Ga naar inhoud

Ouder konijn raakt spiermassa kwijt / wat nu?


elliebel

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben hier een tijdje niet geweest :). Dat is een goed teken haha, want ik heb twee nieuwe konijntjes uit de opvang sinds 1,5 jaar en ze doen het goed. Ondertussen zijn we goede maatjes, en zij onderling zijn onafscheidelijk. De jongste is 4,5 nu en een heel klein konijntje. De oudste is 6,5 nu en een heel groot konijn, ze weegt 3 kilo. Ik hield voor de grap laatst een rompertje langs haar, en zij was groter dan dat ding haha. 

 

Maar nu merk ik dat haar lijfje wat ingevallen lijkt sinds kort. Ze heeft een flinke buik en eet echt heel erg graag gezonde voeding, kruiden, hooi, dus qua eetlust, dranklust, keutels, enzovoort echt niets aan de hand. Daarom ook nog niet de dierenarts gebeld. Alleen ik merk dat ik nu elke dag een beetje in de stress ben, of ze er nog wel is als ik thuiskom, omdat ik van mijn andere twee konijntjes echt heel veel verdriet heb gehad toen ze plotseling en beide na ziekte doodgingen (wel allebei 8 jaar geworden). Een van die konijntjes had toen ook zulke ingevallen botten, of eigenlijk spiermassa die wegging.

 

Ik las elders op dit forum dat meer mensen dit zagen bij hun oudere konijntjes. Ik denk dat zij door haar grootte dus al best oud is. Ik vroeg me af: zodra ze hun spiermassa kwijtraken, betekent dat dan snel het einde? 😞 Of hadden jullie konijntjes dit best lang op het einde? OF moet ik toch naar een dierenarts en voor de zekerheid een foto laten maken?

 

Thanks alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijntje gehad die nog bijna 5 jaar leefde nadat ze zichtbaar mager begon te worden, grijze haartjes in haar vacht kreeg en spierverlies had. Er kwam ook nog ouderdomsstaar bij de laatste jaren. Het kan dat er echt iets zo mis is, dat het einde snel komt, maar het kan dus ook echt nog wel jaren duren. Het konijn waar ik het over had werd bijna 15 jaar oud 😄 Zij kreeg de laatste jaren wel lekkere aansterk voeding, en is uiteindelijk ook in de winter naar binnen verhuisd omdat ik haar niet sterk genoeg meer vond om de kou en regen buiten aan te kunnen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne zijn bijna 8 en zijn inderdaad wat knokkiger geworden dan voorheen. Om er achter te komen of ze echt afvallen zul je ze regelmatig moeten wegen. Dit zegt meer dan hoe ze aanvoelen. 

 

Ik snap je angst hoor, zeker als je een wat groter konijn hebt. Maar 3 kilo is nog geen reus, gelukkig. Wanneer hebben ze de jaarlijkse check-up en vaccinatie? Mogelijk kun je het op dat moment eens aankaarten bij de dierenarts.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Evee zei:

Ik heb een konijntje gehad die nog bijna 5 jaar leefde nadat ze zichtbaar mager begon te worden, grijze haartjes in haar vacht kreeg en spierverlies had. Er kwam ook nog ouderdomsstaar bij de laatste jaren. Het kan dat er echt iets zo mis is, dat het einde snel komt, maar het kan dus ook echt nog wel jaren duren. Het konijn waar ik het over had werd bijna 15 jaar oud 😄 Zij kreeg de laatste jaren wel lekkere aansterk voeding, en is uiteindelijk ook in de winter naar binnen verhuisd omdat ik haar niet sterk genoeg meer vond om de kou en regen buiten aan te kunnen. 

 

Oh dat is heel erg fijn om te horen! Wauw, 15 jaar oud. 

Mijn nijntjes lopen ook lekker los rond binnen. Thanks, dit is een fijne gedachte! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Kolino zei:

De mijne zijn bijna 8 en zijn inderdaad wat knokkiger geworden dan voorheen. Om er achter te komen of ze echt afvallen zul je ze regelmatig moeten wegen. Dit zegt meer dan hoe ze aanvoelen. 

 

Ik snap je angst hoor, zeker als je een wat groter konijn hebt. Maar 3 kilo is nog geen reus, gelukkig. Wanneer hebben ze de jaarlijkse check-up en vaccinatie? Mogelijk kun je het op dat moment eens aankaarten bij de dierenarts.

 

 

 

Goed idee. Ik zal hem zo dadelijk nog even op de weegschaal zetten en dat zo nu en dan weer eens zelf doen. Nee, geen reus gelukkig, maar idd wel een stuk groter dan de konijntjes die wij hebben gehad :). Ze is ook doof (al sinds we haar kregen), wat ergens wel grappig is samen met haar grotere postuur. Stofzuigers, grote dingen, ze is nergens bang voor haha.

 

Ze moeten binnenkort weer naar de check-up, daar zal ik het ook ff vragen. Dankjewel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Evee zei:

Ik heb een konijntje gehad die nog bijna 5 jaar leefde nadat ze zichtbaar mager begon te worden, grijze haartjes in haar vacht kreeg en spierverlies had. Er kwam ook nog ouderdomsstaar bij de laatste jaren. Het kan dat er echt iets zo mis is, dat het einde snel komt, maar het kan dus ook echt nog wel jaren duren. Het konijn waar ik het over had werd bijna 15 jaar oud 😄 Zij kreeg de laatste jaren wel lekkere aansterk voeding, en is uiteindelijk ook in de winter naar binnen verhuisd omdat ik haar niet sterk genoeg meer vond om de kou en regen buiten aan te kunnen. 

 

PS gebruik jij specifieke aansterkvoeding, of heb je het dan over Selective-voeding voor ouderen en/of binnenkonijntjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, elliebel zei:

 

PS gebruik jij specifieke aansterkvoeding, of heb je het dan over Selective-voeding voor ouderen en/of binnenkonijntjes?

Ik gebruikte de dual care van Burgess, toen was dat er nog in 1.5 kg verpakking. Tegenwoordig niet meer helaas. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-2-2022 om 16:40, Eefje zei:

Konijntjes die wat extra's nodig hebben geef je liever juist junior brokjes, of echt aansterkvoer zoals burgess dual care.

Oh goede tip, dankje. Ik ga er eens naar kijken. Dinsdag gaan we naar de dierenarts voor een gezondheidscheck plus inenting. 
 

Net lag Jack op haar kussen in een relaxte, lage houding en toen staken de heupen heel erg uit. Dat was volgens mij eerst echt niet zo, dus ik hoop dat de dierenarts ff wil checken op evt onderliggende ziektes. Heb er toch geen fijn gevoel bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .