Ga naar inhoud

Darmproblemen?


Mitty

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

 

Ik ben net nieuw op dit forum, maar ik ben al jaren verwoed lezeres. Ik heb 2 konijntjes, Mitty en Stamper. Ze zijn nu 4 jaar en de liefdes van mijn leven;)

Ze hebben bijna geen gezondheidsproblemen, maar vorig jaar moest ik plots 2 keer extra naar de DA vanwege stilvallende darmen. Ik weet dat mijn konijnen flink verharen in de ruiperiodes. Dus ik let goed op ze en weet wat en hoeveel ze eten. Ik vertelde de DA dat ze soms afwijkende keutels hebben en daar ook kleintjes tussen konden zitten en zij vertelde toen dat ze bij kleine keutels te weinig hebben gegeten. Na medicatie knapten ze op tot het nog een keer gebeurde. Die keer kon ik zien aankomen door de keutels, maar ze aten flink hooi en kregen niet te veel biks en groente. Nu zie ik een trend ontstaan dat elk jaar rond februari/maart de keutels van mijn konijntjes veranderen, ondanks een goed eetpatroon en veel beweging. Ik geef ze nu ook lijnzaadbrokjes, minder biks en groene groentes maar het lijkt geen invloed te hebben. Ik ben bang voor opnieuw stilvallende darmen (DA kon vorig jaar niet zien wat de oorzaak zou kunnen zijn), dus wat te doen? Wie herkent dit en hebben jullie tips?

 

Groetjes, Mitty

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen zijn *pluizige flappie* net wat meer gevoelig voor dan andere konijnen helaas. Hoeveel brokjes geef je de konijnen? En wat voor brokjes geef je? Ik merk dat die van mij er meer last van hebben als ik ze science selective voer en minder als ik graanvrij voer. Daarnaast geef ik juist wel veel groente voor de vezels en het vocht. Vocht is bij verstoppingsklachten belangrijk. Weet je of ze verstoppingsklachten hadden of een gasaanval? Dat maakt soms ook nog wel uit qua voedingsadvies. Ik geef inderdaad ook lijnzaadbrokjes en soms prozyme, dat wordt wel vaker gegeven. Het is een probiotica en volgens mij breekt het haren af of vervoert ze makkelijker (ik weet niet meer wat het nou precies doet). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! 

haha geen probleem, wat een grappige autocorrectie.

Ik gaf mijn konijnen in totaal 50 gram Science Selective Adult, maar op advies van de DA heb ik dat teruggeschroefd naar 40gram. Ze krijgen het s'avonds zodat ze niet vol zijn terwijl er net vers hooi is. Dan ga ik eens kijken naar graanvrij voer,  want selective is de enige brok die ze kennen. Misschien dat opbouwen naar graanvrij werkt. Ik geef twee handen groente die ik eerst even nat maak. Hoeveel geef jij? Ik vind het lastig om het verschil tussen een gasbuik en verstopping te zien, maar ik merk geen afwijkend gedrag behalve dan de keutels. Waar kan je prozyme kopen? Ik heb nog wel cisaral liggen, die geef ik als ze niet meer eten.

Bedankt voor je tips!!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel wegen je konijnen? Graanvrij kan voor sommige konijnen inderdaad helpen. Ik geef nu zelf beaphar nature maar bunnynature zijn ook veel mensen enthousiast over (is niet geheel graanvrij). Ik geef een schoteltje vol groenten, 5 soorten per dag. De ene keer wat meer dan de andere keer, wat groenten betreft zijn die van mij makkelijk. Wat voor groentes geef je? Sommige konijnen zijn weer gevoelig voor bepaalde soorten groentes en krijgen daar last van. Kan ook nog. 

Het verschil tussen gas en verstopping is soms moeilijk te zien en kan ook samen voorkomen. Eigenlijk kan alleen de dierenarts goed het verschil bepalen, maar als je een beetje ervaring krijgt kan je een verstopping wel herkennen door kleinere keutels terwijl ze nog normaal eten en zich normaal gedragen. Bij gas zijn ze vaak al volledig gestopt met eten, heel plotseling. Desondanks zou ik altijd direct naar de dierenarts gaan en niet zelf gaan tobben hoor.

Prozyme kan je via stichting konijnenbelangen kopen! Kan je wel even op googlen, er staat best wat informatie over het gebruik bij konijnen op internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen wegen rond de 2kg, gelukkig blijven ze ook best stabiel rond dat gewicht. Die van mij zijn wel wat kieskeurig wat betreft eten, maar ik geef ze vaak andijvie, selderij, lof, sla, etc. Ze zijn ook gek op radijs. Alleen heb ik het idee dat radijs invloed heeft op hun spijsvertering, dus daar ben ik terughoudend mee. Ik heb ze gisteren weer wat meer lijnzaad gegeven en daar lijken ze nu eindelijk iets op te reageren. Ik heb inderdaad geen zin in dat getob. Anders maar weer naar de dierenarts. Ik zal eens zoeken naar stichting konijnenbelangen, de naam klinkt al veelbelovend. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .