Ga naar inhoud

Tips en ideeën goede konijnenren

Irismvf
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

2 weken geleden had ik een volière gehaald van 8m2. In mijn hoofd was dit een prachtig idee. De uitwerking werd alleen wat minder. Het gaas zorgt voor veel scherpe puntjes en nu alles goed vast zit is het geen gezicht. Nu willen we voor de onderkant (tot 1,5m hoog) graag iets anders bedenken. Is er iemand aan het knutselen geweest met hun eigen verblijf? Hoe hebben jullie zit gedaan? Alle ideeën zijn welkom! Ook zou ik graag zien wat jullie hebben, en waar jullie dit gehaald hebben😊🐰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat andere konijnenbaasjes hebben gebouwd delen ze vaak in dit topic:

Heb je daar al eens een kijkje genomen?

Ik ben wel benieuwd hoe het er nu uit ziet, aangezien je niet tevreden bent. Dat denkt ook wat makkelijker mee. Heb je een idee wat je met de onderkant zou willen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik inderdaad al een kijkje genomen. Alleen staat er bij geen 1 foto hoe ze op het idee zijn gekomen en wat er precies gebouwd wordt.

Aan de onderkant zit er nu gewoon gaas wat erg los hangt. Omdat het geknipt moest worden ook veel scherpe randjes. Graag zou ik dit dicht willen maken met hout/plexiglas. Nu heb ik al wat gezocht naar goede houtsoorten. Alleen is dit in mijn afmetingen (omtrek 12 meter en hoogte 1,5 meter) erg duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand heeft gezegd dat een ren goedkoop is. Je zou ook eens naar (hoek)profielen kunnen kijken. Heb je een foto van de ren die je nu hebt? Misschien zijn er mensen die een idee hebben wat je zou kunnen doen. Wat is je budget als ik zo vrij mag zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ook mijn eerste gedachte, aluminium profielen.

Ik heb een houten volière gekocht die tegen een muur had gestaan, dus ik heb zelf de achterkant dichtgemaakt. Ik heb niet het gevoel dat het gaas daar scherpe randjes heeft. Als ik er aan denk zal ik morgen kijken wat wij gedaan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gaas tussen 2 houten frames zitten om scherpe raden te voorkomen. Ik moet er nog eens een bouw uitleg van maken. Maar ik heb alleen gaas aan de voorkant. 

Edit: er staan foto's en uitleg in dit topic, wel vrij langdradig 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben vorig jaar zelf een houten volière gemaakt van 3 meter lang, 2 meter breed en 2 meter hoog. Voor het maken van het geraamte hebben wij vurenhout gebruikt. Het gaas (konijnen gaas van de gamma) hebben we aan de binnenkant strak vastgemaakt zodat we geen scherpe randjes hebben en de konijnen niet aan het hout kunnen knagen.

Het dak bestaat uit golfplaten.

Later hebben we nog een deel van de ren dichtgemaakt met multiplex platen voor buiten omdat het wel heel erg naar binnen regende.

Mijn verblijf heeft in totaal 3500 euro gekost, ook niet bepaald goedkoop dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aluminium ren, die is voor mij op maat gemaakt en ik moest ‘m nog in elkaar zetten. Wat een ontzettend rotwerk was om te doen, maar wel veel voldoening gaf toen hij eenmaal in elkaar stond. 
De hoeken zijn van aluminium profielen, dus geen scherpe randen. 
Als ik jouw verhaal zo lees zou ik idd ook voor profielen gaan. Meteen knaag-proof. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve mensen.

sorry dat ik niet meer heb gereageerd, er was wat in de familie.

de voilere heb ik inmiddels terug gestuurd en ik ben van plan zelf 1 te gaan maken van vurenhout en konijnengaas. Het dak twijfel ik alleen over. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-2-2022 om 08:38, Irismvf zei:

Lieve mensen.

sorry dat ik niet meer heb gereageerd, er was wat in de familie.

de voilere heb ik inmiddels terug gestuurd en ik ben van plan zelf 1 te gaan maken van vurenhout en konijnengaas. Het dak twijfel ik alleen over. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Hier voor het dak gewoon hetzelfde gaas gebruikt als bij de rest van de ren. Daaroverheen golfplaten zodat het in de ren enigszins droog blijft bij regen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Waar twijfel je precies over dan?

Hoe ik dit het beste kan afdekken/regen dicht kan maken. Ik hoor inderdaad veel over golfplaten. Alleen hoor ook mensen met zeilen. Wat zijn de voor en nadelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de stormschade overal vorige week het verschil wel aangeeft. Zeil flappert en klappert meer, is lastiger zo te maken dat water er goed vanaf gaat, waait sneller stuk. 

Golfplaten zijn wat steviger (zeker als je wat beter /dikkere kwaliteit kiest. Makkelijker schuin te monteren zodat je regenwater één kant op gaat waar je het kan afvoeren, flippers minder snel,  waait minder snel kapot (ligt wel aan de constructie). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wat dat betreft ook liever voor golfplaten kiezen. Die liggen vaak jarenlang en wat Evelien zegt, je kunt ze schuin monteren zodat alles eraf loopt (regen, sneeuw). Doe dat ook nog tegen de wind in (dat is vaak ook de regenkant, zuidwesten/westen) en de kans dat de wind ze lostrekt is nagenoeg nihil.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Airco eronder installeren 😛 Nee, flauw. Dat is inderdaad weer wel zo. Toch denk ik dat we nog altijd meer regendagen en wind hebben dan hele warme dagen, dus ik zou dan liever voor de bescherming zorgen van dat wat het meeste voorkomt. Maar goed, ik heb makkelijk praten natuurlijk, ik heb ze binnen zitten en dus geen ervaring met een buitenverblijf. Als ik er echter een zou bouwen, zou ik toch gaan voor golfplaten. Of een 'echt' dak met wat gemetselde muren, maar dat kan vaak niet vergunningsvrij.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In een hoge ren waar je in kan staan zal het broeikasgehalte ook wel meevallen, maar als je de ren maar 1 meter hoog maakt, zal dat een stuk warmer zijn. Dan is gaasdak met daar over evt. een zeil wat je op kan rollen fijner voor de ventilatie. Hoewel schaduw ook een ding is in de zomer. Maar ik meldde het om even aan te geven dat je de extreme hitte die we steeds vaker in de zomer hebben ook niet moet vergeten bij het ontwerp 😉 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .