Ga naar inhoud

Konijn wordt mager


Tesj

Aanbevolen berichten

Wie heeft een idee wat er kan zijn?

mijn konijn wordt mager. Ze eet prima brokjes, groente en kruiden maar volgens mij wel echt minder hooi. Dit is wat lastig in te schatten met twee konijnen en twee voerplaatsen. Ze is vrolijk, keutelt prima, drinkt normaal en is enthousiast als ik er aan kom. Ze krijgen selective brokjes, hooi uit de grote baal. Ze hebben dag en nacht toegang tot een ren van ruim 4 vierkante meter en een overdekt deel met nachthok van bijna 2 vierkante meter. Ik kan alleen maar bedenken dat er haakjes kunnen zitten, maar eten ze dan geen hooi en wel brok en groente? Hoor graag jullie ervaring/idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je haar al eens gewogen, of merk je het alleen tijdens het aaien dat ze magerder wordt?

Krijgen de konijnen allebei de kans om hun portie brokken te eten, of wordt een deel van haar portie misschien opgegeten door haar maatje?

 

Verder zou je aan EC kunnen denken, ze heeft dan niet de meest voorkomende symptomen, maar soms is gewichtsverlies de enige aanwijzing. https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

Ik zou dit wel voorleggen aan een dierenarts, als het inderdaad EC is, dan kan een snelle behandeling ergere klachten misschien voorkomen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mager worden kan ontzettend veel oorzaken hebben bij konijnen. Hoe oud is het konijn? Merk je niets aan de eetgewoontes anders dan wat minder hooi? Heb je al wat andere soorten geprobeerd om uit te sluiten dat het gewoon net een pakje / soort is die ze op het moment niet graag eten, bij hooi kan dat namelijk flink wisselen?  Dan zou een wormbesmetting of EC het eerst in mij op komen als mogelijke redenen. Maar haakjes zou ook kunnen, hooi is wel hetgeen waar ze de meeste maalbewegingen voor moeten maken bij het eten, dus dat kan dan best zijn wat ze als eerste laten liggen. Hoe dan ook, ik zou maandag even de dierenarts bellen voor een afspraak, even goed laten uitzoeken wat de reden is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede avond, 

 

Mijn konijn at, dronk en was actief maar viel alsnog af. En toen ben ik naar de dierenarts gegaan, die heeft onderzoek gedaan. En zij bleek nier falen te hebben. 

 

Dit is wel echt het uiterste dus hoeft het niet te zijn!! Maar misschien heb je er wat aan. 

 

Groetjes Rosalie 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .