Ga naar inhoud

Nierfalen


Rosaliescout

Aanbevolen berichten

Goede avond, 

 

Ik ben in november naar dierenkliniek Wilhelminapark geweest. En mijn lieve Lola heeft helaas nier falen. Ik heb medicijnen die ik nu al enkele maanden geef. Maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn die konijnen hebben of gehad met nierfalen. En hoe hun konijntjes het nu doen. Ik zou graag ervaringen horen. 

 

Verder valt ze vaak af en komt ze weer aan. Ik geef critical care in de hoop dat ze op gewicht blijft. Maar dit is nogel duur. Heeft iemand misschien een tip voor wat goedkoper dwangvoer? 

 

Groetjes Rosalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken je dit voer al? https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/burgess-excel-dual-care-doos-met-10-stuks.html Denk niet dat het heel veel scheelt qua prijs, maar misschien toch wel een beetje. Je kunt het dwangvoeren, maar ook gewoon normaal voeren. Heb je ook al aan juniorbrokjes gedacht? Ik heb een konijn ook wel eens juvenile gegeven, dat is eigenlijk voor vogels. Ik zou wel eerder voor burgess kiezen, als ik eerlijk ben. Daar is de samenstelling mooier van.

 

Ik weet dat @Marjoleink een konijn heeft (of had) met nierfalen. Misschien kan zij je wat meer vertellen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kolino zei:

Ken je dit voer al? https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/burgess-excel-dual-care-doos-met-10-stuks.html Denk niet dat het heel veel scheelt qua prijs, maar misschien toch wel een beetje. Je kunt het dwangvoeren, maar ook gewoon normaal voeren. Heb je ook al aan juniorbrokjes gedacht? Ik heb een konijn ook wel eens juvenile gegeven, dat is eigenlijk voor vogels. Ik zou wel eerder voor burgess kiezen, als ik eerlijk ben. Daar is de samenstelling mooier van.

 

Ik weet dat @Marjoleink een konijn heeft (of had) met nierfalen. Misschien kan zij je wat meer vertellen.

 

 

Dankjewel!! Het scheelt inderdaad best veel met critical care. En Juvenile heb ik ooit ook gehad. Ik zet het in een bakje neer en gelukkig eet ze het zelf op. 

 

Ik ga het proberen dankjewel! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Marjoleink zei:

Klopt. Tara doet het al bijna 1,5 jaar heel goed op Semintra voor katten. Ze heeft geen aangepast dieet. Het enige probleem is dat ze laatst moeilijk uit de narcose kwam na de gebitsbehandeling. Ze is vermoedelijk een jaar of 8.

Wat voor medicatie krijgt Lola?

 

Heeft Tara ook last van afvallen? 

 

Ik begon met Cerenia, Laxatract, antibiotica. 

 

En nu krijgt Lola nog Laxatract. Om de eiwitten uit de darmen weg te vangen zei de dierenarts.

 

En een poeder (Chanca Piedra) wat vaak schijnt te helpen om blaasgruis of blaasstenen op te lossen. In dit geval nierstenen want die heeft Lola. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Staat ze nog op cerenia of niet meer? En eet ze zelfstandig of moet je haar enkel dwangvoeren? Cerenia helpt tegen misselijkheid en bij nierproblemrn kan er volgens mij ook sprake zijn van misselijkheid. Ik weet alleen niet of je het langdurig mag geven. 

 Ze heeft cerenia ongeveer 2 maanden gehad. Maar ik mocht er mee stoppen. Ze eet, en drinkt gelukkig zelf. Het 'dwangvoer' is meer voor naast haar normale voeding in de hoop dat ze aankomt. Dit hoef ik gelukkig alleen in een bakje aan te bieden en dan eet ze het zelf op omdat ze het lekker vind! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de oorzaak van het nierfalen bekend? Een van mijn konijnen overleed namelijk aan nierfalen als gevolg van E.C. Ik wil je niet bang maken, want in die tijd was er nog maar weinig bekend van E.C. en hoe dat behandeld kan worden. Maar wel iets om in je achterhoofd te houden, dat zou het afvallen ook kunnen verklaren.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Kolino zei:

Is de oorzaak van het nierfalen bekend? Een van mijn konijnen overleed namelijk aan nierfalen als gevolg van E.C. Ik wil je niet bang maken, want in die tijd was er nog maar weinig bekend van E.C. en hoe dat behandeld kan worden. Maar wel iets om in je achterhoofd te houden, dat zou het afvallen ook kunnen verklaren.

 Hello! 

 

Toen ik bij Wilhelminapark kwam zjjn er foto's gemaakt. En bloed en urine onderzoek gedaan. Hieruit kwam dat zij nierstenen heeft en dat de nieren verkalkt zijn. En de nier waardes waren slecht. 

 

Toen heb ik een paar weken antibiotica moeten geven omdat meneer dacht dat het misschien door bacteriën kon komen. Want dat schijnt vaak voor te komen. 

 

Maar wat de echte oorzaak is dat weet ik zelf eigenlijk niet. En de dierenarts heeft het toen niet over EC gehad. 

(Dit is in november gebeurd) 

 

In december kreeg mijn andere konijn EC en toen is Lola een paar weken mee behandeld.

 

 

Hoe kwamen ze er bij uw konijn achter? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die meneer, was dat Evert-Jan de Boer? Zo ja, dan kun je wel afgaan op zijn oordeel. Als ik je verhaal zo lees zou je ook een calciumarmdieet moeten voeren, doe je dat ook al?

 

Ik weet eigenlijk niet eens meer hoe ze er achter kwamen dat er nierfalen was, het is al jaren geleden. Toen was er ook geen behandeling mogelijk volgens die dierenarts, maar erg konijnkundig was hij volgens mij niet. Ze keken je in die tijd met glazige ogen aan als je over E.C. begon, het werd ook niet echt serieus genomen naar mij idee.  Als je om panacur vroeg dan kreeg je het wel mee na flink aandringen. Dat is nu wel anders, gelukkig.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .