Ga naar inhoud

Oud konijn pootje wel of niet amputeren


M.wortel

Aanbevolen berichten

Hoi,

Wij zijn er achter gekomen dat ons konijn haar pootje heeft gebroken de dierenarts zegt dat het een oude breuk is en dat er wildvlees is, hij zij dat we het pootje konden laten amputeren of dat we haar moesten laten inslapen. Ons konijn is 8 jaar dus is de vraag moeten we dat nog doen ze is nog heel vrolijk en gezond, ze is tot nu toe nog nooit ziek geweest. Ik heb wat op internet gekeken en bijna iedereen zegt dat een konijn zich goed met 3 pootjes kan redden maar ik kan niet zo veel vinden over of de operatie veel kans heeft om te slagen en of een oud konijn dat aankan, ik wil niet dat de operatie mislukte en mijn konijntje daarna heel veel lijd, moet ik haar dit wel aan doen? Ik hoop heel erg dat een goed idee is maar ik wil doen wat het beste is voor haar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je aangeeft dat ze nog vrolijk en gezond is. Zal ik dat zelf wel doen. Ligt er ook aan welke poot? Een voorpoot of achterpoot.

Echter is 8 jaar nog helemaal niet zo oud, als je bedenkt dat een konijn met gemak 12 jaar kan worden ( als je een normaal formaat konijn hebt).

Een konijn kan zich inderdaad met 3 poten gewoon redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een voorpootje was had ik het gedaan. Maar een achterpootje bij een konijn wat toch wel al senior is. Het is dan wel een klein formaat konijn, maar toch. Het is een lastige en prijzige ingreep, vooral het herstel kan lastig zijn, en vaak komen er na een tijdje toch wel problemen, dat de huid toch kapot gaat bijvoorbeeld en daar allerlei irritaties en problemen ontstaan. Lastig hoor, waar je goed aan doet.  Persoonlijk denk ik niet dat ik deze ingreep zou doen, maar ik ken het konijn verder niet en ik weet ook niet op welk punt van de poot de breuk zit? Hoeveel moet er geamputeerd worden?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook niet doen denk ik. Een konijn kán 12 worden, maar de meesten halen dat bij lange na niet en veel konijnen zijn met 8 echt al oud aan het worden. Het is lastig te zeggen op basis van leeftijd, zonder het konijn te kennen, of het nog een goed idee is om zo'n operatie te doen. Het ene konijn van 8 is het andere niet.

 

Het is een flinke ingreep, met een lange hersteltijd. Het geeft op termijn ook problemen met de rug, maar dat is wat ik heb gelezen meestal na een jaar of 2-3, dat ze dan vanwege die problemen ingeslapen moeten worden, maar dan heb je die jaren wel gewonnen en kunnen ze in de tussentijd over het algemeen redelijk goed vooruit.

 

Ik ben van mening dat een konijn moet kunnen rennen en springen, dat gaat niet zonder achterpoot, dus ik denk eerlijk gezegd dat ik überhaupt nooit een dergelijke ingreep zou laten doen. Maar dat is een persoonlijke afweging en ik weet natuurlijk ook niet hoe ik er in zou staan als ik de beslissing moet nemen. Het karakter van het konijn en wat dat konijn nodig heeft om gelukkig te zijn weegt zwaarder dan een algemeen advies of oordeel. 

 

Het is een beslissing die je alleen zelf in goed overleg met je dierenarts kunt nemen. Er is geen goed of fout denk ik. Vraag heel goed na hoe het zit met het herstel. Hoe lang duurt dat gemiddeld? Hoeveel last heeft het konijn daarvan? Is de conditie van je konijn goed genoeg om een dergelijke ingreep aan te kunnen en te rechtvaardigen?

1 ding weet je zeker, als je haar laat inslapen is er geen lijden. Als dat je keuze gaat zijn is dat ook ok. Je konijn heeft geen bucketlist, ze weet alleen hoe ze zich nu voelt. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een achterpoot missen is inderdaad niet niks, een hele lastige keuze. Ik wilde ook een stuk gaan schrijven over rugproblemen op termijn, dus dat is wel iets om serieus in overweging te nemen. Ik zou zelf heel goed overleggen met de dierenarts, eventueel een 2nd opinion vragen elders. Is je dierenarts goed konijnkundig? Waar geeft je dierenarts voorkeur aan? Meestal zijn ze daarin wel eerlijk als je daar naar vraagt. Maar vooral, wat zegt jouw gevoel? Woont ze eigenlijk binnen of buiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een minder goede ervaring met het amputeren van een achterpootje. Mijn konijntje was ook ongeveer 8 jaar en ze was gezond, vrolijk en fit. Dus ik heb het erop gewaagd maar helaas kon ze na de operatie niet meer staan of lopen. Ik heb samen met de da van alles geprobeerd, maar het mocht niet baten. Ik ben achteraf gezien misschien ook niet 'hard' genoeg geweest door bv. haar eten verder weg te zetten zodat ze wel moest lopen en niet overal kussens en mandjes neer te zetten. Maar ja, dat is achteraf. Het lastige is dat dit vooraf heel moeilijk in te schatten is. Ik wens je heel veel succes en sterkte bij deze ontzettend moeilijke keuze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn (Vlaamse reus) brak vorig jaar zijn achterpoot. Amputeren zou problemen geven bij een groot konijn en de breuk zat te hoog om succesvol te opereren.

Met 4 weken hokrust (met pijnmedicatie) en dus nauwelijks beweging en erna nog 4 weken beperkte bewegingsruimte is die breuk genezen. Iemand die het niet weet, ziet geen verschil en hij huppelt weer rond zoals ervoor. Zijn spierkracht in beide poten in nagenoeg hetzelfde wist de dierenarts me een maand geleden nog te vertellen. Dus hij gebruikt de poot zoals het hoort.

Het was wel een gesloten breuk, aangezien jij spreekt van wildvlees is  het een open breuk? Dat is een ander verhaal, natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .