krijgt uit de brokjes. Ik twijfel wat ik nu nog kan verbeteren. Ik lees op Engelse sites dat wortelloof geen goede calcium-fosfor verhouding zou hebben en dat dit ook een rol kan spelen. Hoe oud zijn jouw dames en hoe lang is Chibi nu op dit dieet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties!

 

Intussen is Hopper eergisteren behandeld. Er is onder een roesje en met katheter een nieuwe röntgenfoto gemaakt. Daaruit bleek dat het gelukkig toch alleen om blaaszand ging en is hij meteen gespoeld. Herstel gaat moeizaam. Er zit weinig vooruitgang in: Hij eet nog niet uit eigen initiatief (wel als ik hem plaag met wortelloof) en wil steeds languit liggen. Hij heeft wel geplast en keutels zijn nog minuscuul. Temperatuur is stabiel.

Omdat we weten dat zijn darmen slecht reageren op pijnstilling en antibioticum zijn we daar vanochtend mee gestopt. We blijven wel cisaral geven. In het verleden hebben we vaker gezien dat het herstel dan pas doorzette, maar nu zien we helaas nog steeds geen verbetering en ook geen verslechtering. Hm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Frommel en Hopper zei:

Dank, Daniëlle! Hopper eet inderdaad ook veel andijvie, witlof, koriander en wortelloof. En als hij los is in de tuin veel gras (en andere planten uit de tuin...). Daarmee heb ik het nu 1 jaar weten te rekken (precies 1 jaar geleden laatste blaasspoeling-zonder dieet niet eens 3 maanden), dus dat heeft zeker geholpen. Ik geef ook nog een druppel vitamine D per dag omdat hij dat niet krijgt uit de brokjes. Ik twijfel wat ik nu nog kan verbeteren. Ik lees op Engelse sites dat wortelloof geen goede calcium-fosfor verhouding zou hebben en dat dit ook een rol kan spelen. Hoe oud zijn jouw dames en hoe lang is Chibi nu op dit dieet?

 

Mijn meiden worden in maart alweer 5. Ik heb ze vanaf augustus langzaam overgeschakeld op hun nieuwe dieet. Bij Chibi ging dit gemakkelijk, Shep blijkt een iets gevoeligere spijsvertering te hebben.

Momenten dat ik op de markt veel wortelloof heb gekregen merk ik inderdaad ook wat aan Chibi, als ik daar veel (maar echt veel) van geef, of van peterselie, dan druppelt te hier en daar witte vloeistof. Het zijn gelukkig altijd maar een paar kleine druppeltjes, maar wel steeds teken voor mij om te minderen en de groenten natter te maken.

 

 

Ik heb nu ook wel de afgelopen dagen gemerkt dat Chibi haar hooi soms lekkerder vindt dan het vers. Het is een heel kruidenrijk hooi, en gedroogd = meer calcium. Dus nu probeer ik wat meer variatie te brengen in het groen, gelukkig komt het langzaam weer tot leven in de tuin.

 

Ik hoop dat jouw konijntje ee snel terug bovenop is. Geef je ook af en toe zoiets als lactulose laxeermiddel of rodicare akut voor de spijsvertering? Dit zijn dingen naast cisaral die ik van de DA steeds mag geven bij kleine keuteltjes. Vooral die rodicare omdat dit geen geneesmiddel is, maar een mengeling van zaden (wel vloeibaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 25-2-2022 om 09:25, WOKKY zei:

 

Mijn meiden worden in maart alweer 5. Ik heb ze vanaf augustus langzaam overgeschakeld op hun nieuwe dieet. Bij Chibi ging dit gemakkelijk, Shep blijkt een iets gevoeligere spijsvertering te hebben.

Momenten dat ik op de markt veel wortelloof heb gekregen merk ik inderdaad ook wat aan Chibi, als ik daar veel (maar echt veel) van geef, of van peterselie, dan druppelt te hier en daar witte vloeistof. Het zijn gelukkig altijd maar een paar kleine druppeltjes, maar wel steeds teken voor mij om te minderen en de groenten natter te maken.

 

 

Ik heb nu ook wel de afgelopen dagen gemerkt dat Chibi haar hooi soms lekkerder vindt dan het vers. Het is een heel kruidenrijk hooi, en gedroogd = meer calcium. Dus nu probeer ik wat meer variatie te brengen in het groen, gelukkig komt het langzaam weer tot leven in de tuin.

 

Ik hoop dat jouw konijntje ee snel terug bovenop is. Geef je ook af en toe zoiets als lactulose laxeermiddel of rodicare akut voor de spijsvertering? Dit zijn dingen naast cisaral die ik van de DA steeds mag geven bij kleine keuteltjes. Vooral die rodicare omdat dit geen geneesmiddel is, maar een mengeling van zaden (wel vloeibaar)

Bedankt, Wokky! Ik geef ze 1x p.d. een lijnzaadbrokje, maar ik heb nu rodicare akut én rodicare uro in Duitsland besteld. Kijken wat dat doet.

Het gaat nu goed met Hopper. Ik zie alleen wel dat hij nog steeds 'anders' is. Hij geniet duidelijk wel (vooral van het zonnetje), maar is ook rustiger dan voorheen.

aangepast door Frommel en Hopper
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .