Ga naar inhoud

Baby konijntje


Dionne1208

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds gister een klein konijntje, morgen 8 weken. Ze eet en drinkt goed en is lekker nieuwsgierig. Eet zelfs al uit onze hand. Aaien is nog een beetje eng dus dat laten we nog maar even. Wanneer mogen we haar eruit halen om in de ren te spelen of mag je haar echt niet optillen nog voor zulke dingen? 

aangepast door Dionne1208
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, je bent dus toch voor 1 jong konijn gegaan in plaats van direct voor een koppeltje.

Hoe ziet het verblijf van jouw konijn eruit? Je moet er eigenlijk voor zorgen dat ze zelf de ren in en uit kan voor voldoende bewegingsruimte. Een hok alleen is vaak te klein, zeker als het een standaard hok van een dierenwinkel of tuincentrum is. Ze moet dus 24/7 in de ren kunnen zonder dat jullie haar daarvoor moeten optillen.

Oppakken doe je bij konijnen alleen als het echt noodzakelijk is, bijvoorbeeld als ze naar de dierenarts moeten of medicijnen moeten krijgen. Anders laat je ze zoveel mogelijk met 4 pootjes op de grond staan.

 

Heb je de tips al gelezen in de artikelen die ik ook in jouw andere topic gedeeld had? Daar vind je veel meer informatie. Als je dan nog vragen hebt, stel ze vooral!

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, misschien dat we er over een tijdje wel een maatje bij zoeken, maar ben nu 24/7 thuis dus probeer eerst een goede band samen op te bouwen :). Dus zelfs het optillen en dan in de ren spelen zal ze niet zien als iets goeds? Dan gaan we even wat verzinnen dat ze er gewoon altijd uit kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, konijnen vinden optillen eng. Het wisselt een beetje per konijn hoe snel ze die stress weer kwijt zijn. Maar als je dat dagelijks of meerdere keren per dag moet doen is dat niet in het belang van je konijn. Goed om daar een andere oplossing voor te zoeken dus!

 

Ik vroeg me al af wat de plannen voor de toekomst zijn. Wel goed om nu alvast over na te denken. Je hebt sowieso een maand of 2 de tijd om haar even lekker te laten puberen en een eigen karaktertje te laten ontwikkelen, tot ze gekoppeld kan worden. Dat is een nadeel van een jonkie, die kan pas 2 maanden later gekoppeld worden en dan moet je er natuurlijk niet weer zo'n kleintje bij zetten, maar eentje die ook minimaal zo oud is en in haar geval een rammetje die al is gecastreerd.

 

De links die happy211 postte zijn wel echt aanraders om even goed door te lezen! Wil je wat lezen over hoe koppelen in de toekomst gaat dan kun je hier beginnen met lezen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik niet doen, je haalt jezelf daar alleen maar mogelijke problemen mee op de hals. Ze is nog te jong om een koppelproces te snappen en als je er een rammetje van dezelfde leeftijd bij haalt moeten ze met 10 weken toch weer uit elkaar, vanwege de vruchtbaarheid. Niet handig dus. Ik zou haar nu op laten groeien en dan als ze oud genoeg is koppelen aan een (jong)volwassen en gecastreerd rammetje. Dit is waarom er geadviseerd werd om naar een opvang te gaan, zodat je gelijk 2 (jong)volwassen konijnen als koppel een mooi thuis had kunnen bieden. Nu moet je wachten tot ze oud genoeg is voor een koppeling. Ik zou zelf vanaf 16 weken adviseren. Ik geloof dat het minimale 12 weken is, maar dan zijn ze nog volop hun karakter aan het ontwikkelen en loop je gewoon kans dat het later nog weer mis gaat tussen de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .