Ga naar inhoud

Verkouden?


Rosaliescout

Aanbevolen berichten

Goede middag, 

 

Ik hoorde net ineens bij mij konijn Bubbel een apart geluid. Klinkt net alsof hij verkouden is en hierdoor ook wat anders ademt. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn eventueel. 

 

Ik las op het forum misschien door allergie of stof? Er stonden heel veel redenen. 

 

Kan dit vanzelf overgaan of zal ik voor de zekerheid langs de dierenarts gaan.

 

Groetjes Rosalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan inderdaad vanalles zijn. Van een onschuldige irritatie tot een ellendige bacteriële infectie die chronisch kan worden. Wanneer heb je het voor het eerst opgemerkt? Is er iets veranderd qua hooi, stro of bodembedekking? Als het na het weekend niet weg is zou ik naar de dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je wat meer informatie geven?  Hoe klinkt het, wat hoor je precies? Had je konijn net gedronken bijvoorbeeld, is het hooi dat je hebt gegeven wat stoffig? Wat voor bodembedekker gebruik je?

 

Als je konijn echt anders ademt, het benauwd lijkt te hebben of veel niest dan zou ik een afspraak met de dierenarts maken. Konijnen zijn eigenlijk niet verkouden, als ze niezen of reutelen moet je denken aan snot (dit kan snel chronisch worden). Overgevoeligheid voor stof komt wel voor. Dat zie je bij sommige bodembedekkers en bij stoffig hooi/stro.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Kolino zei:

Kun je wat meer informatie geven?  Hoe klinkt het, wat hoor je precies? Had je konijn net gedronken bijvoorbeeld, is het hooi dat je hebt gegeven wat stoffig? Wat voor bodembedekker gebruik je?

 

Als je konijn echt anders ademt, het benauwd lijkt te hebben of veel niest dan zou ik een afspraak met de dierenarts maken. Konijnen zijn eigenlijk niet verkouden, als ze niezen of reutelen moet je denken aan snot (dit kan snel chronisch worden). Overgevoeligheid voor stof komt wel voor. Dat zie je bij sommige bodembedekkers en bij stoffig hooi/stro.

 

 

 Vanmiddag hoorde ik een geluid waarvan het leek alsof die zich verslikte. Daarna heeft die een paar keer geniest. Nu maakt die volgens mij een beetje een reutelend geluid. Ik heb ik al langere tijd hooi van Selective. Zag net wel dat het heel erg stoft. De bodembedekking is van Ekoo en die heb ik al jaren. Dus daarvan komt het denk ik niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Eefje zei:

Dat kan inderdaad vanalles zijn. Van een onschuldige irritatie tot een ellendige bacteriële infectie die chronisch kan worden. Wanneer heb je het voor het eerst opgemerkt? Is er iets veranderd qua hooi, stro of bodembedekking? Als het na het weekend niet weg is zou ik naar de dierenarts gaan.

 

Ik heb het vanmiddag voor het eerst opgemerkt. Leek net of hij zich verslikte en daarna is het begonnen. Paar keer niezen en nu gek geluidje.  Het hooi is denk ik sinds 2 maanden veranderd. Het is hooi van Selective. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig inschatten waar je nu goed aan doet. Stel dat een konijn zich verslikt hoor je hem vaak even kuchen en/of niezen en daarna gaat het wel weer. Blijvend reutelen zou ik me zorgen om maken. Het klinkt alsof je het dit weekend nog wel even aan kunt kijken, mocht het erger worden, dan maar naar de spoeddierenarts. Is het na het weekend nog hetzelfde en niet over, dan is een afspraak maken bij de dierenarts erg verstandig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Kolino zei:

Lastig inschatten waar je nu goed aan doet. Stel dat een konijn zich verslikt hoor je hem vaak even kuchen en/of niezen en daarna gaat het wel weer. Blijvend reutelen zou ik me zorgen om maken. Het klinkt alsof je het dit weekend nog wel even aan kunt kijken, mocht het erger worden, dan maar naar de spoeddierenarts. Is het na het weekend nog hetzelfde en niet over, dan is een afspraak maken bij de dierenarts erg verstandig.

 Ga ik doen. Ik ga het heel goed in de gaten houden en anders bel ik de dierenarts. Dankjewel! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

 

Wilhelminapark zat vol dus kon ik niet heen. Ik ben naar een andere dierenarts gegaan. Die hebben een rontgen foto gemaakt en door de benauwdheid zit er veel lucht in zijn lijfje.  

 

Metacam injectie gegeven.

 

En vanaf vandaag starten met Antibiotica, ciseral, laxatract en evt dwangvoeren. En dan kijken of het verbeterd. Echt heel naar om te zien want klinkt alsof er veel snot in zijn neusje zit. Maar de dierenarts wou niet spoelen omdat hij al zo benauwd is. 

 

Ik hoop zo voor hem dat er snel verbetering komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Rosaliescout zei:

Update:

 

Wilhelminapark zat vol dus kon ik niet heen. Ik ben naar een andere dierenarts gegaan. Die hebben een rontgen foto gemaakt en door de benauwdheid zit er veel lucht in zijn lijfje.  

 

Metacam injectie gegeven.

 

En vanaf vandaag starten met Antibiotica, ciseral, laxatract en evt dwangvoeren. En dan kijken of het verbeterd. Echt heel naar om te zien want klinkt alsof er veel snot in zijn neusje zit. Maar de dierenarts wou niet spoelen omdat hij al zo benauwd is. 

 

Ik hoop zo voor hem dat er snel verbetering 

 

Mocht er iemand tips of ervaringen hebben dan hoor ik het graag. Voorderest is het afwachten gok ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb er wel ervaring mee, maar niet zo plotseling. Ik heb twee konijnen met chronisch snot gehad. Dat werd geleidelijk aan erger en toen mijn ram benauwd werd en de antibiotica niet aansloeg heb ik hem laten gaan. Dit omdat ik zeker wist dat hij niet meer beter zou worden en ze onder benauwdheid, net als pijn, dusdanig ernstig lijden dat dat een grens is waarbij inslapen een goede beslissing is. Maar jouw geval is erg acuut, dus ik zou de antibiotica zeker een kans geven. Wel tot zekere hoogte. Als je konijn echt met de kop in de lucht naar adem zit te snakken, dan duurt het al snel te lang. Het is een rotsituatie. Het beste dat je kunt doen is nauwlettend monitoren en in nauw contact blijven met de dierenarts. 

Was er geen longontsteking te zien? Waar komt de benauwdheid vandaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Eefje zei:

Ja, ik heb er wel ervaring mee, maar niet zo plotseling. Ik heb twee konijnen met chronisch snot gehad. Dat werd geleidelijk aan erger en toen mijn ram benauwd werd en de antibiotica niet aansloeg heb ik hem laten gaan. Dit omdat ik zeker wist dat hij niet meer beter zou worden en ze onder benauwdheid, net als pijn, dusdanig ernstig lijden dat dat een grens is waarbij inslapen een goede beslissing is. Maar jouw geval is erg acuut, dus ik zou de antibiotica zeker een kans geven. Wel tot zekere hoogte. Als je konijn echt met de kop in de lucht naar adem zit te snakken, dan duurt het al snel te lang. Het is een rotsituatie. Het beste dat je kunt doen is nauwlettend monitoren en in nauw contact blijven met de dierenarts. 

Was er geen longontsteking te zien? Waar komt de benauwdheid vandaan?

 

Dank voor u reactie! 

 

Mijn konijn heeft in december ec gekregen en daarboven een abces. Dierenarts heeft medicatie meegegeven voor ec. En abces leeggehaald. Maar niets aan de oorzaak gedaan van het abces en er niet naar gekeken. Omdat hij eerst wou dat het beter met hem ging. 

 

Vandaag gaf de dierenarts aan dat het kan zijn dat het abces dezelfde reden heeft als wat mijn konijn nu heeft. Ze zag dat de kiezen er goed uitzagen. Maar toch beetje pus bij 2. Dus misschien zit het probleem wat dieper. 

aangepast door Rosaliescout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel allemaal!!! Dat doet me erg goed. Ik ben erg verdrietig. 

 

Het vervelende schuldgevoel is helaas ook aanwezig... Had ik eerder naar de dierenarts moeten gaan? Had ik dat maar gedaan! Had ik eerder dit, had ik eerder dat.. Je weet het niet. Ik ben mijn maatje kwijt. En mijn voedster Lola is ook haar maatje Bubbel kwijt. Het is erg moeilijk allemaal..

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, rot is dat. Ze zijn erg goed in het verbergen van ziekte en zwakte. Je moet jezelf niets kwalijk nemen. Je bent naar de dierenarts gegaan en hebt gedaan wat je kon. Het zijn nou eenmaal erg kwetsbare dieren en meestal gaan ze dood aan ziekte, niet aan ouderdom. 

Neem even de tijd om het een plekje te geven, het is ook wel erg snel gegaan. 

 

Hoe doet Lola het? Dat is wel iets om in de gaten te houden. Als ze erg eenzaam is moet je daar wel snel op handelen. Doet ze het goed, dan kun je even wachten met opnieuw koppelen tot je daar zelf ook een beetje voor open staat. Ik zou haar niet langer dan een week of 3 alleen laten. 

 

Heel veel sterkte ❤️.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Eefje zei:

Ja, rot is dat. Ze zijn erg goed in het verbergen van ziekte en zwakte. Je moet jezelf niets kwalijk nemen. Je bent naar de dierenarts gegaan en hebt gedaan wat je kon. Het zijn nou eenmaal erg kwetsbare dieren en meestal gaan ze dood aan ziekte, niet aan ouderdom. 

Neem even de tijd om het een plekje te geven, het is ook wel erg snel gegaan. 

 

Hoe doet Lola het? Dat is wel iets om in de gaten te houden. Als ze erg eenzaam is moet je daar wel snel op handelen. Doet ze het goed, dan kun je even wachten met opnieuw koppelen tot je daar zelf ook een beetje voor open staat. Ik zou haar niet langer dan een week of 3 alleen laten. 

 

Heel veel sterkte ❤️.

 

Lola en haar vriendje waren erg aan elkaar gehecht. Ze lagen vaak samen en ze verzorgde hem vaak. Voor nu eet en drinkt ze. Maar vind het lastig te zeggen hoe het nu gaat met haar. 

 

Ik wou eigenlijk stoppen met het houden van konijnen. Bubbel is de afgelopen maanden aan het kwakkelen geweest met zijn gezondheid. En bij Lola is eruit gekomen in november dat zij nierfalen heeft. Waarvoor zij 2x per dag medicijnen moet. Erg zwaar allemaal.

 

Maar ik vind het lastig om Lola weg te doen met haar ziekte en medicijnen. Het zijn toch dingen die erbij komen voor een nieuwe baasje. En ik wil dat zij de beste zorg krijgt...

 

En ze zal hierdoor waarschijnlijk ook minder snel uitgekozen worden.. Bovenop dat ik het erg lastig vind om haar weg te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .