Ga naar inhoud

Ram (gecastreerd) rijdt de hele dag op voedster.


Sammy.Lotje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb al heel wat gezocht op de forums maar ik vind niet echt een soortgelijk geval.

Wij hebben een ram en een voedster (beide zijn 1,5 jaar) ze zijn al van het begin bij elkaar , broertje en zusje. De ram hebben wij al in het begin laten castreren. 

Ze hebben een nieuw verblijf gekregen en nu merk ik op dat het rammeltje constant (echt de hele dag door) op de voedster gaat rijden. Zij gromt en rent constant weg. Ik vind het zielig voor haar en vraag mij af waar dit gedrag nu ineens vandaan komt? Toen ze in hun oude verblijf zaten deed hij dit niet. Ze hebben nu een verblijf dat twee keer zo groot is. Iemand een idee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen kunnen heftig reageren op verandering in hun territorium.  Het nieuwe verblijf zou heel goed de reden kunnen zijn dat jouw ram nu meer aan het rijden is. Hij vind het blijkbaar nodig om op dit nieuwe territorium duidelijk te maken dat hij (nog steeds) de baas is. 

Zolang het bij rijden en misschien wat jagen blijft, en jouw voedster dit gewoon toelaat of ervan weg loopt zonder hem op zijn plek te willen zetten, kun je dit gewoon laten gebeuren. Op een gegeven moment zal voor jouw ram de rangorde weer bevestigd zijn en zal hij er weer mee ophouden. 

 

Ik weet niet of je de konijnen soms los laat lopen in huis of in de tuin, maar daar zou ik voorlopig mee wachten. Anders kan het zijn dat jouw ram steeds de behoefte blijft voelen om de rangorde te bevestigen.  Het is dan beter voor hem om 24/7 in hetzelfde ruime verblijf te blijven zonder steeds de verandering. 

 

Mijn ram was ook altijd erg van slag nadat ze door de tuin mochten rennen, dan ging hij ook klieren bij mijn voedster, dus nu mogen ze hun verblijf niet meer uit. 

 

Het voorjaar kan ook nog een rol spelen, met de zachte temperaturen van de afgelopen tijd begint dat bij veel konijnen al op te spelen. Vaak zie je dan net wat meer rangorde-gedrag door invloed van de hormonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan bij de reacties voor mij, wisseling van terrein zorgt er voor dat ze de rangode opnieuw gaan bevestigen, en daarbij kun je inderdaad rijgedrag zien. Hoe lang zitten ze in de nieuwe ren? Als het goed is mindert het vanzelf als ze het meer hun eigen plekje hebben gemaakt qua geuren, maar dat kan soms wel een paar weekjes duren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al: ze hebben een nieuw verblijf gekregen. Dat is de reden dat er onrust is, zolang het bij rijden blijft en ze genoeg rust krijgen/nemen om alles te kunnen doen, eten, drinken, keutelen etc, zou het vanzelf weer goed moeten komen. Nog even geduld en dan zijn ze wel blij met het nieuwe verblijf en de extra ruimte 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .