Ga naar inhoud

plotse gasbuik / verstopping


TiN

Aanbevolen berichten

Afgelopen zondagnamiddag merkte ik een apathisch konijn op. 's Ochtends kwam hij nog enthousiast op de biks afgelopen, maar uren later toen ik groenvoer ging brengen, bleek dat hij er nauwelijks van gegeten had. Groenvoer moest hij ook niet en hij lag ineengedoken in een hoekje in de garage (daar verblijft Oscar vaker als ik een dag weg ben en die ruimte is verwarmd). Nieuwe keutels zag ik ook niet meer. Toen ik hem oppakte, piepte hij van de pijn. Zaterdagavond was er nog helemaal niets aan de hand: actief, goed gegeten...

Onmiddellijk gingen natuurlijk alle alarmbellen af en heb ben ik naar de dierenarts van wacht gegaan. Die constateerde gas in de darmen en een vrij volle maag, temperatuur was wel nog goed. De dierenarts heeft iets gegeven voor maag / darmen en een pijnstiller en een zakje dwangvoeding als hij na een paar uur niets wou aannemen. Maandag ben ik voor de zekerheid toch nog naar mijn eigen dierenarts geweest. Oscar piepte intussen niet meer van de pijn en nam ook terug een takje peterselie, tijm en rozemarijn aan en af en toe een spriet hooi en er lagen ook weer wat slijmerige keutels, maar ik wou graag een oorzaak van de plotseling verstopping / gasbuik. mijn dierenarts heeft nog een foto van de buikholte gemaakt, maar daarop was behalve nog een beetje gas niets vreemds te zien (ook longen, nieren... werden zo gecheckt), hij had ook geen haakjes op de tanden. Intussen is hij weer helemaal de oude, maar ik vraag me wat de reden kan zijn geweest. Aan het voer of de omgeving was er niks veranderd, er is geen stressvolle situatie geweest, ik geef al preventief prozyme aangezien hij in de rui altijd haar binnenkrijgt en tegen wormen / parasieten werd hij 3 weken geleden nog preventief behandeld toen hij zijn inentingen kreeg. Kennen jullie nog oorzaken van een plotse gasbuik? Iets wat ik over het hoofd heb gezien... 

Kwestie dat ik over 5 weken op vakantie ga en Oscar dan 10 dagen naar een konijnenopvang breng. Dan wil ik niet dat dit voorvalt. Niet dat ik geen vertrouwen heb in die opvang, want de eigenaresse is konijnkundig, maar ik vertrek toch graag met een gerust hart op vakantie.

Hij heeft trouwens bijna 3 jaar geleden ook 1x een gasbuik gehad, maar toen was de oorzaak dat mijn moeder haar tijdens mijn vakantie per ongeluk groenvoer had gegeven dat ze niet verdroeg. Erna is het nooit meer voorgevallen.

aangepast door TiN
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn konijn had vorig jaar ook plots zo'n aanval. Mijn dierenarts kon niet goed zien wat er aan de hand was en na medicatie ging het weer goed. Mijn konijnen zaten toen wel in de rui, maar ze aten goed. Wel een paar kleine keutels hier en daar, waar de dierenarts van zei dat hij dan al langer minder at. Ik blijf er alleen altijd bij als ze te eten krijgen en ik had niets opvallends gezien. Zo raar. Later dacht ik dat het misschien aan de combinatie van groente had kunnen liggen. Ze hadden toen radijs en spinazie gekregen, wat volgens mij tot gasvorming kan leiden? Bij mij is er uiteindelijk ook geen goede oorzaak gevonden en nu ze weer in de rui zijn houd ik mijn hart vast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .