Ga naar inhoud

Paksoi en Chinese kool


Tesj

Aanbevolen berichten

Ik zie in de lijst van veilige groentes Paksoi staan en bij Chinese kool een sterretje. Weet iemand wat het verschil is? Op internet lees ik dat ze familie zijn van elkaar en dat ze beide de specifieke koolsmaak missen. Moet ik met Chinese kool voorzichtiger zijn dan de paksoi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iets naar beneden scrolt zie je ook de uitleg over het sterretje staan:

 

Quote

* Met sla en koolsoorten moet je wat voorzichtig zijn. Soms staan koolsoorten zelfs op lijstjes met giftige planten. Ze zijn echter niet giftig. Sommige konijnen zijn echter best gevoelig voor koolsoorten en krijgen er diarree of gas in de darmen van. Je mag het wel geven, maar test eerst met een klein beetje uit of de konijnen er tegen kunnen, en geef het altijd met mate en in combinatie met veilige groenten. Let goed op de keutels van je konijn, zolang die er goed uit zien, kun je gerust groenvoer blijven voeren. Vooral van de koolsoorten met een vaste krop zoals ijsbergsla, witte kool en rode kool enz. krijgen konijnen snel last. Die soorten kun je dus beter niet geven aan konijnen die een gevoelige spijsvertering hebben. Tegen broccoli en boerenkool kunnen konijnen vaak wel prima, en dat zijn ook groenvoersoorten die veel vitamine bevatten. Maar voor alle koolsoorten geldt wel dat je het met mate en in de mix moet geven.  In ijsbergsla zit ook nog een stofje wat niet makkelijk te verteren is voor konijnen, wat dus ook de reden is dat dat niet op de lijst staat. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het gewoon, zoals met alle nieuwe groenten, met een klein stukje aanwent, dan kun je beiden zonder problemen geven. Paksoi is inderdaad verwant aan chinese kool. Ik heb zelf tegenwoordig een app met alle groenten voor konijnen (wel in het engels) en daar staat chinese kool "oppassen", dat je het langzaam aan moet wennen, maar dat je het daarna prima kan geven, Paksoi heeft deze waarschuwing niet, maar wel de vermelding dat het familie is van chinese kool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Kolino zei:

Als je het gewoon, zoals met alle nieuwe groenten, met een klein stukje aanwent, dan kun je beiden zonder problemen geven. Paksoi is inderdaad verwant aan chinese kool. Ik heb zelf tegenwoordig een app met alle groenten voor konijnen (wel in het engels) en daar staat chinese kool "oppassen", dat je het langzaam aan moet wennen, maar dat je het daarna prima kan geven, Paksoi heeft deze waarschuwing niet, maar wel de vermelding dat het familie is van chinese kool.

Welke app is dat? 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .