Ga naar inhoud

Twee konijntjes gekocht

Prakkie
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Na wat rondgesnuffeld te hebben, heb ik toch wel een vraag. Of eigenlijk mijn bedenkingen over onze gisteren aangeschafte konijntjes. Vroeger hebben we een konijn gehad, enorm leuk. Met de kennis van nu hadden we gelezen dat konijnen beter samen gedijen. Voor ons gezin leek ons het wel gezellig om konijntjes te nemen en zijn we naar de dierenwinkel gegaan. We zagen een setje en die leek ons wel leuk maar de verkoopster zei dat het beter was om ze niet samen te kopen omdat het twee mannetjes waren. In het hok er naast zaten twee vrouwtjes en de verkoopster zei dat dat wel prima kon gaan. Groot hok aangeschaft, konijntjes mee en in het hok gezet. Ze zijn erg lief samen, ongeveer 9 weekjes oud zijn ze nu. De kinderen zijn er helemaal blij van. 

Nou lees ik tot mijn schrik dat dit helemaal niet kan twee voedsters samen! Hebben we een verkeerde keus gemaakt? Moet ik er 1 terug brengen en ruilen voor een mannetje? Of heeft dit wel kans van slagen omdat ze nu ook lekker lief zijn tegen elkaar? 

Help? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze allebei terugbrengen en naar een opvang gaan. Met zulke kleintjes loop je namelijk altijd het risico dat het later fout gaat. Twee voedsters geven absoluut een groter risico, maar dat is ook aanwezig in de combinatie ram en voedster. Hun karakter moet matchen, aangezien dat zich pas ontwikkelt in de puberteit loop je met jonge konijntjes altijd een risico. Die kleintjes vinden elkaar altijd lief. We lezen hier heel veel verhalen van pubers die elkaar de tent uit vechten. Van flinke onrust, tot wonden waarmee ze ingeslapen moeten worden, we hebben het allemaal wel eens voorbij zien komen.

Bovendien moeten een ram en voedster met 10 weken uit elkaar wegens vruchtbaarheid, moet de ram dan gecastreerd worden en pas twee weken na zijn castratie kunnen ze weer gekoppeld worden. Al met al een heleboel gedoe en onzekerheid. Bij een opvang kun je een kant en klaar koppeltje meekrijgen, gecastreerd, gevaccineerd en gematcht op karakter. Bovendien kun je bij problemen altijd op de opvang terugvallen en je steunt de opvang, niet de broodfok. 

Het is een vervelende keuze om te maken, maar helaas is de keuze die je nu hebt gemaakt eentje met erg veel haken en ogen. 

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht terugbrengen niet kunnen, dan heb je met een ram en een voedster wel meer kans dat het goed blijft gaan, maar ook dat is geen garantie. En inderdaad moeten se dan over een week uit elkaar tot 14 dagen na de castratie van de ram, dus zitten ze zeker 5 weken alleen.

Ik denk dat het goed is om ook even kritisch naar het hok te kijken, want wat je in de dierenwinkel kunt kopen is eigenlijk altijd te klein. Voor twee konijnen adviseren we 4 vierkante meter ruimte, waar ze dag en nacht de beschikking over hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten inderdaad een boel haken en ogen aan, je weet niet of ze elkaar over een tijdje nog steeds aardig vinden. Zeker als ze samen een hok moeten delen, hoe groot ook, met elkaar op een kleine ruimte zitten zorgt al gauw voor onenigheid.

Ik weet inderdaad dat ze vrouwtjes vaak samen verkopen, omdat dat wel goed zou gaan. Helaas is die informatie onjuist, konijnen koppel je op karakter. Ram+voedster heeft daarbij de voorkeur, maar niet elke ram vindt iedere voedster leuk en andersom. Een voedster omruilen voor een ram, geeft dus geen garantie dat het wel goed gaat.

Ik zou vandaag actie ondernemen, want hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om iets bij de dierenwinkel gedaan te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké helder, bedankt voor de reacties. Ik was even in blinde paniek 😅. We hebben net besloten dat als ze elkaar uiteindelijk de tent uitjagen dat ze hun eigen verblijf krijgen.

We gaan ze sowieso niet terugbrengen, dat vind ik rot voor mijn kinderen en geen voorbeeld bieden: "oh oeps foutje, we brengen ze toch maar terug". Eenmaal er in, is een forever home, al moet ik er bijwijze nog 10 konijnen voor aanschaffen. Uiteindelijk gaan ze toch ooit de tuin. Dus mocht het niet echt niet gaan dan maar een walhalla met een gaas ertussen. 🤷

En misschien hebben we geluk 😁

Want zeg nou zelf, ze zien er toch te lief uit 😍

IMG_20220216_131314.jpg

aangepast door Prakkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze gaan vechten en je wilt ze allebei houden, zal je uiteindelijk 4 konijnen moeten hebben. Want konijnen alleen houden, ook met alleen gaas ertussen is geen optie. Konijnen zijn groepsdieren en hebben een maatje nodig. Je kan, als ze gaan vechten, allebei de konijntjes een maatje geven via de opvang. Dat betekent dat je twee rennen moet hebben van minimaal 4m2. Ik hoop met je mee dat het goed gaat, dat kan ook. Ik heb ook twee voedsters samen, maar het is slim om alvast een plan B te maken want de kans is best groot dat het misgaat.

aangepast door Annasbeestenbende
  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Annasbeestenbende zei:

Als ze gaan vechten en je wilt ze allebei houden, zal je uiteindelijk 4 konijnen moeten hebben. Want konijnen alleen houden, ook met alleen gaas ertussen is geen optie. Konijnen zijn groepsdieren en hebben een maatje nodig. Je kan, als ze gaan vechten, allebei de konijntjes een maatje geven via de opvang. Dat betekent dat je twee rennen moet hebben van minimaal 4m2. Ik hoop met je mee dat het goed gaat, dat kan ook. Ik heb ook twee voedsters samen, maar het is slim om alvast een plan B te maken want de kans is best groot dat het misgaat.

OK. Hoe meer ziel hoe meer vreugd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, doet me denken aan de vele verhalen hier: "maar het waren toch twee vrouwtjes?". In dierenwinkels worden regelmatig fouten gemaakt met het seksen van dieren, ik zeg niet dat het in dit geval zo is, het is wel verstandig om even na te laten kijken. Heb je ook al gelezen dat het tegenwoordig goed is om je konijnen te laten vaccineren? Meestal doen dierenwinkels dit niet uit zichzelf, al zijn er wel uitzonderingen. Al met al 2 mooie redenen om bij de dierenarts even een gezondheidscheck en vaccinatie te laten doen 🙂

Hebben de twee dames al een naam gekregen?

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Prakkie zei:

Haha ohjee. De verkoopmevrouw had ze nogmaals nagekeken en was overtuigd van haar eigen gelijk... Fluffie-Pluisje en Jungle heten ze 😉. Ze worden nog gevaccineerd en nagekeken door onze "vaste" dierenarts. Eerst rustig laten wennen. 

Ik zal toch de geslachten laten nakijken door een konijnkundige dierenarts. Want ook een dierenarts maakt vaak fouten als ze niet konijnkundig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das een mond vol, het zal uiteindelijk wel fluffie of pluisje worden, denk ik 😉 Jungle is wel grappig bedacht 🙂 Fijn dat ze nog gevaccineerd worden, kijk anders even of je dierenarts binnenkort een kortingsactie heeft voor vaccinatie, sommige dierenartsen doen dat in het voorjaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-2-2022 om 22:59, Kolino zei:

Das een mond vol, het zal uiteindelijk wel fluffie of pluisje worden, denk ik 😉 Jungle is wel grappig bedacht 🙂 Fijn dat ze nog gevaccineerd worden, kijk anders even of je dierenarts binnenkort een kortingsactie heeft voor vaccinatie, sommige dierenartsen doen dat in het voorjaar.

Ik hou de vaccinatie acties in de gaten, bedankt voor de tip, voorkomen is beter dan genezen zeggen we dan. Jungle heet ondertussen nu Hedwig, onze zoon van 12 is er of denk nog niet uit of vergeet de volgende dag hoe hij het konijn heeft genoemd, geen idee. Onze dochter van 5 vond een voornaam en achternaam belangrijk (want die hebben wij ook haha) 

Ondertussen opzoek naar een mooie buitenhok (of hokken) en ren. 

Voor nu zijn we vooral bezig met de konijntjes op hun gemak te stellen. En hun gedrag naar elkaar toe in de gaten houden.

Ik begreep dat ze vanaf een week of 12 in hun gedrag naar elkaar toe kunnen veranderen. Voor nu gaan ze nog heel lief samen, 🤞hopelijk hebben we wat geluk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-2-2022 om 13:13, Prakkie zei:

Oké helder, bedankt voor de reacties. Ik was even in blinde paniek 😅. We hebben net besloten dat als ze elkaar uiteindelijk de tent uitjagen dat ze hun eigen verblijf krijgen.

We gaan ze sowieso niet terugbrengen, dat vind ik rot voor mijn kinderen en geen voorbeeld bieden: "oh oeps foutje, we brengen ze toch maar terug". Eenmaal er in, is een forever home, al moet ik er bijwijze nog 10 konijnen voor aanschaffen. Uiteindelijk gaan ze toch ooit de tuin. Dus mocht het niet echt niet gaan dan maar een walhalla met een gaas ertussen. 🤷

En misschien hebben we geluk 😁

Want zeg nou zelf, ze zien er toch te lief uit 😍

IMG_20220216_131314.jpg

Ik denk zelf dat het beste voorbeeld voor kinderen is om keuzes te maken die in het belang zijn van de konijnen. En konijnen zijn nu eenmaal dieren die niet altijd samen kunnen en ook heel akelig met elkaar kunnen vechten als het niet botert (ook niet leuk voor kinderen om te zien!). Mijn dochter van 12 heeft het heel druk met verplichtingen van school (ze is pas rond 4 klaar en dan moet ze nog 1,5 uur huiswerk maken) en sport, dus zij heeft nauwelijks tijd voor de konijnen. In mijn ogen is de beste levensles die we haar kunnen geven dat je beslissingen maakt waar de konijnen blij van worden en niet het kind (op dat moment) zelf. 

En mocht het niet goed gaan in de puberteit en jullie willen ze beiden houden, hebben jullie nagedacht of jullie voldoende plek en financiën hebben voor 4 konijnen? En opvangmogelijkheden voor als jullie op vakantie gaan? Ik heb lange tijd de wens gehad om vier konijnen te hebben, maar praktisch is dat voor ons niet te doen. In het hoogseizoen is het al lastig genoeg om opvang te vinden voor 2 konijnen, laat staan voor vier. We hebben best een redelijke tuin qua afmetingen, maar een geschikt verblijf voor 2 konijnen (laat staan voor 4) neemt een behoorlijk hap daaruit. Vooral als je ook leuk wilt kunnen vertoeven in de tuin en voldoende speelmogelijkheden wil bieden voor de kinderen. Tot slot vind ik konijnen best prijzig! Alleen al een konijnenkundige dierenarts kan behoorlijk in de kosten lopen. Een geschikt verblijf ook. Wij betalen voor een nieuwe ren 125,- en het verblijf ca. 300,- en die moet toch wel om de paar jaar vervangen worden. En dan heb ik goed voer (14,99 voor 1,5 kg brok, 10,- per baal hooi & kruiden ca. 50,- per jaar), speelgoed, vakantieopvang (60,- per week per 2 konijnen), vaccinaties (50,- per jaar voor 2 konijnen) en dergelijke nog niet meegeteld. (Ik ben iemand die elk jaar bij Nibud uitrekent hoe financieel gezond we zijn, vandaar al die bedragen.) Uiteraard is ieders situatie weer anders, maar wel goed om van te voren over na te denken.

Succes met jullie afwegingen!

• Bedankt 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-2-2022 om 10:57, Nina en Hazel zei:

Ik denk zelf dat het beste voorbeeld voor kinderen is om keuzes te maken die in het belang zijn van de konijnen. En konijnen zijn nu eenmaal dieren die niet altijd samen kunnen en ook heel akelig met elkaar kunnen vechten als het niet botert (ook niet leuk voor kinderen om te zien!). Mijn dochter van 12 heeft het heel druk met verplichtingen van school (ze is pas rond 4 klaar en dan moet ze nog 1,5 uur huiswerk maken) en sport, dus zij heeft nauwelijks tijd voor de konijnen. In mijn ogen is de beste levensles die we haar kunnen geven dat je beslissingen maakt waar de konijnen blij van worden en niet het kind (op dat moment) zelf. 

En mocht het niet goed gaan in de puberteit en jullie willen ze beiden houden, hebben jullie nagedacht of jullie voldoende plek en financiën hebben voor 4 konijnen? En opvangmogelijkheden voor als jullie op vakantie gaan? Ik heb lange tijd de wens gehad om vier konijnen te hebben, maar praktisch is dat voor ons niet te doen. In het hoogseizoen is het al lastig genoeg om opvang te vinden voor 2 konijnen, laat staan voor vier. We hebben best een redelijke tuin qua afmetingen, maar een geschikt verblijf voor 2 konijnen (laat staan voor 4) neemt een behoorlijk hap daaruit. Vooral als je ook leuk wilt kunnen vertoeven in de tuin en voldoende speelmogelijkheden wil bieden voor de kinderen. Tot slot vind ik konijnen best prijzig! Alleen al een konijnenkundige dierenarts kan behoorlijk in de kosten lopen. Een geschikt verblijf ook. Wij betalen voor een nieuwe ren 125,- en het verblijf ca. 300,- en die moet toch wel om de paar jaar vervangen worden. En dan heb ik goed voer (14,99 voor 1,5 kg brok, 10,- per baal hooi & kruiden ca. 50,- per jaar), speelgoed, vakantieopvang (60,- per week per 2 konijnen), vaccinaties (50,- per jaar voor 2 konijnen) en dergelijke nog niet meegeteld. (Ik ben iemand die elk jaar bij Nibud uitrekent hoe financieel gezond we zijn, vandaar al die bedragen.) Uiteraard is ieders situatie weer anders, maar wel goed om van te voren over na te denken.

Succes met jullie afwegingen!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Qua financiën hoef ik mij niet druk te maken gelukkig, qua tuin hebben we een tuin van 100m2 aardig wat ruimte gelukkig. Momenteel lopen ze los in de huiskamer. Als we weg zijn gaat er een flinke ren omheen en oppas of eigenlijk nog liever als we op vakantie gaan: kijken we voor een opvangadres bij mensen thuis of anders een opvang. 

Ik heb inmiddels begrepen dat de kans vrij reëel aanwezig is dat de 2 konijnen uiteindelijk niet samen kunnen. Mooi is wel om te zien dat ze beiden echt een heel verschillend karakter hebben. De ene blijft dicht bij de "basis" de ander hupst het hele huis door. Beiden vinden het fijn om even op het kopje gekriebeld te worden.

Wellicht zou het zo kunnen zijn dat we 1 konijn moeten afstaan en ruilen voor een ander konijn die bij het konijn past die we dan wel houden. Of we houden ze beiden en een setje buiten en een setje binnen. Of misscjken gaat het wel super goed samen. Etc etc! Ik denk dat de tijd het moet leren. Ik ben inmiddels (helaas door onwetendheid) toch een stuk wijzer geworden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ruimte zeg in jullie tuin!! Ik ben helemaal jaloers. Nog even aanvullend voor info:

ik neem aan dat de konijntjes de komende tijd nog niet naar buiten gaan? Mocht dit wel het plan zijn houd dan rekening met de temperatuur verschillen. Binnenkonijntjes kunnen pas weer naar buiten als het verschil in temperatuur minimaal is. Oftewel halverwege mei. De ideale temperatuur voor konijnen is tussen de 15 en 20 graden. Ik neem niet aan dat het niet zo koud is in jullie huis. Ik zeg dit omdat de konijntjes niet de kans hebben om zich voor te bereiden op de kou. Ze hebben geen wintervachten aangemaakt.

ik zou persoonlijk nog even wachten met de konijnen in de tuin, tot het temperatuurverschil weg is. Zo kunnen de konijntjes in hun “natuurlijke ritme” komen.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik weer. De laatste dagen merk je toch wel wat onderling verschil samen. Voedster 1 is al het hele huis door geweest en hupst heerlijk rond terwijl voedster 2 beetje voor de kooi zat rond te kijken. Voedster 2 komt nu ook een beetje los en loopt ook wat rond. Geeft voedster 1 weer ruimte om zich daar op te reageren  en dominant te doen. De eerste keer stapte ze voorzichtig achter en wilde rijden. Dit monde zich uit tot ruzie want voedster 2 was daar niet van gediend. Ze hebben heel even gevochten, losse plukken vlogen als een wildwest los, maar het vechten hield vanzelf op. Ze reageerden daarna weer normaal op elkaar. Voedster 2 duwt regelmatig het kopje onder het kopje van voedster 1 en wil graag likjes. Af en toe krijgt ze die. 

Vandaag stapte voedster 1 weer op voedster 2 alleen dan verkeerd om, voedster 2 bleef lekker zitten terwijl ze op haar hoofd gereden werd. Voedster 1 stapte zelf weer af, maakte een binkie en ging lang uit liggen. Daarna een beetje achter elkaar aan gerend beetje uitdagen, maar niks bijzonders. 

In de kooi zelf gaat het sowieso goed. Geen gerij of ruzietjes. 

Maar goed, de situatie in een helicopterview genomen. Gaat het tot nu toe nog best goed samen geloof ik. Hopelijk blijft dit verder in de puberteit in deze flow gaan. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .