Ga naar inhoud

Heeft jouw hangoorkonijn één of meerdere onderstaande problemen?


Evee

Gezondheidsproblemen bij hangoor konijnen  

28 leden hebben gestemd

  1. 1. Heeft jouw hangoorkonijn gezondheidsproblemen en zo ja, welke?

    • Ja, oorproblemen
      8
    • Ja, oogproblemen
      3
    • Ja, gebitsproblemen
      7
    • Ja, luchtwegproblemen
      4
    • Ja, maar anders dan bovenstaande....
      3
    • Nee, mijn hangoor heeft (nog) geen gezondheidsproblemen.
      9


Aanbevolen berichten

Onderzoek heeft uitgewezen dat hangoorkonijnen vaker gezondheidsproblemen met de oren en het gebit hebben dan konijnen met staande oren. Ik ben wel eens benieuwd hoeveel mensen inderdaad dat soort problemen hebben bij de hangoren. Ook problemen met de luchtwegen en ogen komen vaker voor bij konijnen met een plattere snuit, wat vaak ook hangoren zijn. Vandaar dat ik die opties ook opgenomen heb.

 

  • Oorproblemen die hangoren kunnen hebben zijn regelmatige vieze oren, wat sneller oorontstekingen kan geven, er kan namelijk minder lucht bij. Maar ook slechthorend en doofheid komt regelmatig voor. Soms is de gehoorgang ook zo klein/smal gefokt dat een normaal ooronderzoek al pijn doet bij het konijn. 
  • Oogproblemen zijn vaak problemen met oogdruk, het derde ooglid, verkeerde stand van de oogleden (entropion bijv. )
  • Gebitsproblemen die vaak voorkomen bij hangoren zijn doorgroeiende voortanden door verkeerde stand, kiesproblemen (vaak door te weinig ruimte in de kaak).
  • Luchtwegproblemen door de te platte neus, soms zo erg dat er chronische benauwdheid is. Maar ook gevoeliger voor bacteriële infecties in de neus. 

 

Dus de vraag, heeft jouw hangoor gezondheidsproblemen en zo ja welke? Je kan meerdere opties aanvinken. En misschien wil je ook verduidelijken wat de problemen precies zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op ja, maar anders dan bovenstaande gestemd. Mijn Nederlandse hangoordwerg heeft vachtproblemen, verzorgt zich heel slecht. En sinds een jaar eet hij geen blindedarmkeutels meer op. Een paar jaar geleden heeft hij EC gehad. Geen van de problemen dus die specifiek voor hangoren zouden gelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wannes had altijd een goed gebit, beter dan je zou verwachten voor zijn leeftijd. Maar in zijn laatste levensjaar (hij is ruim 8 jaar geworden) miste hij ineens een paar kiezen en moest er een kies getrokken worden. Ook bleek, toen hij zo slecht was dat hij ingeslapen moest worden, dat zijn tandvlees ontstoken was. Dat was eerder nog niet gezien. 

Zijn hangoren genetisch wat zwakker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op ja, luchtwegproblemen gestemd. Mijn kleine snotteraar heeft al jaren luchtwegproblemen. Veel niezen en ook wel eens kuchen. Tot nog toe zit het gelukkig alleen in de bovenste luchtwegen en niet op de longen.

 

Ik heb overigens ook wel eens oorproblemen gehad bij een hangoor op leeftijd, maar die leeft allang niet meer. Dus die tel ik niet mee.

 

Oja en staar en problemen met het 3e ooglid e.d. heb ik ook al gezien. Maar ook die konijnen leven niet meer. 

 

Een van mijn huidige konijnen heeft wat kiezen die niet helemaal netjes staan, maar tot dusver geen problemen met de gebitjes. Even afkloppen hoor 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Okki zei:

Zijn hangoren genetisch wat zwakker?

Ja, er zijn op de olifant na waarschijnlijk geen andere wilde dieren met hangoren en dat is niet voor niets! De olifanten kunnen gelukkig met hun grote flappers toch nog een heel arsenaal aan communicatiesignalen afgeven, maar dat lukt de gedomesticeerde flapoor niet. Als je gaat fokken op domesticatie dan krijg je bij verschillende wilde diersoorten na heel veel generaties dezelfde mutaties waaronder hangoren, gebitsproblemen, korte(re) snuiten, staarten en poten, kleinere schedels, pigmentverlies, verkleuring van de vachten. De hangoren worden als toch al (iets?) "zwakkere broeders en zusters" dan ook nog onderling ingezet voor het voortbrengen van nog meer hangoren. Doet de gemiddelde gezondheid geen goed. Desalniettemin hebben jullie moppies met hangoren het natuurlijk keigoed gelukkig en wordt er voor gezorgd dat de kans op narigheid zo klein mogelijk is. 😁

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had overigens een hangoor, die regelmatig een oor rechtop zette. Nu heb ik er eentje die of een oor in z'n nek legt of de oren naar buiten draait, zodat hij beter kan horen. Maar de hangoren met grote flappers kunnen dat niet, die lijken ook een stuk slechter te horen. Eigenlijk vind ik dat best sneu. In de natuur zijn hangoren echt niet handig, hoe moet je dan je telescooporen goed richten om te bepalen waar het geluid precies vandaan komt? Als er "gevaar" dreigt, dan is het ook degene die dus z'n oren kan draaien die gaat stampen, de ander stampt eigenlijk nooit. Gelukkig is er nog eentje die oplet en zitten ze hoofdzakelijk binnen 😉 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, JokeC zei:

Ja, er zijn op de olifant na waarschijnlijk geen andere wilde dieren met hangoren en dat is niet voor niets! De olifanten kunnen gelukkig met hun grote flappers toch nog een heel arsenaal aan communicatiesignalen afgeven, maar dat lukt de gedomesticeerde flapoor niet. Als je gaat fokken op domesticatie dan krijg je bij verschillende wilde diersoorten na heel veel generaties dezelfde mutaties waaronder hangoren, gebitsproblemen, korte(re) snuiten, staarten en poten, kleinere schedels, pigmentverlies, verkleuring van de vachten. De hangoren worden als toch al (iets?) "zwakkere broeders en zusters" dan ook nog onderling ingezet voor het voortbrengen van nog meer hangoren. Doet de gemiddelde gezondheid geen goed. Desalniettemin hebben jullie moppies met hangoren het natuurlijk keigoed gelukkig en wordt er voor gezorgd dat de kans op narigheid zo klein mogelijk is. 😁

Dank je. Die kortere snuit had Wannes ook, maar die hebben Zoetje en Merien ook. Zeker bij Merien vind ik het al te kort worden. Nog iets meer en hij had zo'n mopshondneus gehad. Maar ook bij Zoetje had het niet korter moeten zijn. Ze hebben er geen last van, maar als dat nog verder doorgefokt zou worden is dat echt niet goed.

 

Overigens nooit geweten dat een olifant hangoren heeft. Die oren zitten toch meer zoals onze oren?

aangepast door Okki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op oorproblemen en gebitsproblemen gestemd. Miffy is stokdoof, ze hoort het echt niet als je met een bakje voer rammelt. En als ze dutjes doet wordt ze ook niet wakker als ik pratend in de ren ga zitten. Ze reageert wel op het gefluit van m'n vriend, blijkbaar precies de goede frequentie.

 

En laatst is ze voor een flink haakje behandeld en haar onderkaak is wat beweeglijker in horizontale richting. Bij controle was hier niets meer van te merken, in maart gaat ze weer op gezondheidscheck, dan ook even overleg met de DA over een plan van aanpak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Okki zei:

Overigens nooit geweten dat een olifant hangoren heeft. Die oren zitten toch meer zoals onze oren?

Dat vind ik eigenlijk ook, hangoren vind ik meer als de oorschelpen van bovenaf over de gehoorgang hangen, neerhangende oren dus. De oorschelp van de olifant is wel net aan de andere kant aangelegd als bij ons: vanaf de voorkant over de gehoorgang naar achteren. Misschien is de wetenschap hier zelf ook nog niet helemaal uit? 😁

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Er zijn toch ook veel hondenrassen met hangoren? Ik heb nooit gehoord dat die genetisch zwakker zouden zijn. Het kan hoor, dus ben wel heel nieuwsgierig naar de literatuur daarachter. Niet dat ik een hangoorkonijn heb, maar ben wel benieuwd. 

Volgens mij zijn hondenrassen met hang oren ook gevoeliger voor bepaalde aandoeningen zoals ontstekingen, en slechthorend zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Evee zei:

Volgens mij zijn hondenrassen met hang oren ook gevoeliger voor bepaalde aandoeningen zoals ontstekingen, en slechthorend zijn. 

Zou kunnen inderdaad, maar ben daardoor wel nieuwsgierig naar de onderzoeken daarover. Mijn persoonlijke ervaringen zijn namelijk anders bij de honden, maar goed, dat geeft nooit uitsluitsel natuurlijk. Vandaar mijn oprechte interesse hierin. Vind het een goede en interessante vraag namelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij honden is er wel uitgebreid onderzoek naar gedaan volgens mij, omdat het de laatste jaren meer is gaan spelen, bepaalde uiterlijke kenmerken die bijkomende gezondheidsproblemen hebben. Ik denk dat daar wel onderzoeken van zijn te vinden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlekje is mijn eerste hangoor. Sinds dat ze 5 is heeft ze eigenlijk bijna permanent traanogen en haar derde ooglid is eigenlijk altijd zichtbaar in haar ooghoek.

Verder heeft ze natuurlijk gebitsproblemen. Al moet ik zeggen dat ik die goed onder controle heb nu. Ze heeft een scheef gebit.

Verder ben ik blij dat Vlekje geen platte snuit heeft zoals veel hangoren.

 

Verder merk ik ook dat Vlekje het veel zwaarder had in de hete zomer van 2020 dan Fluffy die geen hangoor is.

 

Verder denk ik dat ze ook een beetje doof is. Ze reageert amper op harde geluiden. Als ze bijvoorbeeld heel diep slaapt moet ik altijd zwaaien voor ze wakker wordt. Tegen haar praten helpt niet. Ik denk niet dat ze echt doof is maar wel slechthorend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Momenteel heb ik 2 hangoren. Niet speciaal uitgezocht om hun oordracht, want hangoren of staande oren maakt mij niet echt uit.
Kip had olifantstanden, die bij het vorige baasje steeds bijgeknipt werden. Toen hij in de opvang kwam, zijn de tanden getrokken.
Ook heeft hij vaak moeite met het pakken van zijn bdk's, wat mogelijk door zijn bolle toet of ontbrekende tanden komt.

 

Lien heeft eigenlijk geen hangoor gerelateerde gezondheidsproblemen, ondanks haar bolle toet.
Gelukkig heeft zij steeds mannetjes die haar oren en haar (diep liggende) ogen goed schoonhouden.  De dierenarts is bij de jaarlijkse APK altijd erg tevreden over de schone binnenkant van haar oren. In de tijd dat ze, na het overlijden van Hubbel alleen zat, had ze een traanoogje. Toen ze gekoppeld was aan Kip, was het al snel weer over, want ook hij zorgt dat het oog netjes schoon blijft.
Hoewel Kip best een alert mannetje is, heb ik het idee dat hangoren toch minder goed horen. Ze kunnen wel iets met de oorschelpen draaien, maar hun gehoorgang is toch afgesloten. Misschien dat ze daarom wel vaak als tammer en ook wel wat dommiger overkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bammyflurry zei:

Ze kunnen wel iets met de oorschelpen draaien, maar hun gehoorgang is toch afgesloten. Misschien dat ze daarom wel vaak als tammer en ook wel wat dommiger overkomen.

Ja, precies dat was met Wannes ook. Hij schrok altijd minder snel van geluiden dan Zoetje. Maar hij kwam ook wel wat simpel over inderdaad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb vroeger een hangoor gehad, maar kan me niet herinneren dat hij gezondheidsproblemen had. De DA was altijd erg tevreden over hem. En hij is ruim 8,5 geworden, best netjes voor een dumper. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Late to the party. 🙂 Mijn voedster heeft last van oorsmeer opbouw die ze er niet zelf uitkrijgt en waardoor ze soms druppels (otovin?) voor krijgt. Het rammetje heeft vaak zijn oren wat meer naar de zijkant open of ze liggen open achter hem als hij beter wilt horen. Heel soms lukt het hem om van 1 oor een staand oor te maken.

 

De voedster doet dat allemaal niet. Maar nu moet ik bekennen dat ze wat minder alert is dan hem. Als in: boeien, want ze hoort het wel; het interesseert haar alleen niets. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .