Ga naar inhoud

Voeding oud konijn


hisdijk

Aanbevolen berichten

Mijn voedster Fien is inmiddels ruim 12 jaar oud. De afgelopen 2 jaar heb ik gemerkt dat haar eetlust geleidelijk minder lijkt te worden; ze valt niet meer aan op haar brokken, maar eet steeds een paar brokjes verspreid over verschillende momenten over de hele dag. Hooi is nooit echt haar favoriet geweest en ook daar knabbelt ze af en toe wat losse sprietjes van, maar zit ze niet meer flink in te eten. Het enige waar ze nog erg enthousiast van werd waren verse groenten en kruiden, maak ook daarvan eet ze de laatste tijd minder. Vorige week ben ik nog voor een check bij de dierenarts geweest, die heeft haar gebit gecheckt en goedgekeurd (niet onder narcose, daarvoor is haar verminderde eetlust niet alarmerend genoeg & i.c.m. haar hoge leeftijd doe ik dat liever niet tenzij het echt niet anders zou kunnen). Haar gewicht is ook nog steeds hetzelfde als het het afgelopen jaar geweest is. Ze keutelt (kleine keuteltjes) en is alert - actief is een te groot woord voor een bejaard konijn - maar ze hupt nog dagelijks wat heen en weer over het dakterras. 

 

Mijn gevoel zegt dat het gewoon ouderdom is; ze is minder actief en slaapt veel. Is het bij een konijn ook zo dat ze daardoor minder energie verbruikt en dus ook minder brandstof (dus voeding) nodig heeft?

 

En hoe kan ik zorgen dat ze wel nog zo veel mogelijk energie en voedingsstoffen uit haar kleinere porties eten krijgt? Is het zinvol om haar brokken aan te vullen met Burgress excel dual care? Of Junior brokken? En veel gedroogde kruiden door haar hooi te mengen? En is het erg als ze voornamelijk verse groenten/kruiden eet? Soms twijfel ik of ik het verminderd eten van brokken en hooi niet in stand hou door haar veel groenten/kruiden te geven, maar ik ben ook blij dat er tenminste iets is waar ze nog redelijk goed in eet. 

 

Wat zijn jullie ervaringen met écht oude konijnen op het gebied van voeding?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je deze informatie al gelezen over zorgen voor oudere konijnen? 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/oud-senior-konijn-verzorgen

 

Het klopt dat ze als ze ouder worden vaak minder eten, of dat komt omdat ze minder bewegen weet ik niet, ze kunnen ook minder bewegen omdat ze minder energie binnen krijgen, een cirkeltje dus waarbij het lastig is te zeggen wat de oorzaak zal zijn. Smaak en reuk worden vaak ook minder goed als ze ouder worden. 

 

Mijn ervaring is dat er niet één goede manier is om een senior konijn te voeden, dat het een kwestie van proberen is. Smaken verschillen, zeker als ze wat ouder worden. 

 

Ik zou ze lekker verwennen met wat ze lekker vind, maar wel binnen het gezonde proberen te blijven. Vind ze kruiden lekker, dan zou ik die lekker aanbieden, met name door het hooi om dat toch ook wel aantrekkelijk te houden, die vezels zijn wel heel belangrijk voor gezonde darmen. Van kruiden en groenten zou ik wel een beetje de vezelrijke bladgroenten en kruiden kiezen, als het mogelijk is ook gewoon gras vers aanbieden, zeker als ze niet de beste hooi eter is. Kruidenhooi kopen of zelf kruidenhooi mengen kan zeker handig zijn voor een kieskeurig konijn. Wat brok betreft kan een dual care extra voedingsstoffen geven om op gewicht te blijven, en een junior brok heeft extra eiwitten wat kan helpen bij spierbehoud. Maar ik zou het belangrijkste vinden dat het een brok is die ze nog met smaak eet. 

 

Of je het minder eten van brokken en hooi in stand houd met kruiden en groenten is lastig te zeggen. Het kan, maar het kan ook zijn dat ze als je er mee stopt ze dat niet opeens wel zou gaan eten maar juist nog sneller aftakelt en je sneller afscheid zou moeten nemen. Als je op deze manier met weinig moeite toch gewoon nog gezonde dingen binnen krijgt bij haar en ze nog met goede levenskwaliteit een tijdje bij je kan blijven, is daar toch ook niets mis mee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je snelle reactie Evee. Ik heb de pagina met info over oudere konijnen inderdaad gelezen. 

 

Het is fijn om bevestigd te krijgen dat het oké is zoals het nu gaat, het hoort bij de leeftijd en eten wat ze lekker vindt (en gezond is) is dan misschien belangrijker dan dat het perfect uitgebalanceerd is. Ik had denk ik die bevestiging even nodig, want ze krijgt inderdaad zonder te veel moeite gezonde dingen binnen en haar levenskwaliteit is zeker nog goed, dus misschien moet ik me zelf dan ook niet druk gaan maken over een paar brokjes minder en wat verse peterselie extra. Dank voor de tip over vezelrijke bladgroente en kruiden en evt. gras, daar zal ik nog eens naar gaan kijken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .