Ga naar inhoud

Achter mekaar aan gaan


DaniekWieringa

Aanbevolen berichten

Hallo,

mijn konijntjes zitten nu al zo’n 2 maand bij ons en het koppelen is helemaal goed gegaan. Nu kwam in beneden en deed ik ze uit het hok, zodat ze rond konden springen en toen merkte ik dat ze achter mekaar aan begonnen te rennen en te springen. Daarnaast zie ik ook wat losse plukjes haar bij mijn ram. Is dit normaal gedrag?

 

groet,

Daniek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit je ze op in de nacht, wissel je van ruimte? Dat is niet aan te raden bij konijnen, omdat je dan elke keer territorium wisselt en ze dus ook elke keer de rangorde opnieuw bevestigen. Als konijnen echt goed bij elkaar passen en lang samen zijn gaat het vaak wel, maar bij prille koppels, jonge konijnen en in het voorjaar bij ongecastreerde voedsters, speelt dit wel echt op. 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnen doe ik ‘s nachts in het hok en ‘s ochtends laat ik ze rennen op het vloerkleed voor het hok waar ze dan de hele dag eigenlijk rondlopen en liggen. Achter de bank ligt een kleedje waar ze elke dag op liggen. Dus ik weet niet zeker of dit ook wisselen van territorium is? Dit heb ik namelijk nog niet eerder gezien. Verder dan deze twee plekken komen ze nooit. Ze zijn er als het goed is wel aan gewend😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze soms opsluit en dan weer niet, is dat wisselend territorium. Ook zitten ze dan vaak 's nachts en als je niet thuis bent te klein gehuisvest, dat kan zeker ook veel onrust geven voor koppels. Konijnen zijn namelijk schemerdieren en juist 's avonds en vooral 's ochtends vroeg (vanaf 4 uur vaak al) het meest actief, en dan zitten ze klein gehuisvest. Het best kun je zorgen dat ze altijd voldoende ruimte hebben, voor een koppel is dat minimaal 4 vierkante meter. Het simpelst bereik je dat met een ren aan of rondom het hok, dan kun je het deurtje van het hok namelijk gewoon altijd open laten staan.

 

Wonen ze binnen of buiten? Bij huisvesting zijn twee topics met foto-voorbeelden van hoe andere konijnenbaasjes dit hebben aangepakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk alle standaard konijnenhokken zijn te klein, hoe groot je ze ook koopt. Ze zijn prima als schuilhok of toilet te gebruiken, maar eigenlijk heb je voor konijnen vooral echt een ren nodig om voldoende leefruimte te kunnen bieden.

 

Ik snap dat als je het kleine hokje van vroeger in je hoofd hebt zitten, dat de ruimte die konijnen nodig hebben enorm lijkt, dat dat even wennen is. Maar met voldoende ruimte zorg je er voor dat ze geen ongewenst gedrag ontwikkelen, minder kans op overgewicht en vooral ook de ruimte hebben om geluk te hebben in hun konijnenrelatie. Als jij constant met een ander mens (en dan nog niet eens iemand die je zelf had uitgekozen) opgesloten bent in een badkamer, zou je ook gefrustreerd raken 😉 Konijnen zijn net zo.

 

Zijn het jonge konijnen? Dan heb je grote kans dat ze nu in de puberteit zijn en hun karakters beginnen te ontwikkelen. Zijn het volwassen konijnen dan kan het zijn dat ze zich nu thuis genoeg voelen, zelfverzekerd genoeg voelen om daadwerkelijk de rangorde te gaan bepalen, dat de stress en angst van de eerste weken weggezakt is, en ze nu dus pas echt gaan kijken wie de baas is. Een koppeling duurt meestal wel een maand of 3 is mijn ervaring, voor ze echt hun plekje tegenover elkaar gevonden hebben, bij volwassen konijnen dan. En als het konijnen in de puberteit zijn, weet je eigenlijk pas als ze 1.5 jaar of ouder zijn of deze twee echt bij elkaar passen, omdat de karakters nog zo in ontwikkeling zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou met een panelenren (puppyren) kunnen werken, die je eventueel aan de kant zet als je wel thuis bent, maar wel uitzet als je niet thuis bent of slaapt. Dan wissel je ook nog wel wat van terrein, maar zorg je in ieder geval wel dat ze een voldoende ruimte basis leefruimte hebben. En dan kunnen ze niet bij kabels of meubels als je geen toezicht kan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .