Dionne1208 Geplaatst: 4 februari 2022 Delen Geplaatst: 4 februari 2022 hallo! Heeft er hier iemand ervaring met konijntjes van de intratuin? En als je 1 konijntje neemt, kun je dan altijd later nog eentje bij nemen of moet dat op vroege leeftijd? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 4 februari 2022 Delen Geplaatst: 4 februari 2022 Hoi, goed dat je je vooraf informeert. Ik weet niet of hier mensen zijn met een konijn van Intratuin. Over het algemeen hebben dierenwinkels en tuincentra niet veel verstand van konijnen. Ze willen het geslacht nog weleens verkeerd hebben, en dan komen mensen hier vragen wat ze met een ongepland nest aanmoeten. Maar eerlijk gezegd is het grootste bezwaar dat je hele jonge konijntjes koopt. Ja, die zijn schattig, maar ze zijn maar eventjes jong. Pas als ze 16 weken zijn kun je ze koppelen aan een ander konijn, waarbij de ram wel minimaal 2 weken gecastreerd moet zijn. Dat houdt dus in dat je konijn minimaal 2 maanden alleen zit, terwijl het nog maar net oud genoeg is om bij zijn moeder weg te mogen. Ik vind dat heel zielig. Als je er meteen twee neemt wordt het niet makkelijker, want dan moet je ze uit elkaar halen als ze 10 weken oud zijn, in verband met vruchtbaarheid. Dus ik raad iedereen aan om naar een goede konijnenopvang te gaan, en daar een leuk koppeltje uit te kiezen of te laten samenstellen. Ze hebben daar konijnen in alle soorten en maten, de gezondheid is nagekeken, ze zijn gevaccineerd en gecastreerd, en het karakter is bekend. Wil je bijvoorbeeld graag een mensgericht konijn, dan kunnen ze daar rekening mee houden. 4 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 5 februari 2022 Delen Geplaatst: 5 februari 2022 Ik heb 2 jaar geleden een konijn bij intratuin gekocht, een rammetje van toen net 8 weken oud. Ondanks dat het super schattig was zo’n ukkie, zou ik het met de informatie die ik nu heb over konijnen nooit meer doen. Fluffy heeft inderdaad lang alleen gezeten. Hij kon pas met ruim 15 weken ( 2 maanden nadat hij bij ons kwam) voor castratie. Daarna moest hij nog 2 weken alleen zijn zodat hij niet meer vruchtbaar was. Uiteindelijk kon ik hem pas in juli (in april is hij bij ons gekomen) laten koppelen aan een voedster. Gelukkig ben ik in die tijd op bunny bunch terecht gekomen en heeft Fluffy een lieve vriendin uit mogen zoeken in de opvang. Naar intratuin gaan lijkt de makkelijkste weg, maar dat is uiteindelijk echt niet het geval. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 5 februari 2022 Delen Geplaatst: 5 februari 2022 Ik ben het eens met de reacties hierboven: als je wil beginnen met konijnen, dan is een konijnenopvang een veel betere plaats. De konijnen zijn daar sowieso gecastreerd en gevaccineerd, dus je kunt direct met een koppel starten zonder zorgen over castratie, dat ze een tijd lang alleen zitten, of hoe je moet koppelen. Daarbij geven ze je bij de opvang juiste informatie, bijv. over hoe je de konijnen het beste kunt huisvesten en welk voer goed is. Veel medewerkers van een tuincentrum hebben daar echt niet genoeg verstand van, en zullen bijvoorbeeld het voer van eigen merk aanraden of het duurste hok voor de verkoopcijfers. Ook zijn de omstandigheden waar die schattige baby konijnen vandaan komen vaak niet al te best. Als je een konijn in een dierenwinkel of tuincentrum koopt, dan hou je die handel in stand. In dit artikel kun je meer lezen over alles rondom konijnen uit een dierenwinkel/tuincentrum: https://www.bunnybunch.nl/informatie/dierenwinkel-konijn Hier vind je de lijst met konijnenopvangen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst En deze artikelen kunnen je waarschijnlijk ook goed op weg helpen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen Succes met de voorbereidingen en veel plezier met jouw konijnen straks! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten